Research Article
BibTex RIS Cite

MODEL PROPOSAL FROM THE POINT OF SYSTEM APPROACH TOWARDS THE DEVELOPMENT OF EXHIBITIONS IN TURKEY

Year 2019, Volume: 24 Issue: 4, 847 - 869, 30.10.2019

Abstract

The developments emerged in production, transportation and communication technologies in the present century have improved the production of merchandises and services on the one hand and increased the efforts toward effective means for publicity and marketing on the other hand. Technological developments have created “international fair cities” by transforming the locations where the fairs, as a publicity means addressing to five senses, have been organized; and these developments have resulted also in that by enlarging the participation and visiting geographies increasingly, the fairs have transformed into information-management organizations in whichcountries have demonstrated their trade policies and production capabilities through sectors. In this study, it is considered that Turkey, as a country trying to overcome the middle-industry and middle-income levels in terms of development, has advantages to increase its export and tourism incomes in a sustainable way and advertise itself in place by integrating its production and airways transportation facilities and organizational capabilities in “International Fairs” which will be organized in a systematic approach method in Turkey. In this study, field investigations and findings reached by academic opinion and information fairs in Turkey is evaluated from the perspective of how to develop system approaches. "Turkey International Fairs Management System" fair system of Turkey within the scope of the model and actor has tried to expose the roles of these actors need to be restored. As a result, for the development of exhibition industry in Turkey; It has been claimed that Turkey can be an important ülk fair country ede in the medium term with the implementation of international direct flights partially to Anatolia, the identification of international fairs to be held in 50 sectors with priority in exports and the establishment of Fairs Coordination, Statistics and Audit Committee.

