Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

A COMPARATIVE APPLICATION ON THE INSTINCTIVE BUYING TENDENCIES AND REASONS FOR PURCHASE IN CLOTHING SHOPPING

Yıl 2018, Cilt: 23 Sayı: 2, 535 - 561, 30.04.2018

Öz

Just like many other industries, the aviation industry has been also affected by the rapid development and change. Especially clothing, fashion products, purchasing concept play an important role in young people's life. In order for businesses to survive against ever-changing consumer behavior, consumers need to identify factors that affect their buying tendencies. In this cross-cultural study, the students of Business Administration Department of Süleyman Demirel University in Turkey and the students of Hochschule Schmalkalden Business Administration in Germany were compared the instinctive purchasing tendencies and the factors influencing these tendencies. Easy sampling data were collected by face-to-face survey technique in both countries.715 valid questionnaires in total, were evaluated by SPSS 17.0 program with various statistical analyzes. As a result of the research findings, have emerged between some similarities and differences between factors affecting students' instinctive buying tendencies clothing shopping in Turkey and Germany.

Kaynakça

  • AKGÜL, D. (2014), Hedonik (Hazcı) Tüketimin Özel Günlerdeki Alışveriş Kültürü Üzerindeki Etkisi Ve Ülkelerarası Karşılaştırmalı Bir Araştırma, Erciyes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı, Üretim Yönetimi ve Pazarlama Bilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, Erciyes.
  • AKTURAN, U. (2009), Tüketicilerin Cinsiyetlerine İlişkin Olarak İçgüdüsel Alışveriş Eğilimlerindeki Farklılıkların Belirlenmesi: Üniversite Öğrencilerine Yönelik Bir Pilot Araştırma, Galatasaray Üniversitesi, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi, İşletme Bölümü, Yönetim, 20 (64).
  • AKTURAN, U. (2010), Hedonik Tüketim Eğiliminin Plansız Satın Alma Eğilimi Üzerindeki Etkisinin Belirlenmesi, 9 (33), ss.109-116.
  • ALTUNIŞIK, R., BORA, B. ve SARIKAYA, N. (2010), Alışveriş Çılgınlığı: Tüketici Gözüyle Alışveriş Çılgınlığı Olgusunun İncelenmesi Üzerine Bir Nitel Araştırma, 15. Ulusal Pazarlama Kongresi, Bigi ve İletişim Çağında Pazarlama ve Tüketici Bildirim Kitabı, İzmir.
  • ASUTAY, H. (2017), Almanya’da Gençlik ve Gençlik Kültürleri Kavramlarının Tanımı ve Tarihsel Gelişimi, Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Haziran, 19 (1) : 59-74.
  • BACAKSIZ P. ve ERSOY N.F (2017), Ürün Tasarımının Tüketicinin Ürüne Yönelik Tutumları Üzerine Etkisi: A Markası Tüketicileri Üzerine Bir Uygulama, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi.
  • BAE, S. Y. (2012), Understanding Ethical Consumers: Assessing The Moderating Effects of Price Sensitıvity, Materialism, Impulse Buying Tendency and Clothing Involvement, Master Dissertation, Colorado State University, 52-168.
  • BEAUDOIN, P., LACHANCE M. J. ve ROBİTAİLLE J., (2003), Fashion Innovativeness, Fashion Diffusion and Brand Sensitivity Among Adolescents”, Journal of Fashion Marketing and Management: An International Journal, 7 (1) , 23-30.
  • BEAUDOIN, P. ve LACHANCE M. J., (2006), Determinants of Adolescents’ Brand Sensitivity to Clothing”, Family and Consumer Sciences Research Journal, 34 (4), 312-331.
  • BEATTY, E. S. ve FERREL, M. E. (1998), Impulse Buying: Modeling Its Precursors. Journal of Retailing, New York Universty, 74 (2), 169-191.
  • BOONE, E.L ve KURTZ, L.D. (2011), Contemporary Business, International Student Version, 14 th Edition, John Wiley and Sons.
