BibTex RIS Kaynak Göster

Spor Organizasyonlarında Destinasyon Pazarlaması İle Memnuniyet Arasındaki İlişkinin

Yıl 2014, Cilt: 19 Sayı: 1, 233 - 249, 01.03.2014

Öz

The changes of consumer expectations and habits, required to destinations as a strategic evaluation and to be included to marketing process. This aspect of destination marketing are carried out by the way of different activities. The sport organizations that is a tool of destination marketing is playing an important role in this context. In this study it is aimed to investigate the relationship between the satisfaction and destination marketing in Anatolia Cup Swimming Competition organized in Isparta. In the study, 416 athletes, coaches, managers and referees which participated in organizations were surveyed. The results of study revealed that some of the dimensions of destination marketing such as contribution of organization to its surrounding, the city event performed, the structure of organization, accommodation-food and beverage companies have got a significant effect on satisfaction levels of participants

Kaynakça

  • ATEġOĞLU, Ġ. ve BAYRAKTAR, S. (2011). “Ağızdan Ağıza Pazarlamanın Turistlerin Destinasyon Seçimindeki Etkisi”, ZKU Journal of Social Sciences, 7(14): 95-108.
  • BARNEY, J.B. (1991). “Firm Resources and Sustained Competitive Advantage, Journal of Management”, No. 17, 99-120.
  • BEERLI, A. ve MARTIN, J.D. (2004a). “Tourists„ Characteristics and the Perceived Image of Tourist Destinations: A Quantitative Analysis-A Case Study of Lanzarote, Spain”, Tourism Management, 25, 623-636.
  • BEERLI, A. ve MARTIN J.D., (2004b). “Factors Influencing Destination Image”, Annals of Tourism Research, 31(3): 657-681.
  • BUHALIS, D. (2000). “Marketing the competitive destination of the future”, Tourism Management, 21, 97-116.
  • CHEN, P. ve KERSTETTER, D. L. (1999). “International Students‟ Image of Rural Pennsylvania as a Travel Destination”, Journal of Travel Research, 37 (February): 256-266.
  • COLTMAN, M. M. (1989). Tourism Marketing. New York: Van Nostrand Reinhold.
  • COOPER, C., Flecher, J., GĠLBERT, D., ve WANHĠLL, S. (1998). Tourism Principles and Practise, New York: Addison Weley Longman.
  • ÇAKICI, A.C. ve AKSU, M. (2007). “Çekim Yeri Seçiminde Grup Etkisi: Yerli Turistler Üzerine Bir AraĢtırma”, Anatolia Turizm AraĢtırmaları Dergisi, 18(2): 183-194.
  • DUMAN, T. (2004). “Turistik Ürün Değeri: Bir Model Önerisi”, Hafta Sonu Turizm Konferansı IX, Turistik Yerlerin (Destinasyonların) Pazarlanması, Erciyes Üniversitesi NevĢehir Turizm ĠĢletmeciliği ve Otelcilik Yüksekokulu: 37-54.
  • DUMAN, T. ve ÖZTÜRK, A.B. (2005), “Yerli Turistlerin Mersin Kızkalesi Destinasyonu ve Tekrar Ziyaret Niyetleri ile Ġlgili Algılamaları Üzerine Bir AraĢtırma”, Anatolia: Turizm AraĢtırmaları Dergisi, 16(1): 9-23.
  • ECHTNER C. ve RITCHIE J.R.B. (1993), “The measurement of destination image”, Journal of Travel Research, 31(4): 3-13.