References

  • AKÇURA, G., (2009 ), Türkiye Sergicilik ve Fuarcılık Tarihi, Tüyap Yayını, İstanbul.
  • AYCI, A.,(2014), İşletmeler İçin Fuar Pazarlaması Rehberi, Elif Yayınevi, Ankara.
  • AYMANKUY, Y., (2010), Kongre Turizmi ve Fuar Organizasyonları, Detay Yayıncılık, Ankara.
  • BADAK, S. (2018), Türkiye’de Milli Fuarcılığın Durum Tespiti ve Gelişimine Yönelik Bir Model Önerisi, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme ABD, Burdur.
  • BATHELT, H.- Schuldt, N. “Between Luminaires and Meat Grinders: International Trade Fairs as Temporary Clusters”, Regional Studies, Vol. 42.6, pp. 853–868, 2008.
  • BOULDİNG K. (1956), “General Systems Theory: The Skeleton of Science”, Management Science, Vol. 2, Number 3, April, 128-139.
  • CHİLD, J. (2005), Organization: Contemporary principles and practice, Blackwell Publishing, Malden.
  • CZİNKOTA, Michael R.- Ronkainen,I. A., (2007), International Marketing, Eigth Edition, Thomson-South Western, Mason.
  • ÇAĞLAR, M.- Özcömert, M. (2002), Uluslararası Fuarlara Katılım Rehberi, İstanbul Ticaret Odası Yayınları, Yayın No: 2002-38, İstanbul.
  • ÇAKICI, C. (2013), Toplantı Yönetimi Kongre, Konferans, Seminer ve Fuar Organizasyonları, Detay Yayıncılık, Ankara.
  • ÇAVUŞOĞLU, M. (2018), “Türkiye Fuar Endüstrisi Sorunları – Çözüm Önerileri ve Sanal Fuarcılık Önerileri”, Panel Sunumu, Akademisyenlerin Gözüyle Fuarlar Paneli, Uluslararası Fuarcılık Çalıştayı, 02.04.2018, Ankara.
  • EDEN, C. (1992), “Strategy Development As a Social Process”, Journal of Management Studies, Volume 29, Issue 6, 799-812.
  • GÖKSEL, A. ve Sohodol, Ç. (2005), Stratejik Fuar Yönetimi, Mediacat Yayınları, İstanbul.
  • GÜLEÇ, S. (1999), “Fuarcılık Kavramı ve Önemi”, Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt XII, Sayı 1, 111-116.
  • HODGETS, R. M. (1997), Yönetim: Teori, Süreç ve Uygulama, 5. Basımdan Çeviri, Çev. Ed.: Canan Çetin ve Esin Can Mutlu, “Yönetim Teorileri: Bugünkü Durumu ve Gelecekteki Gelişim Yönü”
  • https://www.firabarcelona.com/tr/who-we-are(Erişim Tarihi: 16.08.2018). http://www.fuartakip.com/cin/default.asp, (Erişim Tarihi: 16.08.2018).
  • İZTO, “Fuarların Tarihsel Gelişimi, İzmir’in Türkiye Fuarcılığındaki Rolü“, http://www.izto.org.tr/Portals/0/PusulaDergisi/2012/10/FUARLARIN%20TARİHSEL%20GELİŞİMİ,%20İZMİR’İN%20TÜRKİYE%20FUARCILIĞINDAKİ%20ROLÜ.pdf, (Erişim Tarihi, 02.11.2017).
  • JOHNSON R.A.; Kast F.E.; Rosenzweig J.E. (1964), “Systems Theory and Management”, Management Science, Vol. 10, 367-384.
  • KALIPSIZ, O.- Buharalı, A. – Biricik, G., (2006), Sistem Analizi ve Tasarımı, Papatya Yayıncılık, İstanbul.
  • KIZILTAN, G. ve Kaptanoğlu, D. (1983), Gelişmekte Olan Ülkelerde Enerji Modellemesi, TUBİTAK Projesi Raporu, Proje Kodu: 0640028303, Gebze.
  • KOÇEL, T. (2014), İşletme Yöneticiliği, Genişletilmiş 15. Baskı, Beta Yayınları, İstanbul.
  • MEGEP, (2011), Fuarcılık, Halkla İlişkiler ve Organizasyon Hizmetleri Alanı, T.C. Milli Eğitim Bakanlığı Yayını, Ankara.
  • MİLES, J. A. (2016), Yönetim ve Organizasyon Kuramları, 1. Basımdan Çeviri, Çev. Ed. Mustafa Polat ve Korhan Arun, “Aktör Ağ Kuramı”, Çev. Deniz Yetkin Aker, ss. 25-31, Nobel Yayınları, Ankara.
  • OPTNER, S. L. (1960), Systems Analysis for Business Manegement, Prentice-Hall, Englewood Cliffs, N.J.
  • ÖZDAŞLI, K. (2018), “Türkiye’de Uluslararası Fuarcılığın Gelişimi İle İlgili Öneriler (Sistem Yaklaşımı ve Aktör-Ağ Kuramı Perspektifinden)”, Panel Sunumu, Akademisyenlerin Gözüyle Fuarlar Paneli, Uluslararası Fuarcılık Çalıştayı, 02.04.2018, Ankara.
  • PÜSKÜLLÜOĞLU, A. (1995), Türkçe Sözlük, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul.
  • SÜLÜN, U. (2006), “İhracatın Geliştirilmesinde Fuar, Sergi ve Panayırlara Yönelik Mali Teşviklerin Etkinliği: (1990-2005 Dönemi Analizi)”, Dokuz Eylül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Maliye Anabilim Dalı, Mali Hukuk Programı Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, İzmir Ticaret Odası Yayınları, İzmir.
  • ŞAHİN Y. ve Akyer H. (2011), Ülke Kaynaklarının Verimli Kullanımı: 4x4 Arama ve Kurtarma Aracı Seçiminde AHS ve TOPSIS Yöntemlerinin Uygulaması, Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, Cilt:3, Sayı:5, s:72-87
  • TBMM Türkiye Büyük Millet Meclisi Ekonomi Maliye Bölümü, (2013), “Türkiye’de Fuarcılığın Gelişimi ve Bazı Ülkelerle Karşılaştırılması”, Türkiye Büyük Millet Meclisi Araştırma Merkezi, Ankara.
  • TROCHİM. W. M. - Cabrera D. A. – Milstein, B.- Gallagher R. S. ve Leischow, S. J. (2006), “Practical Challanges of System Thinking and Modelling Public Health”, American Journal of Public Health, 96 / 3, 538-546.
  • Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği, TOBB, “2017 Fuar İstatistikleri”, https://tobb.org.tr/FuarlarMudurlugu/Sayfalar/Istatistikler.php, (Erişim Tarihi: 04.08.2018)
  • Türkiye Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü, http://web.shgm.gov.tr/documents/sivilhavacilik/files/pdf/kurumsal/raporlar/2017_faaliyet_raporu.pdf, (Erişim tarihi, 10.10.2018)
  • TÜTÜNCÜOĞLU, İ. (2009), “Uluslararası Pazarlamada Bir Tutundurma Aracı Olarak Fuar ve Sergilere Katılımın Dış ticaret Şirketleri Açısından Önemi”, Dokuz Eylül Üniversitesi sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İzmir.
  • UYGUR, M.- Geçgel, S. D. (2009), Bir Pazarlama Aracı Olarak Turizm Fuarları ve Fuar Yönetimi, Barış Platin Kitabevi, Ankara.
  • YÜCEL, F. Ata, A. (2006), “Bölgesel Kalkınma Stratejileri Açısından Fuarcılık: 1. ve 2 Çukurova Sanayi ve Ticaret Fuarlarının Değerlendirilmesi” Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt 15, Sayı 1
  • AUMA, “About us”, https://www.auma.de/en/auma/about-us, (Erişim Tarihi: 08.09.2018).