  • COLEY A. ve BURGESS B. (2003), Gender Differences in Cognitive and Affective Impulse Buying, Journal of Fashion Marketing and Management, 7(3), 282-295.
  • CHEN-YU, J.H., HONG., K.H., SEOCK,Y.K. (2010) Adolescents’ Clothing Motives and Store Selection Criteria - A Comparison Between South Korea and The United States”, Journal of Fashion Marketing and Management: An International Journal, 14 (1):127-144.
  • ÇİVİTCİ, Ş. (2011). Kırgızistan ve Türkiye Gençlerinin Giysi Satın Alma Davranışlarının Karşılaştırılması, Bilig, Güz, 59: 97-122.
  • DALKILIÇ, Ç.B (2008), Hazır Giyim Ürünlerinde Türk ve İtalyan Tüketicilerin Satın Alma Yaklaşımları Açısından Sınıflandırılması ve Karşılaştırılması, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Anabilim Dalı İşletme Mühendisliği.
  • DURSUN, T., OSKAYBAŞ ve K., GÖKMEN, C. (2013), Mağaza Atmosferinin İçgüdüsel Satın Almaya Etkisi ve Hazır Giyim Sektöründe bir Araştırma Marmara Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 35 (2), 233-260.
  • DURSUN, T. ve YENER, D. (2014), İçgüdüsel Satın Alma Ölçeklerinin Türk Tüketiciler İçin Uyarlanmasına Yönelik Hazır Giyim Sektöründe Bir Uygulama, Electronic Journal of Vocational Colleges.
  • FLYNN, L. ve GOLDSMITH, R. (1999), A Short, Reliable Measure of Subjective Knowledge, Journal of Business Research, 46: 57-66.
  • GEGEZ, E. (2007), Pazarlama Araştırmaları, İstanbul, Beta Basım.
  • GEGEZ, E. (2008), Küresel Pazarlama Yönetimi: Kültürel Çevre, (Ed: İ. Altınbaşak, A. Akyol, S. Alkibay, vd.) İstanbul, Beta Basım.
  • GORDON, M.E., SLADE, L.A ve SCHMITT, N. (1986), Science of the Sophomore Revisited: From Conjecture to Empiricism, Academy of Management Review, 11, 191-207.
  • GÜLTEKİN, N. VE SIĞRI, Ü. (2007), Bir Kültür Boyutu Olarak Bireycilik-Ortaklaşa Davranışçılık ve Örgütsel Kültüre Yansımaları, Marmara Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 23(2).
  • İSLAMOĞLU, A.H. (2003), Tüketici Davranışları, İstanbul, Beta Basım Yayım Dağıtım.
  • İSLAMOĞLU, A.H. (2009), Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri, İzmit, Beta Basım Yayım Dağıtım.
  • İŞÇİOĞLU T.E ve ATAKAN S. (2017), Türk ve Alman Gençlerinin Giyim Alışkanlıkları ve Tercihlerinin Belirlenmesi, 20. Ulusal Pazarlama Kongresi, Pazarlamanın Sosyal Yönü: Sosyal Pazarlama, Eskişehir.
  • İŞLER, D., YARANGÜMELİOĞLU D. ve GÜMÜLÜ, E. (2014), Online Tüketici Satın Alma Davranışlarını Etkileyen Faktörlere Yönelik Bir Durum Değerlendirmesi: Isparta İlinde Bir Uygulama, Uluslararası Alanya İşletme Fakültesi Dergisi, 6(3), 77-94.
  • KACHAGANOVA, E. (2008), Mağaza Atmosferinin Satın Almaya Etkisi ve Departmanlı Mağazada Bir Uygulama, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler (Enstitüsü, Yayımlanmamış Doktora Tezi).
  • KALAYCI Ş. (2005), SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri “Faktör Analizi”, (Ed: Ş. Kalaycı) SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri, Asil Yayın Dağıtım, Ankara.
  • KEZER, P. (2012), Postmodern Tüketicinin Değişen Satın Alma Davranışı: İçgüdüsel Alışveriş (Impulse Buying), Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Halkla İlişkiler ve Tanıtım Anabilim Dalı İletişim Araştırmaları Yüksek Lisans Programı, Yüksek Lisans Tezi.
