BibTex RIS Cite

Endüstriyel İşletmelerin Dağıtım Kanalı Seçimini Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesine Yönelik Bir Çalışma

Year 2008, Volume: 13 Issue: 1, 95 - 110, 01.03.2008

Abstract

References

  • ANDERSON Erin, Anne T. COUGHLAN, “International Market Entry And Expansion Via Independent Or Integrated Channels Of Distribution”, Journal Of Marketing, Vol. 51, No.1, January, 1987.
  • ASPINWALL Leo V., “The Characteristics Of Goods Theory”, içinde LAZER William, Eugene J. KELLEY, Managerial Marketing: Perspectives and Viewpoints, Homewood, IL: Richard D. Irwin Inc. 1958.
  • BELLO D., N. WILLIAMSON, “Contractual Arrangement And Marketing Practices In The Indırect Export Channel”, Journal Of International Business Studies, Vol. 16, 1984.
  • BRASCH J. J., “Deciding On a Organizational Structure For Entry Into Export Marketing”, Journal of Small Business Management, Vol.19, 1981.
  • BUCKLIN Louis P., A Theory of Distribution Channel Structure, Berkeley, CA: Institute Of Business and Economic Research (IBER) Special Publications, University of California, 1966.
  • CESPEDES Frank V., E. Raymond COREY, “Managing Multiple Channels”, Business Horizons, Vol.33, Issue.4, Jul/Aug 1990.
  • CZINKOTA Michael R., Ilkka. A. RONKAINEN, International Marketing, The Dryden Press, Fort Worth, TX, 1988.
  • FRAZIER Gary L., “Organizing And Managing Channels Of Distribution”, Journal Of The Academy Of Marketing Science, Vol.27, Issue.2, Spring 1999.
  • FRAZIER Gary L., Kersi D. ANTIA, “Exchange Relationships And Interfirm Power In Channels Of Distribution”, Journal Of The Academy Of Marketing Science, Vol.23, ıssue.4, Fall 1995.
  • HEIDE Jan B., “Interorganizational Governance In Marketing Channels”, Journal Of Marketing, Vol.58, Issue.1, January 1994.
  • HILL M. Susan, Keith J. BLOIS, “Industrial Distributors And Small Manufacturers”, European Journal Of Marketing, Vol.23, No.2, 1989.
  • JOHNSON Jean L., “Strategic Integration In Industrial Distribution Channels: Managing The Interfirm Relationship As Strategic Asset”, Journal Of The Academy Of Marketing Science, Vol.27, Issue.1, Winter 1999.
  • KURTULUŞ Kemal, Pazarlama Araştırmaları, Genişletilmiş Altıncı Baskı, İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Yayın No. 274, İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi İşletme İktisadı Enstitüsü Yayın No. 406, İstanbul, 1998.
  • LILIEN Gary. L., “Advisor 2: Modelling The Marketing Mix Decision For Industrial Products”, Management Science, Vol. 25, February, 1979.
  • MALLEN Bruce, “Selecting Channels Of Distribution: A Multi – Stage Process”, International Journal Of Physical Distribtion & Logistics Management, Vol.26, No.5, 1996. Aynı makale ilk olarak “International Journal Of Physical Distribution, Vol.1, No.1, 1970” de yayınlanmıştır.
  • MICHMAN Ronald, “Channel Development And Innovation”, Marquette Business Review, 15 Spring 1971.
  • MIRACLE Gordon E., “Product Characteristics and Marketing Strategy”, Journal of Marketing, 29, January, 1965.
  • RANGAN V. Kasturi, Melvyn A. J. MENEZES, “Channel Selection For New Industrial Products: A Framework, Method, and Application”, Journal of Marketing, Vol.56, Issue.3, July 1992.
  • ROBICHEAUX Robert A., James E. COLEMAN, “The Structure Of Marketing Channel Relationships”, Journal Of The Academy Of Marketing Science, Vol.22, Issue.1, Winter 1994.
  • TEK Ömer Baybars, Pazarlama İlkeleri Global Yönetimsel Yaklaşım Türkiye Uygulamaları, Geliştirilmiş 7. Baskı, Cem Ofset Matbaacılık Sanayi A.Ş., İzmir, 1997.
  • WILLIAMSON, Oliver E., “The Economics of Organization: The Transaction Cost Approach”, American Journal of Sociology, Vol.87, No.3, 1981.
  • WILLIAMSON, Oliver E., “Transaction Cost Economics: The Governance of Contractual Relations”, Journal of Law and Economics, Vol.22, 1979.

ENDÜSTRİYEL İŞLETMELERİN DAĞITIM KANALI SEÇİMİNİ ETKİLEYEN FAKTÖRLERİN BELİRLENMESİNE YÖNELİK BİR ÇALIŞMA

Year 2008, Volume: 13 Issue: 1, 95 - 110, 01.03.2008

Abstract

İşletmelerin tüketici ile yüzyüze geldiği bir alan olan dağıtım kanallarına, yöneticiler ve akademisyenler tarafından gereken önem verilmediği düşünülmektedir. Her ne kadar son zamanlarda bu alanın önemi anlaşılmaya başlanmış olsa bile gerekli düzeylere ulaşılamamıştır. Küresel rekabet koşullarında önemli bir maliyet unsuru olabilen dağıtım sisteminin oluşturulması ve zaman içinde yeniliklere ve gelişmelere uyum sağlanabilmesi önemli bir fonksiyon haline gelmiştir. İşletmelerin dışarıya görünen yüzü olan dağıtım kanalı sisteminin dizaynı ve yönetimi konusunda incelenmesi gereken çok çeşitli noktalar bulunmaktadır. Bu çalışmada özellikle dağıtım maliyetlerinin oldukça önemli miktarlara çıkabildiği endüstriyel sektörlerde dağıtım kanalı seçimini etkileyen faktörlerin belirlenmesine çalışılmıştır. Uygulama alanı olarak otomotiv ve otomotiv yan sanayisi seçilmiştir

