Uzbeks, the biggest Middle Asian Muslim nations, had cared Quranic Arabic throughout the history. While former books on teaching Arabic language were written and educated in Arabic and Persian by Uzbek linguists, they are written with the Uzbek explanation in Republic of Uzbekistan recently. In this study we aimed the studies of Arabic language in Uzbekistan upon the original and translation books. Firstly, it will include short history of the Uzbeks and Republic of Uzbekistan. In this context, there will be noted the relationship of Uzbek and Arabic languages in historical process briefly. Initially, it will be discussed dictionaries at the promotion of the books on teaching Arabic, then grammar books (Sarf & Nahv), practical speaking books, language phonetic books and writing books. Also, the pronunciation of books will be shown in Turkish letters in the text, and they will be written in the footnote section by original forms.
Özbekler tarih boyunca Kur’ân dili Arapça’nın öğretimine büyük önem vermişlerdir. Eskiden Arapça öğretimine dair kitaplar Arapça veya Farsça olarak yazılıp okutulurken son zamanlarda Özbek asıllı Arap dilciler tarafından Özbekçe olarak yazılmaya başlanmıştır. Özbekistan Cumhuriyeti’nde Arapça öğretimiyle ilgili yazılan özgün ve tercüme kitapları incelemeyi hedeflediğimiz bu çalışmamızda, önce Özbeklerin ve Özbekistan Cumhuriyeti’nin kısa tarihinden bahsedilecektir. Bu kapsamda Arapça ile Özbekçe’nin tarihî süreç içerisindeki ilişkisine de kısaca temas edilecektir. Arapça öğretimine dair Özbekçe’de yazılan eserlerin tanıtılmasında önce sözlükler, sonra gramer (Sarf ve Nahiv) kitapları ve daha sonra muhadese, dil fonetiği, inşa gibi kitaplar tanıtılacaktır. Çalışma boyunca kitap isimlerinin okunuşu, metin içerisinde Türkçe harflerle; dipnot bölümünde ise, orijinal (Özbekçe) yazılışlarıyla gösterilecektir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Religious Studies |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2020 |
Submission Date | September 26, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Issue: 45 |