  • KURTULDU, H.S., ÇİLİNGİR, Z. ve YILDIZ, S. (2008), İlişki Odaklı Pazarlama Bileşenlerinin Tüketici Sadakati Üzerindeki Etkisi: Bankacılık Sektöründe Bir Uygulama, 13. Ulusal Pazarlama Kongresi, Pazarlamada Yeni Yaklaşımlar Bildiriler Kitabı, Nevşehir, 25-29.
  • LEE, J.A. (2000), Adapting Triandis's Model of Subjective Culture and Social Behavior Relations to Consumer Behavior. Journal of Consumer Psychology, 9, 117–126.
  • LEE, J. A ve KACEN, J. J.(2008). Cultural İnfluences on Consumer Satisfaction With Impulse and Planned Purchase Decisions. Journal of Business Research. 61: 265–272
  • MADHAVARAM, A. (2004), Exploring Impulse Purchasing on the Internet Advances in Consumer Research, 31.
  • MARTINEZ, E. ve MONTANER, T. (2006), The Effect Of Consumer’s Psychographic Variables Upon Deal-Proneness. Journal of Retailing and Consumer Services. 13,157–168.
  • MIHIĆ, M. ve KURSAN I. (2010), Assessing the Situational Factors and Impulsive Buying Behavior: Market Segmentation Approach, Management, 15(2), 47-66.
  • NAKİP, M. (2013), Spss Destekli Pazarlama Araştırmalarına Giriş, Ankara, Seçkin Yayıncılık.
  • NART, S. (2008), Menşe Ülke Etkisinin Tüketici Algılamaları ve Davranışlarına Yansımaları İngiltere Pazarında Türk Ve Alman Markalarının Karşılaştırılması, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 13, 153–177.
  • ODABAŞI, Y. ve BARIŞ, G. (2015), Tüketici Davranışı, İstanbul, MediaCat.
  • ÖĞÜT, A. ve KOCABACAK A. (2007), Küreselleşme Sürecinde Türk İş Kültüründe Yaşanan Dönüşümün Boyutları, Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 145-170.
  • ÖZMEN, A. (2009), Örnekleme, (Ed: A.F Yüzer), İstatistik içinde 4. Baskı Açıköğretim Fakültesi Anadolu Üniversitesi Yayını, Eskişehir.
  • PARKER, R. S., HERMANS, C.M. ve SCHAEFER, A.D. (2004). Fashion Consciousness of Chinese, Japanese and American Teenagers, Journal of Fashion Marketing and Management: An International Journal, 8 (2), 176-186.
  • PECK, J. ve CHILDERS, T.L. (2006), If I Touch It I Have To Buy It: Individual and Environmental Influences on Impulse Buying, Journal of Consumer Research, 59, 765-769.
  • PENPECE, D. (2006), Tüketici Davranışlarını Belirleyen Etmenler: Kültürün Tüketici Davranışları Üzerindeki Etkisi, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Ana Bilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, Kahramanmaraş.
  • ROOK, D. W. ve FISHER R. J. (1995), Normative Influences on Impulsive Buying Behaviour” Journal of Consumer Research, 22 (3), 305-413.
  • SARIKAYA N. ve ALTUNIŞIK R. (2011), Kişisel Bakım Olgusu ve Kişisel Bakım Ürünlerine Yönelik Tüketici Tutum ve Tercihlerini Etkileyen Faktörler Üzerine Bir Araştırma, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İİBF Dergisi, 6 (2), ss.389-413, Eskişehir.
  • SAYDAN, R. ve SÜTÜTEMİZ, N. (2008), Üç Kuşak Kadının Alışveriş Davranışı ve Mağaza Seçimini Etkileyen Faktörler: Van İli Örneği, 13. Ulusal Pazarlama Kongresi, Pazarlamada Yeni Yaklaşımlar Bildiriler Kitabı, Nevşehir, 25-29.
  • SOLOMON, R.M., (2007), Consumer Behaviour: Buying, Having and Being, Upper Saddle River, Pearson Prentice Hall.
