The developments emerged in production, transportation and communication technologies in the present century have improved the production of merchandises and services on the one hand and increased the efforts toward effective means for publicity and marketing on the other hand. Technological developments have created “international fair cities” by transforming the locations where the fairs, as a publicity means addressing to five senses, have been organized; and these developments have resulted also in that by enlarging the participation and visiting geographies increasingly, the fairs have transformed into information-management organizations in whichcountries have demonstrated their trade policies and production capabilities through sectors. In this study, it is considered that Turkey, as a country trying to overcome the middle-industry and middle-income levels in terms of development, has advantages to increase its export and tourism incomes in a sustainable way and advertise itself in place by integrating its production and airways transportation facilities and organizational capabilities in “International Fairs” which will be organized in a systematic approach method in Turkey. In this study, field investigations and findings reached by academic opinion and information fairs in Turkey is evaluated from the perspective of how to develop system approaches. "Turkey International Fairs Management System" fair system of Turkey within the scope of the model and actor has tried to expose the roles of these actors need to be restored. As a result, for the development of exhibition industry in Turkey; It has been claimed that Turkey can be an important ülk fair country ede in the medium term with the implementation of international direct flights partially to Anatolia, the identification of international fairs to be held in 50 sectors with priority in exports and the establishment of Fairs Coordination, Statistics and Audit Committee.
System Aproach Fairs Fair Cities Airways Effective Publicity Export Fair Organization
Yaşadığımız yüzyılda üretim, ulaşım ve haberleşme teknolojilerinde meydana gelen gelişmeler, bir yandan mal ve hizmet üretimini artırırken, diğer yandan etkin tanıtım ve pazarlama araçlarına yönelimi hızlandırmıştır. Teknolojik gelişmeler, beş duyuya hitap eden bir tanıtım aracı olan fuarların düzenlendiği mekânları değiştirmiş, “uluslararası fuar şehirleri”ni ortaya çıkarmış, fuarların, katılımcı ve ziyaretçi coğrafyalarını genişleterek devletlerin, sektörler aracılığıyla ticaret politikalarını ve üretim güçlerini sergiledikleri, bilginin yönetildiği organizasyonlara dönüşmesine yol açmıştır. Kalkınmada Orta Sanayi ve Orta Gelir düzeyini aşmaya çalışan ülkemizin fuarcılık açısından avantajlarına rağmen fuarcılığın çok yönlü fonksiyonlarından uzun zamandır yararlanamadığı görülmektedir. Türkiye’nin üretim, havayolu ulaşımı ve organizasyon imkânlarını, bir metod ve sistem içinde yurt içinde düzenlenen “Uluslararası Fuarlarda” toplamak suretiyle, sürdürülebilir şekilde ihracatı artırmak, turizm gelirlerini yükseltmek, yerinde ülke tanıtımı sağlamak imkanlarına sahip olduğu çalışmada değerlendirilmiştir. Çalışmada, saha incelemeleri ve akademik görüşlerle ulaşılan bulgu ve bilgiler sistem yaklaşımı bakış açısıyla Türkiye’de fuarcılığın nasıl geliştirilebileceği değerlendirilmiştir. “Türkiye Uluslararası Fuarcılık Yönetim Sistemi” Modeli kapsamında Türkiye’nin fuarcılık sistemi aktörleri ve bu aktörlerin yüklenmesi gereken roller ortaya konulmaya çalışılmıştır. Sonuç olarak, Türkiye’de fuarcılık sektörünün gelişimi için; uluslararası direkt uçuşların kısmen Anadolu’ya da gerçekleştirilmesi, ihracatta öncelikli 50 sektörde yurtiçinde düzenlenecek uluslararası fuarların tespit edilmesi ve Fuarcılık Koordinasyon, İstatistik ve Denetim Kurulu kurulması gibi uygulamalarla orta vadede ülkemizin önemli bir “fuarlar ülkesi” olabileceği iddia edilmiştir.
Sistem Yaklaşımı Fuarlar Havayolları Etkin Tanıtım hracat Fuar Organizasyonu.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Ekim 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 24 Sayı: 4 |