Research Article
BibTex RIS Cite

THE EFFECT OF INTERNAL MARKETING ON ORGANIZATIONAL COMMITMENT

Year 2018, Volume: 23 Issue: 4, 1287 - 1303, 30.10.2018

Abstract

Internal marketing, whose main objective is to increase external customer satisfaction as the focus of service marketing, aims at recruiting, retaining and motivating employees in the internal customer position. Internal marketing is still a matter of not being understood in our country because there are not enough published articles about it. In general, organizational commitment, which is defined as the desire of employees to remain in the organization, their commitment to the goals and values of the organization, expresses the power of the connection that the employee feels towards the organization in which he works. In this research, the effect of internal customer satisfaction, which is the key point of the success of the institutions, on the organizational commitment of the university employees was examined. Due to the field of activity, the most important step of the education sector dealing with human beings and having an important role in the education of future generations, the results of this study will be compared with the results of the research conducted at least once a year in relation to the level of satisfaction and commitment of the employees in order to increase the employees' organizational commitment level. In line with the results, giving weight to the practices that increase the level of commitment of employees to their organizations will contribute positively to the organizational development of the institution.

References

  • ARNETT D. B., LAVERIE D. A., McLANE C. (2002). “Using Job Satisfaction and Pride as Internal Marketing Tools”, Cornell Hotel and Restaurant Administration Quarterly, Sayı: April, s.87-96.
  • BALAY R. (2000). Yönetici ve Öğretmenlerde Örgütsel Bağlılık, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • BANSAL H. S., MENDELSON M. B. ve SHARMA B. (2001). “The Impact of Internal Marketing Activities on External Marketing Outcomes,” Journal of Quality Management , Vol:6, s. 61-76.
  • BERRY L. L. (1981). “The Employee As Customer,” Journal of Retail Banking, Vol:3, s. 33-39.
  • BALLANTYNE D. (2000). “Internal Relationship Marketing: A Strategy Knowledge Renewal,” International Journal of Bank Marketing, Vol:18, No:6, s.274-286.
  • BAYRAM L (2006)., “Yönetimde Yeni Bir Paradigma: Örgütsel Bağlılık,” Sayıştay Dergisi, Sayı:59, s.125-139.
  • CHANG C. (2007). “Effects of Internal Marketing on Nurse Job Satisfaction and Organizational Commitment: Example of Medical Centers in Southern Taiwan,” Journal of Nursing Research, Vol:15, No:4 s. 265-274.
  • DOĞAN S. ve KILIÇ S. (2007). “Örgütsel Bağlılığın Sağlanmasında Personel Güçlendirmenin Yeri ve Önemi,” Erciyes Üniversitesi İİBF Dergisi, Sayı:29, Temmuz-Aralık, s.37-61.
  • GRÖNROOS C. (1990). Service Management and Marketing, Lexington Boks, Massachusetts.
  • LINGS I. N. (2004) “Internal Market Orientation Construct and Consequences,” Journal of Business Research, Vol:57, s. 409-410.
  • LOVELOCK C. H. (1994)Services Marketing: Text, Cases & Readings, Prentice-Hall, Inc., Englewood Cliffs.
  • ÖZDEVECİOĞLU M. (2003). “Algılanan Örgütsel Destek İle Örgütsel Bağlılık Arasındaki İlişkilerin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma,” Dokuz Eylül Üniversitesi İİBF Dergisi, Cilt:18, Sayı:2, S.113-130.
  • RAFIQ M. ve AHMED P. K. (2000). “Advances in the Internal Marketing Concept: Definition, Synthesis and Extension,” Journal of Services Marketing, Vol:14,No:6, s. 449-462.
  • RANDALL D. M. (1987). “Commitment and Organization:The Organization Man Revisited,” Academy of Management Review, Vol:12, Number:3, s. 460-471.
  • VAREY R. J. ve LEWIS B. R. (1999). “A Broadened Conception of Internal Marketing,” European Journal of Marketing, Vol:33,No:9, s. 926-944.
  • VARİNLİ İ. (2008). Pazarlamada Yeni Yaklaşımlar, Detay Yayıncılık, Ankara.
  • YAPRAKLI Ş. ve ÖZER S. (2001). “Çağdaş Pazarlamada Yeni Bir Yaklaşım “İçsel Pazarlama,”” Pazarlama Dünyası, Yıl:15, Sayı:2001-06, s. 58-62.