  • STERN H. (1962), The Significance of Impulse Buying Today, Journal of Marketing, 26 (2), 59-62.
  • SWEENEY, Jillian C. ve Fiona WYBER; (2002), The Role of Cognition and Emotions in the Music-Approach- Avoidance Behavior Relationship, Journal of Services Marketing, 16(1): 51-69.
  • ŞEN DEMIR, Ş. ve KOZAK M. (2013), Tüketici Davranışları, Ankara, Detay Yayıncılık.
  • TAYFUN, A. ve YILDIRIM M. (2010), Turistlerin Tüketim Davranışları Kültüre/Milliyete Göre Farklılık Gösterir mi? Alman ve Rus Turistler Üzerine Bir Araştırma, İşletme Araştırmaları Dergisi 2/2, 43-64.
  • TOKOL, T., (2006), Pazarlama Araştırması, Ankara, Nobel Yayın Dağıtım.
  • TÜFEKÇİ, İ., ERCİŞ A. ve TÜRK B. (2015), Moda Odaklı İçgüdüsel Satın Alma Davranışına Etki Eden Faktörler, Dokuz Eylül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16 (4): 587-606
  • ÜNAL S. ve ERCİŞ, A. (2006), Tüketicilerin Kişisel Değerlerinin Satın Alma Tarzları Üzerindeki Etkisi, Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi.
  • ÜNAL, S. (2008), İçgüdüsel Alışveriş, Ankara, Detay Yayıncılık.
  • VERPLANKEN, B. ve HERABADI, A. (2001), Individiual Difference in Impulse Buying Tendency: Feeling and No Thinking, European Journal of Personality,15: 71-83.
  • VIRVILAITE, R., SALADIENE, V. ve BAGDONAITE, R (2009), Peculiarities of Impulsive Purchasing in the Market of Consumer Goods, Inzinerine Ekonomika-Engineering Economics, (2), 101-109.
  • VİLLİ, B. ve KAYABAŞI, A. (2013), Kozmetik Ürünlerde Kadınların Dürtüsel Satın Alma Davranışlarını Etkileyen Faktörlerin Analizi, Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(1), 143-165.
  • YARAŞ, E., AKIN E. ve ŞAKACI B.K. (2009), Tüketicileri Plansız Satın Alma Eğilimleri İtibariyle Pazar Bölümleri Halinde İnceleme, Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler E-Dergisi, Sayı: 18, İktisat Ve Girişimcilik Üniversitesi – Türk Dünyası Kırgız – Türk Sosyal Bilimler Enstitüsü, Celalabat.
  • YAZICIOĞLU, Y. ve ERDOĞAN, S. (2004), Spss Uygulamalı Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Ankara, Detay Yayıncılık.
  • YOUN, S. ve FABER, R. J. (2000), Impulse Buying: Its Relation to Personality Traits an Cues, Advances in Consumer Research, 27(1), 179-185.
  • YÜKSEKBİLGİLİ, Z. (2016), Hızlı Moda Tüketicilerinin Mağaza Atmosferine Verdikleri Önemin Ölçülmesi İçin Bir Ölçek Geliştirme Çalışması: Avrasya Mağaza Atmosfer Ölçeği, Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 30 (4): 444-473.
  • WALSH, G., MITCHELL, V.W. ve HENNIG-THURAU T., (2001), German Consumer Decision-Making Styles, The Journal of Consumer Affairs, 35 (1), 73-95.