SİSTEM YAKLAŞIMI AÇISINDAN TÜRKİYE’DE FUARCILIĞIN GELİŞİMİNE YÖNELİK BİR MODEL ÖNERİSİ

Year 2019, Volume: 24 Issue: 4, 847 - 869, 30.10.2019

Abstract

Yaşadığımız yüzyılda üretim, ulaşım ve haberleşme teknolojilerinde meydana gelen gelişmeler, bir yandan mal ve hizmet üretimini artırırken, diğer yandan etkin tanıtım ve pazarlama araçlarına yönelimi hızlandırmıştır. Teknolojik gelişmeler, beş duyuya hitap eden bir tanıtım aracı olan fuarların düzenlendiği mekânları değiştirmiş, “uluslararası fuar şehirleri”ni ortaya çıkarmış, fuarların, katılımcı ve ziyaretçi coğrafyalarını genişleterek devletlerin, sektörler aracılığıyla ticaret politikalarını ve üretim güçlerini sergiledikleri, bilginin yönetildiği organizasyonlara dönüşmesine yol açmıştır. Kalkınmada Orta Sanayi ve Orta Gelir düzeyini aşmaya çalışan ülkemizin fuarcılık açısından avantajlarına rağmen fuarcılığın çok yönlü fonksiyonlarından uzun zamandır yararlanamadığı görülmektedir. Türkiye’nin üretim, havayolu ulaşımı ve organizasyon imkânlarını, bir metod ve sistem içinde yurt içinde düzenlenen “Uluslararası Fuarlarda” toplamak suretiyle, sürdürülebilir şekilde ihracatı artırmak, turizm gelirlerini yükseltmek, yerinde ülke tanıtımı sağlamak imkanlarına sahip olduğu çalışmada değerlendirilmiştir. Çalışmada, saha incelemeleri ve akademik görüşlerle ulaşılan bulgu ve bilgiler sistem yaklaşımı bakış açısıyla Türkiye’de fuarcılığın nasıl geliştirilebileceği değerlendirilmiştir. “Türkiye Uluslararası Fuarcılık Yönetim Sistemi” Modeli kapsamında Türkiye’nin fuarcılık sistemi aktörleri ve bu aktörlerin yüklenmesi gereken roller ortaya konulmaya çalışılmıştır. Sonuç olarak, Türkiye’de fuarcılık sektörünün gelişimi için; uluslararası direkt uçuşların kısmen Anadolu’ya da gerçekleştirilmesi, ihracatta öncelikli 50 sektörde yurtiçinde düzenlenecek uluslararası fuarların tespit edilmesi ve Fuarcılık Koordinasyon, İstatistik ve Denetim Kurulu kurulması gibi uygulamalarla orta vadede ülkemizin önemli bir “fuarlar ülkesi” olabileceği iddia edilmiştir.

