Bu çalışma, dizel motorlarda silindir içi basınç tahmini için veri odaklı makine öğrenimi yaklaşımlarının performansını karşılaştırmayı amaçlamaktadır. Krank açısı ve yük değişkenlerine dayalı bir veri seti kullanılarak, Random Forest, Karar Ağacı ve XGBoost algoritmaları değerlendirilmiştir. Modellerin doğruluk oranları, işlem süreleri ve hata metrikleri detaylı bir şekilde analiz edilmiştir. Sonuçlar, Random Forest modelinin genelleme başarısı ve düşük hata oranları ile en iyi performansı sergilediğini göstermiştir. XGBoost modeli hızlı tahmin yeteneği ile dikkat çekerken, hafif doğruluk kayıpları sergilemiştir. Karar Ağacı modeli yüksek doğruluk sunmasına rağmen, genelleme yeteneği sınırlı kalmıştır. Bu modeller, emisyon kontrolü ve motor verimliliğini artırmaya yönelik çalışmalarda kullanılabilir güçlü tahmin araçları sunmaktadır. Elde edilen bulgular, veri odaklı yaklaşımların, dizel motorların performans ve emisyon analizinde güvenilir ve etkili bir alternatif sunduğunu ortaya koymaktadır.
This study aims to compare the performance of data-driven machine learning approaches for in-cylinder pressure prediction in diesel engines. Using a dataset based on crank angle and load variables, Random Forest, Decision Tree and XGBoost algorithms are evaluated. Accuracy rates, processing times and error metrics of the models are analyzed in detail. The results show that the Random Forest model performs the best with good generalization and low error rates. The XGBoost model was notable for its fast prediction capability, while exhibiting slight accuracy losses. Although the Decision Tree model offered high accuracy, its generalization ability was limited. These models provide powerful predictive tools that can be used in emission control and engine efficiency improvement studies. The findings suggest that data-driven approaches offer a reliable and effective alternative for performance and emission analysis of diesel engines.
Diesel engine in-cylinder pressure prediction Artificial neural networks XGBoost Random Forest Machine learning
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Quantum Engineering Systems (Incl. Computing and Communications), Optimization Techniques in Mechanical Engineering |
| Journal Section | Articles |
| Authors | |
| Publication Date | August 25, 2025 |
| Submission Date | January 20, 2025 |
| Acceptance Date | June 16, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 29 Issue: 2 |
e-ISSN :1308-6529
Linking ISSN (ISSN-L): 1300-7688
All published articles in the journal can be accessed free of charge and are open access under the Creative Commons CC BY-NC (Attribution-NonCommercial) license. All authors and other journal users are deemed to have accepted this situation. Click here to access detailed information about the CC BY-NC license.