GİYİM ALIŞVERİŞLERİNDE İÇGÜDÜSEL SATIN ALMA EĞİLİMLERİ VE SATIN ALMA NEDENLERİ ÜZERİNE KARŞILAŞTIRMALI BİR UYGULAMA

Yıl 2018, Cilt: 23 Sayı: 2, 535 - 561, 30.04.2018

Öz

Hızlı gelişim ve değişim, diğer sektörleri etkilediği gibi giyim sektörünü de önemli ölçüde etkilemektedir. Özellikle giyim, moda olan ürünler ve satın alma kavramı gençlerin hayatında önemli bir rol oynamaktadır. İşletmelerin sürekli değişen tüketici davranışları karşısında hayatta kalabilmeleri için tüketicilerin satın alma eğilimlerini etkileyen faktörleri tespit etmesi gerekmektedir. Kültürlerarası bir çalışma özelliği taşıyan bu araştırmada, Türkiye Süleyman Demirel Üniversitesi işletme bölümü öğrencileri ile Almanya Hochschule Schmalkalden işletme bölümü öğrencilerinin içgüdüsel satın alma eğilimleri ve bu eğilimleri etkileyen faktörler karşılaştırılarak incelenmiştir. Kolayda örnekleme yöntemi ile veriler her iki ülkede de yüz yüze anket tekniği ile toplanmıştır. Toplamda 715 geçerli anket SPSS 17.0 programı ile çeşitli istatistiksel analizlerle değerlendirilmiştir. Araştırmadan elde edilen bulgular neticesinde, Türkiye’de ve Almanya’da öğrencilerin giyim alışverişlerinde içgüdüsel satın alma eğilimlerini etkileyen faktörler arasında birtakım benzerlikler ve farklılıklar ortaya çıkmıştır.

Kaynakça

  • AKGÜL, D. (2014), Hedonik (Hazcı) Tüketimin Özel Günlerdeki Alışveriş Kültürü Üzerindeki Etkisi Ve Ülkelerarası Karşılaştırmalı Bir Araştırma, Erciyes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı, Üretim Yönetimi ve Pazarlama Bilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, Erciyes.
  • AKTURAN, U. (2009), Tüketicilerin Cinsiyetlerine İlişkin Olarak İçgüdüsel Alışveriş Eğilimlerindeki Farklılıkların Belirlenmesi: Üniversite Öğrencilerine Yönelik Bir Pilot Araştırma, Galatasaray Üniversitesi, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi, İşletme Bölümü, Yönetim, 20 (64).
  • AKTURAN, U. (2010), Hedonik Tüketim Eğiliminin Plansız Satın Alma Eğilimi Üzerindeki Etkisinin Belirlenmesi, 9 (33), ss.109-116.
  • ALTUNIŞIK, R., BORA, B. ve SARIKAYA, N. (2010), Alışveriş Çılgınlığı: Tüketici Gözüyle Alışveriş Çılgınlığı Olgusunun İncelenmesi Üzerine Bir Nitel Araştırma, 15. Ulusal Pazarlama Kongresi, Bigi ve İletişim Çağında Pazarlama ve Tüketici Bildirim Kitabı, İzmir.
  • ASUTAY, H. (2017), Almanya’da Gençlik ve Gençlik Kültürleri Kavramlarının Tanımı ve Tarihsel Gelişimi, Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Haziran, 19 (1) : 59-74.
  • BACAKSIZ P. ve ERSOY N.F (2017), Ürün Tasarımının Tüketicinin Ürüne Yönelik Tutumları Üzerine Etkisi: A Markası Tüketicileri Üzerine Bir Uygulama, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi.
  • BAE, S. Y. (2012), Understanding Ethical Consumers: Assessing The Moderating Effects of Price Sensitıvity, Materialism, Impulse Buying Tendency and Clothing Involvement, Master Dissertation, Colorado State University, 52-168.
  • BEAUDOIN, P., LACHANCE M. J. ve ROBİTAİLLE J., (2003), Fashion Innovativeness, Fashion Diffusion and Brand Sensitivity Among Adolescents”, Journal of Fashion Marketing and Management: An International Journal, 7 (1) , 23-30.
  • BEAUDOIN, P. ve LACHANCE M. J., (2006), Determinants of Adolescents’ Brand Sensitivity to Clothing”, Family and Consumer Sciences Research Journal, 34 (4), 312-331.
  • BEATTY, E. S. ve FERREL, M. E. (1998), Impulse Buying: Modeling Its Precursors. Journal of Retailing, New York Universty, 74 (2), 169-191.
  • BOONE, E.L ve KURTZ, L.D. (2011), Contemporary Business, International Student Version, 14 th Edition, John Wiley and Sons.