References

  • AKÇURA, G., (2009 ), Türkiye Sergicilik ve Fuarcılık Tarihi, Tüyap Yayını, İstanbul.
  • AYCI, A.,(2014), İşletmeler İçin Fuar Pazarlaması Rehberi, Elif Yayınevi, Ankara.
  • AYMANKUY, Y., (2010), Kongre Turizmi ve Fuar Organizasyonları, Detay Yayıncılık, Ankara.
  • BADAK, S. (2018), Türkiye’de Milli Fuarcılığın Durum Tespiti ve Gelişimine Yönelik Bir Model Önerisi, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme ABD, Burdur.
  • BATHELT, H.- Schuldt, N. “Between Luminaires and Meat Grinders: International Trade Fairs as Temporary Clusters”, Regional Studies, Vol. 42.6, pp. 853–868, 2008.
  • BOULDİNG K. (1956), “General Systems Theory: The Skeleton of Science”, Management Science, Vol. 2, Number 3, April, 128-139.
  • CHİLD, J. (2005), Organization: Contemporary principles and practice, Blackwell Publishing, Malden.
  • CZİNKOTA, Michael R.- Ronkainen,I. A., (2007), International Marketing, Eigth Edition, Thomson-South Western, Mason.
  • ÇAĞLAR, M.- Özcömert, M. (2002), Uluslararası Fuarlara Katılım Rehberi, İstanbul Ticaret Odası Yayınları, Yayın No: 2002-38, İstanbul.
  • ÇAKICI, C. (2013), Toplantı Yönetimi Kongre, Konferans, Seminer ve Fuar Organizasyonları, Detay Yayıncılık, Ankara.
  • ÇAVUŞOĞLU, M. (2018), “Türkiye Fuar Endüstrisi Sorunları – Çözüm Önerileri ve Sanal Fuarcılık Önerileri”, Panel Sunumu, Akademisyenlerin Gözüyle Fuarlar Paneli, Uluslararası Fuarcılık Çalıştayı, 02.04.2018, Ankara.
  • EDEN, C. (1992), “Strategy Development As a Social Process”, Journal of Management Studies, Volume 29, Issue 6, 799-812.
  • GÖKSEL, A. ve Sohodol, Ç. (2005), Stratejik Fuar Yönetimi, Mediacat Yayınları, İstanbul.
  • GÜLEÇ, S. (1999), “Fuarcılık Kavramı ve Önemi”, Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt XII, Sayı 1, 111-116.
  • HODGETS, R. M. (1997), Yönetim: Teori, Süreç ve Uygulama, 5. Basımdan Çeviri, Çev. Ed.: Canan Çetin ve Esin Can Mutlu, “Yönetim Teorileri: Bugünkü Durumu ve Gelecekteki Gelişim Yönü”
  • https://www.firabarcelona.com/tr/who-we-are(Erişim Tarihi: 16.08.2018). http://www.fuartakip.com/cin/default.asp, (Erişim Tarihi: 16.08.2018).
  • İZTO, “Fuarların Tarihsel Gelişimi, İzmir’in Türkiye Fuarcılığındaki Rolü“, http://www.izto.org.tr/Portals/0/PusulaDergisi/2012/10/FUARLARIN%20TARİHSEL%20GELİŞİMİ,%20İZMİR’İN%20TÜRKİYE%20FUARCILIĞINDAKİ%20ROLÜ.pdf, (Erişim Tarihi, 02.11.2017).
  • JOHNSON R.A.; Kast F.E.; Rosenzweig J.E. (1964), “Systems Theory and Management”, Management Science, Vol. 10, 367-384.
  • KALIPSIZ, O.- Buharalı, A. – Biricik, G., (2006), Sistem Analizi ve Tasarımı, Papatya Yayıncılık, İstanbul.
  • KIZILTAN, G. ve Kaptanoğlu, D. (1983), Gelişmekte Olan Ülkelerde Enerji Modellemesi, TUBİTAK Projesi Raporu, Proje Kodu: 0640028303, Gebze.
  • KOÇEL, T. (2014), İşletme Yöneticiliği, Genişletilmiş 15. Baskı, Beta Yayınları, İstanbul.
  • MEGEP, (2011), Fuarcılık, Halkla İlişkiler ve Organizasyon Hizmetleri Alanı, T.C. Milli Eğitim Bakanlığı Yayını, Ankara.
