BibTex RIS Cite

Hedonik Alışverişin Cinsiyet, Gelir ve Yerleşim Büyüklüğüne Göre Farklılaşması Üzerine Bir Araştırma

Year 2010, Volume: 15 Issue: 3, 435 - 452, 01.09.2010

Abstract

References

  • 1. ALTUNIŞIK, R. ve ÇALLI, L., “Plansız Alışveriş ve Hazcı Tüketim Davranışları Üzerine Bir Araştırma; Satın Alma Karar Sürecinde Bilgi Kullanımı”, 3. Ulusal Bilgi Ekonomi ve Yönetim Kongresi Bildiri Kitabı, Eskişehir, 2004
  • 2. BABACAN, M., “Hedonik Tüketim ve Özel Günler Alışverişlerine Yansıması”, 6. Ulusal Pazarlama Kongresi Bildiri Kitabı, Erzurum, 2001
  • 3. BABIN, B.J., DARDEN, W.,R. ve GRIFFIN, M., “Work And/Or Fun: Measuring Hedonic And Utilitarian Shopping Value”, The Journal Of Consumer Research, Vol.20, No.4, 1994
  • 4. BELK, R.W., “Possessions And The Extended Self”, The Journal Of Consumer Research, Vol.15, No.2, 1988
  • 5. BOCOCK , R., “Tüketim”, Dost Kitapevi, Çeviren: İrem Kutluk, 2. Baskı, Ankara, 2005
  • 6. CHANG, E., “The Mediating Role of Hedonic Shopping Value in Apperal Shopping Satisfaction, Submitted to Oregon State University in Partial Fullfillment of The Requirements For The Degree of Doctor of Philosophy
  • 7. DUBE, L., MORGAN, M.S., “Trend Effects and Gender Differences in Retrospective Judgements of Consumption Emotions”, The Journal of Consumer Research, Vol. 23, No.2 pp.156-162, 1996
  • 8. HAE-SOOK, K., “The Types of Clothing Shopping Value And The Classification of Consumer Group by Shopping Values”, Journal of Fashion Bussiness, Vol.9, No.6, pp.126-140, 2005
  • 9. HAVLENA, W.,J., HOLBROOK M.B., “The Varieties of Consumption Experience: Comparing Two Typologies of Emotion in Consumer Behavior”, The Journal of Consumer Research, Vol. 13, No.3, pp.394- 404, 1986
  • 10. HIRCHMAN, E.,C., HOLBROOK, M.,B., “Hedonic Consumption; Emerging Concepts, Methods and Propositions”, Journal of Marketing, Vol.46, No.3, 1982
  • 11. HOLBROOK, M.B., OLIVA, T. A., GREENLEAF, E. A., “Play as a Consumption Experience:The Roles of Emotions, Performance, and Personality in The Enjoyment of Games”, The Journal of Consumer Research, Vol.11, No.2, pp.728-739, 1984
  • 12. HOLBROOK, M.B., BATRA, R., “Assessing The Role of Emotions as Mediators of Consumer Responses to Advertising”, The Journal of Consumer Research, Vol.14, No.3, pp.404-420, 1987
  • 13. HOPKINSON, G.C., PUJARI, D., “A Factor Analytic Study of The Sources of Meaning in Hedonic Consumption”, European Journal of Marketing, Vol. 33, No.4, 1999
  • 14. HUDSON, L.A., MURRAY, J.B., “Methodological Limitations of The Hedonic Consumption Paradigm and a Possible Alternative: A Subjectivist Approch,”, Advances in Consumer Research, Vol.13, 1986
  • 15. KALAYCI, Ş., “SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri”, Asil Yayın Dağıtım, 3.Baskı, Ankara, 2008
  • 16. MANO, H., OLIVER, R.L., “Assessing The Dimensionality and Structure of The Consumption Experience: Evaluation , Feeling and Satisfaction”, The Journal of Consumer Research, Vol.20, No.3, 1993
  • 17. MICHON, R., YU, H., SMITH, D., CHEBAT, J. C., “The Shopping Experience of Female Fashion Leaders”, International Journal of Retail & Distribution Management , Vol.35, No. 6, 2007
  • 18. ODABAŞI, Y., “Tüketim Kültürü”, Sistem Yayıncılık, 1.Baskı, İstanbul, 1999
  • 19. O’SHAUGHNESSY, J., O’SHAUGHNESSY, N.J., “Marketing The Consumer Society And Hedonism”, Europan Journal of Marketing, Vol.36, No.5/6, 2002
  • 20. PHILLIPS, D.M., BAUMGARTNER, H., “The Role Of Consumption Emotions in The Satisfaction Response”, Journal of Consumer Research Psyhology, Vol.12, No.3, 2002
  • 21. “Türk Yüksek Öğretimin Bugünkü Durumu”, T.C., Yüksek Öğretim Kurulu, 2005
  • 22. WARTENBROCH, K., DHAR, R., “Consumer Choice Between Hedonic and Utilitarian Good”, Journal of Marketing Research, Vol.37, No.1, 2000
  • 23. WESTBROOK, R.A., OLIVER R.L., “The Dimensionality of Consumption Emotions Patterns and Consumer Satisfaction”, The Journal of Consumer Research, Vol.18, No.1, 1991