  • COLEY A. ve BURGESS B. (2003), Gender Differences in Cognitive and Affective Impulse Buying, Journal of Fashion Marketing and Management, 7(3), 282-295.
  • CHEN-YU, J.H., HONG., K.H., SEOCK,Y.K. (2010) Adolescents’ Clothing Motives and Store Selection Criteria - A Comparison Between South Korea and The United States”, Journal of Fashion Marketing and Management: An International Journal, 14 (1):127-144.
  • ÇİVİTCİ, Ş. (2011). Kırgızistan ve Türkiye Gençlerinin Giysi Satın Alma Davranışlarının Karşılaştırılması, Bilig, Güz, 59: 97-122.
  • DALKILIÇ, Ç.B (2008), Hazır Giyim Ürünlerinde Türk ve İtalyan Tüketicilerin Satın Alma Yaklaşımları Açısından Sınıflandırılması ve Karşılaştırılması, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Anabilim Dalı İşletme Mühendisliği.
  • DURSUN, T., OSKAYBAŞ ve K., GÖKMEN, C. (2013), Mağaza Atmosferinin İçgüdüsel Satın Almaya Etkisi ve Hazır Giyim Sektöründe bir Araştırma Marmara Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 35 (2), 233-260.
  • DURSUN, T. ve YENER, D. (2014), İçgüdüsel Satın Alma Ölçeklerinin Türk Tüketiciler İçin Uyarlanmasına Yönelik Hazır Giyim Sektöründe Bir Uygulama, Electronic Journal of Vocational Colleges.
  • FLYNN, L. ve GOLDSMITH, R. (1999), A Short, Reliable Measure of Subjective Knowledge, Journal of Business Research, 46: 57-66.
  • GEGEZ, E. (2007), Pazarlama Araştırmaları, İstanbul, Beta Basım.
  • GEGEZ, E. (2008), Küresel Pazarlama Yönetimi: Kültürel Çevre, (Ed: İ. Altınbaşak, A. Akyol, S. Alkibay, vd.) İstanbul, Beta Basım.
  • GORDON, M.E., SLADE, L.A ve SCHMITT, N. (1986), Science of the Sophomore Revisited: From Conjecture to Empiricism, Academy of Management Review, 11, 191-207.
  • GÜLTEKİN, N. VE SIĞRI, Ü. (2007), Bir Kültür Boyutu Olarak Bireycilik-Ortaklaşa Davranışçılık ve Örgütsel Kültüre Yansımaları, Marmara Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 23(2).
  • İSLAMOĞLU, A.H. (2003), Tüketici Davranışları, İstanbul, Beta Basım Yayım Dağıtım.
  • İSLAMOĞLU, A.H. (2009), Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri, İzmit, Beta Basım Yayım Dağıtım.
  • İŞÇİOĞLU T.E ve ATAKAN S. (2017), Türk ve Alman Gençlerinin Giyim Alışkanlıkları ve Tercihlerinin Belirlenmesi, 20. Ulusal Pazarlama Kongresi, Pazarlamanın Sosyal Yönü: Sosyal Pazarlama, Eskişehir.
  • İŞLER, D., YARANGÜMELİOĞLU D. ve GÜMÜLÜ, E. (2014), Online Tüketici Satın Alma Davranışlarını Etkileyen Faktörlere Yönelik Bir Durum Değerlendirmesi: Isparta İlinde Bir Uygulama, Uluslararası Alanya İşletme Fakültesi Dergisi, 6(3), 77-94.
  • KACHAGANOVA, E. (2008), Mağaza Atmosferinin Satın Almaya Etkisi ve Departmanlı Mağazada Bir Uygulama, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler (Enstitüsü, Yayımlanmamış Doktora Tezi).
  • KALAYCI Ş. (2005), SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri “Faktör Analizi”, (Ed: Ş. Kalaycı) SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri, Asil Yayın Dağıtım, Ankara.