  • FAHY, J. (2000). “The Resource-based view of the Firm: Some Stumbling-blocks on the Road to Understanding Sustainable Competitive Advantage”, Journal of European Industrial Training, 24, (2,3,4), 94 (html.article).
  • GĠRĠTLĠOĞLU, Ġ. ve AVCIKURT C. (2010), “ġehirlerin Turistik Bir Ürün Olarak Pazarlanması, Örnek ġehirler ve Türkiye‟deki ġehirler Üzerine Öneriler (Derlemeden OluĢmuĢ Bir Uygulama)”, Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(4): 74-89.
  • GÜÇER E., HASSAN A., PELĠT E. (2013). “Destinasyon Pazarlamasında Belediye Web Sayfalarının Önemi: Türkiye‟deki BüyükĢehir Belediyelerinde Bir Ġnceleme”, Manas Journal of Social Studies, 2(8): 45-60.
  • HAIR, J.F., ANDERSON, R. E., TATHAM, R. L. ve BLACK, W. C. (1998). Multivariate data analysis (15. Baskı). Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall, Inc.
  • HANKINSON, G. (2004). “The brand images of tourism destination: a study of the saliency of organic images”, Journal of Brand Management, 13(1): 6-14.
  • HEATH, E. (1992). Marketing Tourism Destination, South African Tourism Board:South Africa.
  • HEDE, A.M. (2005). “Sports-Events, Tourism and Destination Marketing Strategies: an Australian Case Study of Athens 2004 and its Media Telecast”, Journal of Sport & Tourism, 10(3): 187-200.
  • JAFARI, J. (1983). “Anatomy of the Travel Industry”, Cornell and Restaurant Administration Quarterly, 24, 71-77.
  • KARABIYIK, N. ve SÜMER ĠNCĠ B. (2012). “Destinasyon Pazarlamasında Pazarlama Stratejisi ve Konumlandırma ÇalıĢmalarına Kavramsal YaklaĢım”, Ġstanbul Journal of Social Science, Summer (1), 1-19.
  • KARAVATZIS, M. ve ASHWORTH, G.J. (2007). “Partners in Coffeeshops, Canals And Commerce: Marketing The City Of Amsterdam”, Cities, 24(1): 16-25.
  • KOÇAK, N. ve KARAKAġ TANDOĞAN G., (2008). ”Kent Turizmi Kapsamında Fuar ve Sergilerin Ġzmir Turizmine Olası Etkileri: EXPO Örneği”, SOĠD Seyahat ve Otel ĠĢletmeciliği Dergisi, 5(2): 6-15.
  • KOZAK, M. (2001a). “A Critical Review of Approaches To Measure Satisfaction With Tourist Destinations”, Tourism Analysis, 5, 191-196.
  • KOZAK, M. (2001b). “Comparative Assessment of Tourist Satisfaction With Destinations Across Two Nationalities”, Tourism Management, 22, 391-401.
  • KOZAK, M. (2001c). “Repeaters‟ Behavior at Two Distinct Destinations”, Annals of Tourism Research, 28(3): 784-807.
  • KOZAK, M. (2003). “Measuring Tourist Satisfaction with Multiple Destination Attributes”, Tourism Analysis, 7, 229-240.
  • KOZAK, M. ve RIMMINGTON, M. (2000). “Tourist Satisfaction With Malorca, Spain, As An Off- Season Holiday Destination”, Journal Of Travel Research, 38, 260-269.
  • LAW, C. M. (2002). Urban Tourism, International Thomson Business Press.
  • MĠDDLETON, V.T.C. (1997). Marketing in Travel and Tourism. Great Britain: The Bath Press.
  • NUNNALLY, J.C. (1978), Psychometric Theory (2. Baskı). New York: McGraw-Hill.
  • O‟NEILL, K. ve BUSBY, G. (2005). “The Influence of Captain Corelli‟s Mandolin on Tourism to Cephallonia”, International Tourism Conference Perspectives in Tourism Marketing, 33-36, Muğla, 20-22 Mayıs.
