Muslims have always been concerned with how to best recite the Quran and to transfer its method to the generations to come. It is clear that the success in the field of the Quran recitation can only be achieved through qualified teachers who use and have the knowledge of most appropriate teaching techniques and good communication skills with the disciples. In recent years, there shall be observed some problems and difficulties in Turkey in terms of the methods and techniques for teaching proper recitation of the Quran, which consequently requires adoption of some further alternative methods that are proven to be effective and can help to improve the quality of teaching. Furthermore, training teachers accordingly and equipping them with the skills of the best practice of recitation of the Holy Quran and other qualifications required is of a highly significant contribution to overcome the challenges in the field
Müslümanlar, Asr-ı saâdet’ten itibaren Kur'ân’ın en doğru şekilde okunmasına ve sonraki nesillere aktarılmasına büyük önem vermişlerdir. Kur'ân eğitim ve öğretiminin verimliliği, eğitmenin niteliğiyle, kullandığı yöntem ve metotlarla doğru orantılıdır. Bu sebeple konu alanında istenilen başarı ancak öğretim yöntem ve tekniklerini çok iyi bilen, öğrencilerle iyi iletişim kurabilen, yeniliklere açık ve kendisini sürekli yenileyebilen vasıflı öğreticiler/eğitmenler sayesinde gerçekleştirilebilir. Ülkemizde, son dönemlerde Kur'ân öğretim yöntem ve teknikleri alanında birtakım sorunlar yaşanmaktadır. Bu problemlerin çözümü için alternatif teknik ve metotların denenmesi yararlı olacaktır. Etkinliği kanıtlanmış metot ve programlardan faydalanmanın yanı sıra, fem-i muhsin sahibi, donanımlı ve yeterliği olan öğreticilerin/eğitmenlerin yetiştirilmesi, Kur'ân öğretim yöntem ve teknikleri alanına yeni ve farklı kazanımlar sağlayacak, yaşanan problemlerin çözümüne de yardımcı olacaktır
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Issue: 30 |