This research has aimed to determine the effects on entrepreneurship orientation of Kyrgyz-Turkish Manas University undergraduates' socio-demographic characteristics. Therefore, Manas University has constituted the population of the research. 581 undergraduates from this university have comprised of the sample. Data was collected using a questionnaire over the sample. The reliability of the scale used as data collection tool was concluded to be 825%. Frequency analysis, factor analysis, Independent-Samples t-test, and one-way ANOVA was used on evaluation of the survey data. As a result, it was found that the socio-demographic characteristics affected aggressive competitiveness, innovation, proactive behavior, risk-taking, autonomy, self-efficacy, need for achievement, internal control focus, and creativity
Bu araştırma, Kırgızistan-Türkiye Manas Üniversitesi öğrencilerinin sosyo-demografik özelliklerinin girişimcilik eğilimleri üzerindeki etkilerini belirlemeyi amaçlamaktadır. Bu amaçla evren olarak alınan Manas Üniversitesi öğrencilerinin 581'i örneklemi oluşturmuştur. Veri sözkonusu örneklem üzerinden anket yöntemiyle toplanmıştır. Veri toplama aracı olarak kullanılan ölçeğin güvenirlirliği (Cronbach's Alpha) %.825 çıkmıştır. Araştırmada veriyi değerlendirmede; frekans analizi, faktör analizi, bağımsız örneklem t-testi ve tek yönlü ANOVA kullanılmıştır. Sonuç olarak sosyo-demografik özelliklerin; saldırgan rekabetçiliği, yenilikçiliği, proaktif davranışı, risk almayı, bağımsızlığı, özyeterliliği, başarma ihtiyacını, içsel denetim odağını ve yaratıcılığı etkilediği bulunmuştur
Girişimcilik Girişimcilik Eğilimi Sosyo-Demografik Özellikler Kırgızistan-Türkiye Manas Üniversitesi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mart 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 20 Sayı: 1 |