  • OLIVER, R L. (1997). Satisfaction: A behavioral perspective on the consumer, Boston, MA: Irwin, McGraw-Hill.
  • ÖZDEMĠR, G. (2008), Destinasyon Pazarlaması, Detay Yayıncılık, Ankara.
  • ÖZER, Ö. (2012). “Destinasyon Tercihinde Pazarlama Karmasi BileĢenlerinin Rolü: Dalyan Örneği”, ĠĢletme AraĢtırmaları Dergisi, 4(1): 163-182.
  • PADDISON, R.(1993), “City Marketing, Image Reconstruction And Urban Regeneration”, Urban Studies, 30(2): 339-350.
  • PAGE, S.J. ve HALL M. C. (2003). Managing Urban Tourism: Themes in Tourism , Pearson Education Limited, London.
  • PALMER, A. ve BEJOU, D. (1995). “Tourism Destination Marketing Alliances”, Annals of Tourism Research, 22(3): 616-629.
  • PAPATYA, N. (2007). Kaynak Tabanlı GörüĢ: Kavramsal ve Kuramsal YaklaĢım, Asil Yayın Dağıtım, Ankara.
  • PARS, ġ. (2000). „Türkiye‟nin Tanıtım Harcamalarının DıĢ Turizm Talebine Etkileri‟, D.E.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3, 21-150.
  • PIKE, S., (2002). “Destination Image Analysis: A Review of 142 Papers from 1973 to 2000”, Tourism Management, 23, 541-549
  • PORTER, M.E. (1985). Competitive Advantage: Creating and Sustaining Superior Performance, New York: The Free Press.
  • RYAN, C. (2003). Recreational Tourism: Demands and Impacts, Clevedon: Channel View Publications.
  • SEATON, A.V. ve BENNETT, M.M. (1996). The Marketing of Tourism Products: Concepts, Issues and Cases. Oxford: Thomson Business Press, England.
  • SOHN, H.S. ve PARK, C. (1999). “International Visitors‟ Satisfaction With Pusan City And Its Implications For City Marketing”, Asia Pacific Journal Of Tourism Research, 4(1): 71-76.
  • SORRENTINO, A. (2013). “The Role of Mega Sport Events in Destination Marketing Strategies: An Integrated Approach between Demand And Supply-Side Perspectives”, EDAMBA Summer Accademy 2013, 1-10.
  • TABACHNICK, B.G. ve FIDELL, L. S. (1996). Using Multivariate Statistics. New York: Harper Collins.
  • TAVMERGEN, Ġ. ve MERĠÇ, P.Ö. (2003). Turizmde Tanıtma ve Halkla ĠliĢkiler, Ankara: Turhan Kitabevi.
  • VARKI, S. ve COLGATE, M. (2001). “The Role Of Price Perceptions In An Integrated Model of Behavioral Intentions”, Journal of Service Research, 3(3): 232-240.
  • VOSS, G., PARASURAMAN, A. ve DHRUV, G. (1998). “The Roles of Price, Performance, and Expectatios in Determinig Satisfaction in Service Exchanges”, Journal of Marketing, 62, 46-61.
  • WEIERMAIR, K. ve FUCHS, M. (1999). “Measuring Tourist Judgment on Service Quality”, Annals of Tourism Research, 26(4): 1004-1021.
  • YILDIRIM, C. ve TEBERLER, M. (2006). ”ġehirlerde Düzenlenen Uluslararası etkinliklerin ġehirlerin Pazarlanmasındaki Önemi”, II. Lisansüstü Turizm Öğrencileri Kongresi, 25-28 Mayıs, 857-870, Çanakkale.
  • YILMAZ, H. ve YOLAL, M. (2008), “Film Turizmi: Destinasyonların Pazarlanmasında Filmlerin Rolü”, Anadolu University Journal of Social Sciences, 8(1): 175-192.