  • MİLES, J. A. (2016), Yönetim ve Organizasyon Kuramları, 1. Basımdan Çeviri, Çev. Ed. Mustafa Polat ve Korhan Arun, “Aktör Ağ Kuramı”, Çev. Deniz Yetkin Aker, ss. 25-31, Nobel Yayınları, Ankara.
  • OPTNER, S. L. (1960), Systems Analysis for Business Manegement, Prentice-Hall, Englewood Cliffs, N.J.
  • ÖZDAŞLI, K. (2018), “Türkiye’de Uluslararası Fuarcılığın Gelişimi İle İlgili Öneriler (Sistem Yaklaşımı ve Aktör-Ağ Kuramı Perspektifinden)”, Panel Sunumu, Akademisyenlerin Gözüyle Fuarlar Paneli, Uluslararası Fuarcılık Çalıştayı, 02.04.2018, Ankara.
  • PÜSKÜLLÜOĞLU, A. (1995), Türkçe Sözlük, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul.
  • SÜLÜN, U. (2006), “İhracatın Geliştirilmesinde Fuar, Sergi ve Panayırlara Yönelik Mali Teşviklerin Etkinliği: (1990-2005 Dönemi Analizi)”, Dokuz Eylül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Maliye Anabilim Dalı, Mali Hukuk Programı Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, İzmir Ticaret Odası Yayınları, İzmir.
  • ŞAHİN Y. ve Akyer H. (2011), Ülke Kaynaklarının Verimli Kullanımı: 4x4 Arama ve Kurtarma Aracı Seçiminde AHS ve TOPSIS Yöntemlerinin Uygulaması, Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, Cilt:3, Sayı:5, s:72-87
  • TBMM Türkiye Büyük Millet Meclisi Ekonomi Maliye Bölümü, (2013), “Türkiye’de Fuarcılığın Gelişimi ve Bazı Ülkelerle Karşılaştırılması”, Türkiye Büyük Millet Meclisi Araştırma Merkezi, Ankara.
  • TROCHİM. W. M. - Cabrera D. A. – Milstein, B.- Gallagher R. S. ve Leischow, S. J. (2006), “Practical Challanges of System Thinking and Modelling Public Health”, American Journal of Public Health, 96 / 3, 538-546.
  • Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği, TOBB, “2017 Fuar İstatistikleri”, https://tobb.org.tr/FuarlarMudurlugu/Sayfalar/Istatistikler.php, (Erişim Tarihi: 04.08.2018)
  • Türkiye Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü, http://web.shgm.gov.tr/documents/sivilhavacilik/files/pdf/kurumsal/raporlar/2017_faaliyet_raporu.pdf, (Erişim tarihi, 10.10.2018)
  • TÜTÜNCÜOĞLU, İ. (2009), “Uluslararası Pazarlamada Bir Tutundurma Aracı Olarak Fuar ve Sergilere Katılımın Dış ticaret Şirketleri Açısından Önemi”, Dokuz Eylül Üniversitesi sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İzmir.
  • UYGUR, M.- Geçgel, S. D. (2009), Bir Pazarlama Aracı Olarak Turizm Fuarları ve Fuar Yönetimi, Barış Platin Kitabevi, Ankara.
  • YÜCEL, F. Ata, A. (2006), “Bölgesel Kalkınma Stratejileri Açısından Fuarcılık: 1. ve 2 Çukurova Sanayi ve Ticaret Fuarlarının Değerlendirilmesi” Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt 15, Sayı 1
  • AUMA, “About us”, https://www.auma.de/en/auma/about-us, (Erişim Tarihi: 08.09.2018).
There are 36 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Sadık Bardak This is me 0000-0002-4604-7387

Kürşat Özdaşlı This is me 0000-0002-1192-5055

Publication Date October 30, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 24 Issue: 4

Cite

APA Bardak, S., & Özdaşlı, K. (2019). SİSTEM YAKLAŞIMI AÇISINDAN TÜRKİYE’DE FUARCILIĞIN GELİŞİMİNE YÖNELİK BİR MODEL ÖNERİSİ. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 24(4), 847-869.