  • KEZER, P. (2012), Postmodern Tüketicinin Değişen Satın Alma Davranışı: İçgüdüsel Alışveriş (Impulse Buying), Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Halkla İlişkiler ve Tanıtım Anabilim Dalı İletişim Araştırmaları Yüksek Lisans Programı, Yüksek Lisans Tezi.
  • KURTULDU, H.S., ÇİLİNGİR, Z. ve YILDIZ, S. (2008), İlişki Odaklı Pazarlama Bileşenlerinin Tüketici Sadakati Üzerindeki Etkisi: Bankacılık Sektöründe Bir Uygulama, 13. Ulusal Pazarlama Kongresi, Pazarlamada Yeni Yaklaşımlar Bildiriler Kitabı, Nevşehir, 25-29.
  • LEE, J.A. (2000), Adapting Triandis's Model of Subjective Culture and Social Behavior Relations to Consumer Behavior. Journal of Consumer Psychology, 9, 117–126.
  • LEE, J. A ve KACEN, J. J.(2008). Cultural İnfluences on Consumer Satisfaction With Impulse and Planned Purchase Decisions. Journal of Business Research. 61: 265–272
  • MADHAVARAM, A. (2004), Exploring Impulse Purchasing on the Internet Advances in Consumer Research, 31.
  • MARTINEZ, E. ve MONTANER, T. (2006), The Effect Of Consumer’s Psychographic Variables Upon Deal-Proneness. Journal of Retailing and Consumer Services. 13,157–168.
  • MIHIĆ, M. ve KURSAN I. (2010), Assessing the Situational Factors and Impulsive Buying Behavior: Market Segmentation Approach, Management, 15(2), 47-66.
  • NAKİP, M. (2013), Spss Destekli Pazarlama Araştırmalarına Giriş, Ankara, Seçkin Yayıncılık.
  • NART, S. (2008), Menşe Ülke Etkisinin Tüketici Algılamaları ve Davranışlarına Yansımaları İngiltere Pazarında Türk Ve Alman Markalarının Karşılaştırılması, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 13, 153–177.
  • ODABAŞI, Y. ve BARIŞ, G. (2015), Tüketici Davranışı, İstanbul, MediaCat.
  • ÖĞÜT, A. ve KOCABACAK A. (2007), Küreselleşme Sürecinde Türk İş Kültüründe Yaşanan Dönüşümün Boyutları, Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 145-170.
  • ÖZMEN, A. (2009), Örnekleme, (Ed: A.F Yüzer), İstatistik içinde 4. Baskı Açıköğretim Fakültesi Anadolu Üniversitesi Yayını, Eskişehir.
  • PARKER, R. S., HERMANS, C.M. ve SCHAEFER, A.D. (2004). Fashion Consciousness of Chinese, Japanese and American Teenagers, Journal of Fashion Marketing and Management: An International Journal, 8 (2), 176-186.
  • PECK, J. ve CHILDERS, T.L. (2006), If I Touch It I Have To Buy It: Individual and Environmental Influences on Impulse Buying, Journal of Consumer Research, 59, 765-769.
  • PENPECE, D. (2006), Tüketici Davranışlarını Belirleyen Etmenler: Kültürün Tüketici Davranışları Üzerindeki Etkisi, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Ana Bilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, Kahramanmaraş.
  • ROOK, D. W. ve FISHER R. J. (1995), Normative Influences on Impulsive Buying Behaviour” Journal of Consumer Research, 22 (3), 305-413.
  • SARIKAYA N. ve ALTUNIŞIK R. (2011), Kişisel Bakım Olgusu ve Kişisel Bakım Ürünlerine Yönelik Tüketici Tutum ve Tercihlerini Etkileyen Faktörler Üzerine Bir Araştırma, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İİBF Dergisi, 6 (2), ss.389-413, Eskişehir.
  • SAYDAN, R. ve SÜTÜTEMİZ, N. (2008), Üç Kuşak Kadının Alışveriş Davranışı ve Mağaza Seçimini Etkileyen Faktörler: Van İli Örneği, 13. Ulusal Pazarlama Kongresi, Pazarlamada Yeni Yaklaşımlar Bildiriler Kitabı, Nevşehir, 25-29.