SPOR ORGANİZASYONLARINDA DESTİNASYON PAZARLAMASI İLE MEMNUNİYET ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ: ANADOLU KUPASI YÜZME MÜSABAKALARINDA BİR ARAŞTIRMA

Yıl 2014, Cilt: 19 Sayı: 1, 233 - 249, 01.03.2014

Öz

Tüketici beklentileri ve alışkanlıklarında meydana gelen değişimler, destinasyonların stratejik olarak değerlendirilmesini ve pazarlama sürecine dâhil edilmesini gerekli kılmaktadır. Bu yönüyle destinasyon pazarlaması farklı faaliyetler yoluyla gerçekleştirilmektedir. Destinasyon pazarlamasının bir aracı olan spor organizasyonları bu kapsamda önemli bir rol üstlenmektedir. Bu araştırmada, Isparta’da düzenlenen Anadolu Kupası Yüzme Müsabakalarında destinasyon pazarlaması ile memnuniyet arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada organizasyona katılan 416 sporcu, antrenör, yönetici ve hakeme anket yapılmıştır. Araştırma sonucunda katılımcıların memnuniyet düzeylerini destinasyon pazarlaması boyutlarından organizasyonun çevresine katkısı, etkinliğin yapıldığı şehir, organizasyonun yapısı, konaklama-yiyecek içecek işletmelerinin önemli ölçüde etkilediği ortaya çıkmıştır