HEDONİK ALIŞVERİŞİN CİNSİYET, GELİR VE YERLEŞİM BÜYÜKLÜĞÜNE GÖRE FARKLILAŞMASI ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA

Year 2010, Volume: 15 Issue: 3, 435 - 452, 01.09.2010

Abstract

Bu çalışmanın amacı tüketimin haz boyutunu ifade eden hedonik alışveriş alışkanlığının tüketicinin cinsiyet, gelir ve yaşanılan bölgeye göre aralarında anlamlı bir farkın olup olmadığını tespit etmektir. Tüketici davranışları, tüketicilerin cinsiyet, gelir durumu ve yaşanılan bölge farklılığına bağlı olarak değişebilmektedir. Tüketici davranışlarının bir yönü olan hedonik alışveriş alışkanlığı da yukarıda bahsi geçen değişkenlerden etkilenmektedir. Hedonik alışveriş bireylerin mutlu olma, haz alma, duygusallık ve kendini gösterme biçimlerini yansıtır. Cinsiyet farklılığı, gelir durumu ve yaşanılan bölge farklılığı hedonik alışverişe karşı tüketicilerin farklı tutum almalarını ortaya çıkarabilir. Bu yüzden pazarlama taraflarının hedonik tüketimle ilgili ürünlerini tüketicilere arz ederken bu farklılığa sebep olabilecek değişkenleri bilmeleri onlar adına faydalı olabilir