İÇSEL PAZARLAMANIN ÖRGÜTSEL BAĞLILIĞA ETKİSİ

Year 2018, Volume: 23 Issue: 4, 1287 - 1303, 30.10.2018

Abstract

Temel amacı hizmet pazarlamasının odak noktası konumundaki dış müşteri tatmini artırmak olan içsel pazarlama, iç müşteri konumundaki çalışanları işe alma, elde tutma ve motivasyonunu hedeflemektedir. İçsel pazarlama, hakkında yayımlanmış yeterli sayıda makale bulunmamasından dolayı ülkemizde hala daha önemi kavranamamış olan bir konudur. Genel olarak çalışanların örgüt içinde kalma isteği, örgüt amaç ve değerlerine olan bağlılığı olarak tanımlanmakta olan örgütsel bağlılık işgörenin çalıştığı örgüte karşı hissettiği bağın gücünü ifade etmektedir. Araştırmada kurumların başarıya ulaşmasının kilit noktası olan iç müşteri tatminin, üniversite çalışanlarının örgütsel bağlılıklarına etkisi incelenmiştir. Faaliyet alanı gereği, insanla ilgilenen eğitim sektörünün en önemli basamağı olan ve gelecek nesillerin yetiştirilmesinde önemli payı olan üniversitede, çalışanların örgütsel bağlılık düzeylerinin yükseltilmesi adına çalışanların memnuniyet ve bağlılık düzeyleriyle ilgili olarak yılda en az bir kez yapılacak araştırmalarla, bu araştırmadan çıkan sonuçların kıyaslanması ve elde edilen sonuçlar doğrultusunda, çalışanların örgütlerine olan bağlılık düzeylerini artırıcı nitelikte uygulamalara ağırlık verilmesi kurumun örgütsel gelişimine yönelik olumlu katkı sağlayacaktır.

References

  • ARNETT D. B., LAVERIE D. A., McLANE C. (2002). “Using Job Satisfaction and Pride as Internal Marketing Tools”, Cornell Hotel and Restaurant Administration Quarterly, Sayı: April, s.87-96.
  • BALAY R. (2000). Yönetici ve Öğretmenlerde Örgütsel Bağlılık, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • BANSAL H. S., MENDELSON M. B. ve SHARMA B. (2001). “The Impact of Internal Marketing Activities on External Marketing Outcomes,” Journal of Quality Management , Vol:6, s. 61-76.
  • BERRY L. L. (1981). “The Employee As Customer,” Journal of Retail Banking, Vol:3, s. 33-39.
  • BALLANTYNE D. (2000). “Internal Relationship Marketing: A Strategy Knowledge Renewal,” International Journal of Bank Marketing, Vol:18, No:6, s.274-286.
  • BAYRAM L (2006)., “Yönetimde Yeni Bir Paradigma: Örgütsel Bağlılık,” Sayıştay Dergisi, Sayı:59, s.125-139.
  • CHANG C. (2007). “Effects of Internal Marketing on Nurse Job Satisfaction and Organizational Commitment: Example of Medical Centers in Southern Taiwan,” Journal of Nursing Research, Vol:15, No:4 s. 265-274.
  • DOĞAN S. ve KILIÇ S. (2007). “Örgütsel Bağlılığın Sağlanmasında Personel Güçlendirmenin Yeri ve Önemi,” Erciyes Üniversitesi İİBF Dergisi, Sayı:29, Temmuz-Aralık, s.37-61.
  • GRÖNROOS C. (1990). Service Management and Marketing, Lexington Boks, Massachusetts.
  • LINGS I. N. (2004) “Internal Market Orientation Construct and Consequences,” Journal of Business Research, Vol:57, s. 409-410.
  • LOVELOCK C. H. (1994)Services Marketing: Text, Cases & Readings, Prentice-Hall, Inc., Englewood Cliffs.
  • ÖZDEVECİOĞLU M. (2003). “Algılanan Örgütsel Destek İle Örgütsel Bağlılık Arasındaki İlişkilerin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma,” Dokuz Eylül Üniversitesi İİBF Dergisi, Cilt:18, Sayı:2, S.113-130.
  • RAFIQ M. ve AHMED P. K. (2000). “Advances in the Internal Marketing Concept: Definition, Synthesis and Extension,” Journal of Services Marketing, Vol:14,No:6, s. 449-462.
  • RANDALL D. M. (1987). “Commitment and Organization:The Organization Man Revisited,” Academy of Management Review, Vol:12, Number:3, s. 460-471.
  • VAREY R. J. ve LEWIS B. R. (1999). “A Broadened Conception of Internal Marketing,” European Journal of Marketing, Vol:33,No:9, s. 926-944.
  • VARİNLİ İ. (2008). Pazarlamada Yeni Yaklaşımlar, Detay Yayıncılık, Ankara.
  • YAPRAKLI Ş. ve ÖZER S. (2001). “Çağdaş Pazarlamada Yeni Bir Yaklaşım “İçsel Pazarlama,”” Pazarlama Dünyası, Yıl:15, Sayı:2001-06, s. 58-62.
There are 17 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Ahmet Tuncay This is me 0000-0001-7165-5360

Publication Date October 30, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 23 Issue: 4

Cite

APA Tuncay, A. (2018). İÇSEL PAZARLAMANIN ÖRGÜTSEL BAĞLILIĞA ETKİSİ. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 23(4), 1287-1303.