Kaynakça

  • ATEġOĞLU, Ġ. ve BAYRAKTAR, S. (2011). “Ağızdan Ağıza Pazarlamanın Turistlerin Destinasyon Seçimindeki Etkisi”, ZKU Journal of Social Sciences, 7(14): 95-108.
  • BARNEY, J.B. (1991). “Firm Resources and Sustained Competitive Advantage, Journal of Management”, No. 17, 99-120.
  • BEERLI, A. ve MARTIN, J.D. (2004a). “Tourists„ Characteristics and the Perceived Image of Tourist Destinations: A Quantitative Analysis-A Case Study of Lanzarote, Spain”, Tourism Management, 25, 623-636.
  • BEERLI, A. ve MARTIN J.D., (2004b). “Factors Influencing Destination Image”, Annals of Tourism Research, 31(3): 657-681.
  • BUHALIS, D. (2000). “Marketing the competitive destination of the future”, Tourism Management, 21, 97-116.
  • CHEN, P. ve KERSTETTER, D. L. (1999). “International Students‟ Image of Rural Pennsylvania as a Travel Destination”, Journal of Travel Research, 37 (February): 256-266.
  • COLTMAN, M. M. (1989). Tourism Marketing. New York: Van Nostrand Reinhold.
  • COOPER, C., Flecher, J., GĠLBERT, D., ve WANHĠLL, S. (1998). Tourism Principles and Practise, New York: Addison Weley Longman.
  • ÇAKICI, A.C. ve AKSU, M. (2007). “Çekim Yeri Seçiminde Grup Etkisi: Yerli Turistler Üzerine Bir AraĢtırma”, Anatolia Turizm AraĢtırmaları Dergisi, 18(2): 183-194.
  • DUMAN, T. (2004). “Turistik Ürün Değeri: Bir Model Önerisi”, Hafta Sonu Turizm Konferansı IX, Turistik Yerlerin (Destinasyonların) Pazarlanması, Erciyes Üniversitesi NevĢehir Turizm ĠĢletmeciliği ve Otelcilik Yüksekokulu: 37-54.
  • DUMAN, T. ve ÖZTÜRK, A.B. (2005), “Yerli Turistlerin Mersin Kızkalesi Destinasyonu ve Tekrar Ziyaret Niyetleri ile Ġlgili Algılamaları Üzerine Bir AraĢtırma”, Anatolia: Turizm AraĢtırmaları Dergisi, 16(1): 9-23.
  • ECHTNER C. ve RITCHIE J.R.B. (1993), “The measurement of destination image”, Journal of Travel Research, 31(4): 3-13.
  • FAHY, J. (2000). “The Resource-based view of the Firm: Some Stumbling-blocks on the Road to Understanding Sustainable Competitive Advantage”, Journal of European Industrial Training, 24, (2,3,4), 94 (html.article).
  • GĠRĠTLĠOĞLU, Ġ. ve AVCIKURT C. (2010), “ġehirlerin Turistik Bir Ürün Olarak Pazarlanması, Örnek ġehirler ve Türkiye‟deki ġehirler Üzerine Öneriler (Derlemeden OluĢmuĢ Bir Uygulama)”, Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(4): 74-89.
  • GÜÇER E., HASSAN A., PELĠT E. (2013). “Destinasyon Pazarlamasında Belediye Web Sayfalarının Önemi: Türkiye‟deki BüyükĢehir Belediyelerinde Bir Ġnceleme”, Manas Journal of Social Studies, 2(8): 45-60.
  • HAIR, J.F., ANDERSON, R. E., TATHAM, R. L. ve BLACK, W. C. (1998). Multivariate data analysis (15. Baskı). Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall, Inc.
  • HANKINSON, G. (2004). “The brand images of tourism destination: a study of the saliency of organic images”, Journal of Brand Management, 13(1): 6-14.
  • HEATH, E. (1992). Marketing Tourism Destination, South African Tourism Board:South Africa.
  • HEDE, A.M. (2005). “Sports-Events, Tourism and Destination Marketing Strategies: an Australian Case Study of Athens 2004 and its Media Telecast”, Journal of Sport & Tourism, 10(3): 187-200.
  • JAFARI, J. (1983). “Anatomy of the Travel Industry”, Cornell and Restaurant Administration Quarterly, 24, 71-77.
  • KARABIYIK, N. ve SÜMER ĠNCĠ B. (2012). “Destinasyon Pazarlamasında Pazarlama Stratejisi ve Konumlandırma ÇalıĢmalarına Kavramsal YaklaĢım”, Ġstanbul Journal of Social Science, Summer (1), 1-19.
  • KARAVATZIS, M. ve ASHWORTH, G.J. (2007). “Partners in Coffeeshops, Canals And Commerce: Marketing The City Of Amsterdam”, Cities, 24(1): 16-25.
  • KOÇAK, N. ve KARAKAġ TANDOĞAN G., (2008). ”Kent Turizmi Kapsamında Fuar ve Sergilerin Ġzmir Turizmine Olası Etkileri: EXPO Örneği”, SOĠD Seyahat ve Otel ĠĢletmeciliği Dergisi, 5(2): 6-15.
  • KOZAK, M. (2001a). “A Critical Review of Approaches To Measure Satisfaction With Tourist Destinations”, Tourism Analysis, 5, 191-196.
  • KOZAK, M. (2001b). “Comparative Assessment of Tourist Satisfaction With Destinations Across Two Nationalities”, Tourism Management, 22, 391-401.
  • KOZAK, M. (2001c). “Repeaters‟ Behavior at Two Distinct Destinations”, Annals of Tourism Research, 28(3): 784-807.