  • SOLOMON, R.M., (2007), Consumer Behaviour: Buying, Having and Being, Upper Saddle River, Pearson Prentice Hall.
  • STERN H. (1962), The Significance of Impulse Buying Today, Journal of Marketing, 26 (2), 59-62.
  • SWEENEY, Jillian C. ve Fiona WYBER; (2002), The Role of Cognition and Emotions in the Music-Approach- Avoidance Behavior Relationship, Journal of Services Marketing, 16(1): 51-69.
  • ŞEN DEMIR, Ş. ve KOZAK M. (2013), Tüketici Davranışları, Ankara, Detay Yayıncılık.
  • TAYFUN, A. ve YILDIRIM M. (2010), Turistlerin Tüketim Davranışları Kültüre/Milliyete Göre Farklılık Gösterir mi? Alman ve Rus Turistler Üzerine Bir Araştırma, İşletme Araştırmaları Dergisi 2/2, 43-64.
  • TOKOL, T., (2006), Pazarlama Araştırması, Ankara, Nobel Yayın Dağıtım.
  • TÜFEKÇİ, İ., ERCİŞ A. ve TÜRK B. (2015), Moda Odaklı İçgüdüsel Satın Alma Davranışına Etki Eden Faktörler, Dokuz Eylül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16 (4): 587-606
  • ÜNAL S. ve ERCİŞ, A. (2006), Tüketicilerin Kişisel Değerlerinin Satın Alma Tarzları Üzerindeki Etkisi, Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi.
  • ÜNAL, S. (2008), İçgüdüsel Alışveriş, Ankara, Detay Yayıncılık.
  • VERPLANKEN, B. ve HERABADI, A. (2001), Individiual Difference in Impulse Buying Tendency: Feeling and No Thinking, European Journal of Personality,15: 71-83.
  • VIRVILAITE, R., SALADIENE, V. ve BAGDONAITE, R (2009), Peculiarities of Impulsive Purchasing in the Market of Consumer Goods, Inzinerine Ekonomika-Engineering Economics, (2), 101-109.
  • VİLLİ, B. ve KAYABAŞI, A. (2013), Kozmetik Ürünlerde Kadınların Dürtüsel Satın Alma Davranışlarını Etkileyen Faktörlerin Analizi, Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(1), 143-165.
  • YARAŞ, E., AKIN E. ve ŞAKACI B.K. (2009), Tüketicileri Plansız Satın Alma Eğilimleri İtibariyle Pazar Bölümleri Halinde İnceleme, Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler E-Dergisi, Sayı: 18, İktisat Ve Girişimcilik Üniversitesi – Türk Dünyası Kırgız – Türk Sosyal Bilimler Enstitüsü, Celalabat.
  • YAZICIOĞLU, Y. ve ERDOĞAN, S. (2004), Spss Uygulamalı Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Ankara, Detay Yayıncılık.
  • YOUN, S. ve FABER, R. J. (2000), Impulse Buying: Its Relation to Personality Traits an Cues, Advances in Consumer Research, 27(1), 179-185.
  • YÜKSEKBİLGİLİ, Z. (2016), Hızlı Moda Tüketicilerinin Mağaza Atmosferine Verdikleri Önemin Ölçülmesi İçin Bir Ölçek Geliştirme Çalışması: Avrasya Mağaza Atmosfer Ölçeği, Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 30 (4): 444-473.
  • WALSH, G., MITCHELL, V.W. ve HENNIG-THURAU T., (2001), German Consumer Decision-Making Styles, The Journal of Consumer Affairs, 35 (1), 73-95.
Toplam 63 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Nilgün Tuzcu Bu kişi benim 0000-0002-2815-0559

Didar İşler Bu kişi benim 0000-0002-8747-2339

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 23 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Tuzcu, N., & İşler, D. (2018). GİYİM ALIŞVERİŞLERİNDE İÇGÜDÜSEL SATIN ALMA EĞİLİMLERİ VE SATIN ALMA NEDENLERİ ÜZERİNE KARŞILAŞTIRMALI BİR UYGULAMA. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 23(2), 535-561.