References

  • ANDERSON Erin, Anne T. COUGHLAN, “International Market Entry And Expansion Via Independent Or Integrated Channels Of Distribution”, Journal Of Marketing, Vol. 51, No.1, January, 1987.
  • ASPINWALL Leo V., “The Characteristics Of Goods Theory”, içinde LAZER William, Eugene J. KELLEY, Managerial Marketing: Perspectives and Viewpoints, Homewood, IL: Richard D. Irwin Inc. 1958.
  • BELLO D., N. WILLIAMSON, “Contractual Arrangement And Marketing Practices In The Indırect Export Channel”, Journal Of International Business Studies, Vol. 16, 1984.
  • BRASCH J. J., “Deciding On a Organizational Structure For Entry Into Export Marketing”, Journal of Small Business Management, Vol.19, 1981.
  • BUCKLIN Louis P., A Theory of Distribution Channel Structure, Berkeley, CA: Institute Of Business and Economic Research (IBER) Special Publications, University of California, 1966.
  • CESPEDES Frank V., E. Raymond COREY, “Managing Multiple Channels”, Business Horizons, Vol.33, Issue.4, Jul/Aug 1990.
  • CZINKOTA Michael R., Ilkka. A. RONKAINEN, International Marketing, The Dryden Press, Fort Worth, TX, 1988.
  • FRAZIER Gary L., “Organizing And Managing Channels Of Distribution”, Journal Of The Academy Of Marketing Science, Vol.27, Issue.2, Spring 1999.
  • FRAZIER Gary L., Kersi D. ANTIA, “Exchange Relationships And Interfirm Power In Channels Of Distribution”, Journal Of The Academy Of Marketing Science, Vol.23, ıssue.4, Fall 1995.
  • HEIDE Jan B., “Interorganizational Governance In Marketing Channels”, Journal Of Marketing, Vol.58, Issue.1, January 1994.
  • HILL M. Susan, Keith J. BLOIS, “Industrial Distributors And Small Manufacturers”, European Journal Of Marketing, Vol.23, No.2, 1989.
  • JOHNSON Jean L., “Strategic Integration In Industrial Distribution Channels: Managing The Interfirm Relationship As Strategic Asset”, Journal Of The Academy Of Marketing Science, Vol.27, Issue.1, Winter 1999.
  • KURTULUŞ Kemal, Pazarlama Araştırmaları, Genişletilmiş Altıncı Baskı, İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Yayın No. 274, İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi İşletme İktisadı Enstitüsü Yayın No. 406, İstanbul, 1998.
  • LILIEN Gary. L., “Advisor 2: Modelling The Marketing Mix Decision For Industrial Products”, Management Science, Vol. 25, February, 1979.
  • MALLEN Bruce, “Selecting Channels Of Distribution: A Multi – Stage Process”, International Journal Of Physical Distribtion & Logistics Management, Vol.26, No.5, 1996. Aynı makale ilk olarak “International Journal Of Physical Distribution, Vol.1, No.1, 1970” de yayınlanmıştır.
  • MICHMAN Ronald, “Channel Development And Innovation”, Marquette Business Review, 15 Spring 1971.
  • MIRACLE Gordon E., “Product Characteristics and Marketing Strategy”, Journal of Marketing, 29, January, 1965.
  • RANGAN V. Kasturi, Melvyn A. J. MENEZES, “Channel Selection For New Industrial Products: A Framework, Method, and Application”, Journal of Marketing, Vol.56, Issue.3, July 1992.
  • ROBICHEAUX Robert A., James E. COLEMAN, “The Structure Of Marketing Channel Relationships”, Journal Of The Academy Of Marketing Science, Vol.22, Issue.1, Winter 1994.
  • TEK Ömer Baybars, Pazarlama İlkeleri Global Yönetimsel Yaklaşım Türkiye Uygulamaları, Geliştirilmiş 7. Baskı, Cem Ofset Matbaacılık Sanayi A.Ş., İzmir, 1997.
  • WILLIAMSON, Oliver E., “The Economics of Organization: The Transaction Cost Approach”, American Journal of Sociology, Vol.87, No.3, 1981.
  • WILLIAMSON, Oliver E., “Transaction Cost Economics: The Governance of Contractual Relations”, Journal of Law and Economics, Vol.22, 1979.
There are 22 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

  Yrd.Doç.Dr.A.Hüsrev Eroğlu This is me

Yrd.Doç.Dr.Hüseyin Kanıbir This is me

Öğr.Gör.Nadir Eker This is me

Publication Date March 1, 2008
Published in Issue Year 2008 Volume: 13 Issue: 1

Cite

APA Eroğlu, .Y., Kanıbir, Y., & Eker, Ö. (2008). ENDÜSTRİYEL İŞLETMELERİN DAĞITIM KANALI SEÇİMİNİ ETKİLEYEN FAKTÖRLERİN BELİRLENMESİNE YÖNELİK BİR ÇALIŞMA. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 13(1), 95-110.