In the market of mobile phones, which has become compulsory, competition has increased and the efforts to raise consumption have gained importance. Within the market, rapid technological developments, product diversification, increase in the quality of the products, intense practices in terms of advertisements and promotions are remarkable. This atmosphere may cause the consumers behave irrationally and have a tendency towards the waste of resources. This study aims to determine the assessments of the university students who constitute an important consumer cluster, regarding their behaviors leading to waste in the preference and use of mobile phones. In this study, it has been found out that the average monthly income of the parents of the students, students’ having a scholarship or credits, and their gender have effect on the perception of waste. Among the behaviors that the students describe as definite wastefulness comes predominantly the demand of expensive mobile phones by people who are unable to meet their basic needs. However, that the students use pre-paid mobile phone lines is a behavior that does not have any connection with wastefulness in any way. In addition, obtained data shows that students use SMS and MP3 listening the most among the current functions of mobile phones and that they almost never use such other functions as Wap, GPRS, MMS, and GPS (Navigation)
Zorunlu bir ihtiyaç haline gelen cep telefonu piyasasında firmalar arasındaki rekabet artmış ve tüketimi arttırmaya yönelik çabalar önem kazanmıştır. Piyasada hızlı teknolojik ilerlemeler, ürün faklılaştırması, ürünün sahip olduğu niteliklerdeki artış, yoğun reklam ve promosyon uygulamaları dikkati çekmektedir. Bu ortam tüketici tercihlerinin rasyonellikten uzaklaşarak kaynak israfına yönelmesine neden olabilmektedir. Bu çalışmada cep telefonu piyasasında önemli bir tüketici grubu olan üniversite öğrencilerinin cep telefonu tercih ve kullanımlarında israfa neden olan davranışları ile ilgili değerlendirmelerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Yapılan çalışma sonucunda öğrenci ailelerinin aylık ortalama gelirlerinin, kredi veya burs alıyor olmalarının ve cinsiyetlerinin israf algısı üzerinde etkili olduğu görülmüştür. Öğrencilerin kesinlikle israf olarak nitelendirdikleri davranışların başında, zorunlu ihtiyaçlarını karşılayamayan kimselerin pahalı cep telefonu talep ediyor olması gelmiştir. Buna karşılık ön ödemeli hat kullanılıyor olması öğrenciler için hiç bir şekilde israf içermeyen davranıştır. Ayrıca elde edilen verilere göre öğrencilerin cep telefonlarındaki mevcut fonksiyonlardan en çok SMS ve MP3 özelliklerini kullandıkları, Wap, GPRS, MMS ve GPS (Navigasyon) özelliklerini ise neredeyse hiç kullanmadıkları belirlenmiştir
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mart 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Cilt: 18 Sayı: 1 |