References

  • 1. ALTUNIŞIK, R. ve ÇALLI, L., “Plansız Alışveriş ve Hazcı Tüketim Davranışları Üzerine Bir Araştırma; Satın Alma Karar Sürecinde Bilgi Kullanımı”, 3. Ulusal Bilgi Ekonomi ve Yönetim Kongresi Bildiri Kitabı, Eskişehir, 2004
  • 2. BABACAN, M., “Hedonik Tüketim ve Özel Günler Alışverişlerine Yansıması”, 6. Ulusal Pazarlama Kongresi Bildiri Kitabı, Erzurum, 2001
  • 3. BABIN, B.J., DARDEN, W.,R. ve GRIFFIN, M., “Work And/Or Fun: Measuring Hedonic And Utilitarian Shopping Value”, The Journal Of Consumer Research, Vol.20, No.4, 1994
  • 4. BELK, R.W., “Possessions And The Extended Self”, The Journal Of Consumer Research, Vol.15, No.2, 1988
  • 5. BOCOCK , R., “Tüketim”, Dost Kitapevi, Çeviren: İrem Kutluk, 2. Baskı, Ankara, 2005
  • 6. CHANG, E., “The Mediating Role of Hedonic Shopping Value in Apperal Shopping Satisfaction, Submitted to Oregon State University in Partial Fullfillment of The Requirements For The Degree of Doctor of Philosophy
  • 7. DUBE, L., MORGAN, M.S., “Trend Effects and Gender Differences in Retrospective Judgements of Consumption Emotions”, The Journal of Consumer Research, Vol. 23, No.2 pp.156-162, 1996
  • 8. HAE-SOOK, K., “The Types of Clothing Shopping Value And The Classification of Consumer Group by Shopping Values”, Journal of Fashion Bussiness, Vol.9, No.6, pp.126-140, 2005
  • 9. HAVLENA, W.,J., HOLBROOK M.B., “The Varieties of Consumption Experience: Comparing Two Typologies of Emotion in Consumer Behavior”, The Journal of Consumer Research, Vol. 13, No.3, pp.394- 404, 1986
  • 10. HIRCHMAN, E.,C., HOLBROOK, M.,B., “Hedonic Consumption; Emerging Concepts, Methods and Propositions”, Journal of Marketing, Vol.46, No.3, 1982
  • 11. HOLBROOK, M.B., OLIVA, T. A., GREENLEAF, E. A., “Play as a Consumption Experience:The Roles of Emotions, Performance, and Personality in The Enjoyment of Games”, The Journal of Consumer Research, Vol.11, No.2, pp.728-739, 1984
  • 12. HOLBROOK, M.B., BATRA, R., “Assessing The Role of Emotions as Mediators of Consumer Responses to Advertising”, The Journal of Consumer Research, Vol.14, No.3, pp.404-420, 1987
  • 13. HOPKINSON, G.C., PUJARI, D., “A Factor Analytic Study of The Sources of Meaning in Hedonic Consumption”, European Journal of Marketing, Vol. 33, No.4, 1999
  • 14. HUDSON, L.A., MURRAY, J.B., “Methodological Limitations of The Hedonic Consumption Paradigm and a Possible Alternative: A Subjectivist Approch,”, Advances in Consumer Research, Vol.13, 1986
  • 15. KALAYCI, Ş., “SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri”, Asil Yayın Dağıtım, 3.Baskı, Ankara, 2008
  • 16. MANO, H., OLIVER, R.L., “Assessing The Dimensionality and Structure of The Consumption Experience: Evaluation , Feeling and Satisfaction”, The Journal of Consumer Research, Vol.20, No.3, 1993
  • 17. MICHON, R., YU, H., SMITH, D., CHEBAT, J. C., “The Shopping Experience of Female Fashion Leaders”, International Journal of Retail & Distribution Management , Vol.35, No. 6, 2007
  • 18. ODABAŞI, Y., “Tüketim Kültürü”, Sistem Yayıncılık, 1.Baskı, İstanbul, 1999
  • 19. O’SHAUGHNESSY, J., O’SHAUGHNESSY, N.J., “Marketing The Consumer Society And Hedonism”, Europan Journal of Marketing, Vol.36, No.5/6, 2002
  • 20. PHILLIPS, D.M., BAUMGARTNER, H., “The Role Of Consumption Emotions in The Satisfaction Response”, Journal of Consumer Research Psyhology, Vol.12, No.3, 2002
  • 21. “Türk Yüksek Öğretimin Bugünkü Durumu”, T.C., Yüksek Öğretim Kurulu, 2005
  • 22. WARTENBROCH, K., DHAR, R., “Consumer Choice Between Hedonic and Utilitarian Good”, Journal of Marketing Research, Vol.37, No.1, 2000
  • 23. WESTBROOK, R.A., OLIVER R.L., “The Dimensionality of Consumption Emotions Patterns and Consumer Satisfaction”, The Journal of Consumer Research, Vol.18, No.1, 1991
There are 23 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

  Arş.Gör.Dr.Serdar Aydın This is me

Publication Date September 1, 2010
Published in Issue Year 2010 Volume: 15 Issue: 3

Cite

APA Aydın, .A. (2010). HEDONİK ALIŞVERİŞİN CİNSİYET, GELİR VE YERLEŞİM BÜYÜKLÜĞÜNE GÖRE FARKLILAŞMASI ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 15(3), 435-452.