  • KOZAK, M. (2003). “Measuring Tourist Satisfaction with Multiple Destination Attributes”, Tourism Analysis, 7, 229-240.
  • KOZAK, M. ve RIMMINGTON, M. (2000). “Tourist Satisfaction With Malorca, Spain, As An Off- Season Holiday Destination”, Journal Of Travel Research, 38, 260-269.
  • LAW, C. M. (2002). Urban Tourism, International Thomson Business Press.
  • MĠDDLETON, V.T.C. (1997). Marketing in Travel and Tourism. Great Britain: The Bath Press.
  • NUNNALLY, J.C. (1978), Psychometric Theory (2. Baskı). New York: McGraw-Hill.
  • O‟NEILL, K. ve BUSBY, G. (2005). “The Influence of Captain Corelli‟s Mandolin on Tourism to Cephallonia”, International Tourism Conference Perspectives in Tourism Marketing, 33-36, Muğla, 20-22 Mayıs.
  • OLIVER, R L. (1997). Satisfaction: A behavioral perspective on the consumer, Boston, MA: Irwin, McGraw-Hill.
  • ÖZDEMĠR, G. (2008), Destinasyon Pazarlaması, Detay Yayıncılık, Ankara.
  • ÖZER, Ö. (2012). “Destinasyon Tercihinde Pazarlama Karmasi BileĢenlerinin Rolü: Dalyan Örneği”, ĠĢletme AraĢtırmaları Dergisi, 4(1): 163-182.
  • PADDISON, R.(1993), “City Marketing, Image Reconstruction And Urban Regeneration”, Urban Studies, 30(2): 339-350.
  • PAGE, S.J. ve HALL M. C. (2003). Managing Urban Tourism: Themes in Tourism , Pearson Education Limited, London.
  • PALMER, A. ve BEJOU, D. (1995). “Tourism Destination Marketing Alliances”, Annals of Tourism Research, 22(3): 616-629.
  • PAPATYA, N. (2007). Kaynak Tabanlı GörüĢ: Kavramsal ve Kuramsal YaklaĢım, Asil Yayın Dağıtım, Ankara.
  • PARS, ġ. (2000). „Türkiye‟nin Tanıtım Harcamalarının DıĢ Turizm Talebine Etkileri‟, D.E.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3, 21-150.
  • PIKE, S., (2002). “Destination Image Analysis: A Review of 142 Papers from 1973 to 2000”, Tourism Management, 23, 541-549
  • PORTER, M.E. (1985). Competitive Advantage: Creating and Sustaining Superior Performance, New York: The Free Press.
  • RYAN, C. (2003). Recreational Tourism: Demands and Impacts, Clevedon: Channel View Publications.
  • SEATON, A.V. ve BENNETT, M.M. (1996). The Marketing of Tourism Products: Concepts, Issues and Cases. Oxford: Thomson Business Press, England.
  • SOHN, H.S. ve PARK, C. (1999). “International Visitors‟ Satisfaction With Pusan City And Its Implications For City Marketing”, Asia Pacific Journal Of Tourism Research, 4(1): 71-76.
  • SORRENTINO, A. (2013). “The Role of Mega Sport Events in Destination Marketing Strategies: An Integrated Approach between Demand And Supply-Side Perspectives”, EDAMBA Summer Accademy 2013, 1-10.
  • TABACHNICK, B.G. ve FIDELL, L. S. (1996). Using Multivariate Statistics. New York: Harper Collins.
  • TAVMERGEN, Ġ. ve MERĠÇ, P.Ö. (2003). Turizmde Tanıtma ve Halkla ĠliĢkiler, Ankara: Turhan Kitabevi.
  • VARKI, S. ve COLGATE, M. (2001). “The Role Of Price Perceptions In An Integrated Model of Behavioral Intentions”, Journal of Service Research, 3(3): 232-240.
  • VOSS, G., PARASURAMAN, A. ve DHRUV, G. (1998). “The Roles of Price, Performance, and Expectatios in Determinig Satisfaction in Service Exchanges”, Journal of Marketing, 62, 46-61.
  • WEIERMAIR, K. ve FUCHS, M. (1999). “Measuring Tourist Judgment on Service Quality”, Annals of Tourism Research, 26(4): 1004-1021.
  • YILDIRIM, C. ve TEBERLER, M. (2006). ”ġehirlerde Düzenlenen Uluslararası etkinliklerin ġehirlerin Pazarlanmasındaki Önemi”, II. Lisansüstü Turizm Öğrencileri Kongresi, 25-28 Mayıs, 857-870, Çanakkale.
  • YILMAZ, H. ve YOLAL, M. (2008), “Film Turizmi: Destinasyonların Pazarlanmasında Filmlerin Rolü”, Anadolu University Journal of Social Sciences, 8(1): 175-192.
Toplam 53 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

 incelenmesi: Anadolu Kupası Yüzme Müsab Tüfekci Bu kişi benim

Ömer Kürşad Tüfekci Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Mart 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 19 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Tüfekci, .A.K.Y.M., & Tüfekci, Ö. K. (2014). SPOR ORGANİZASYONLARINDA DESTİNASYON PAZARLAMASI İLE MEMNUNİYET ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ: ANADOLU KUPASI YÜZME MÜSABAKALARINDA BİR ARAŞTIRMA. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 19(1), 233-249.