One of the most important gains that social studies lesson offers to students is the values which is seen as the primary reason for the existence and continuity of societies. In values education, the role of teacher guidebooks which are the main lesson materials of teachers is considerably high. In this study, it is aimed to evaluate how values education is handled in primary education social studies teacher guidebook. In the study, document analysis was carried out. The sources determined by receiving expert opinion were analyzed through descriptive analysis comparatively with literature. It was concluded that important arrangements should be made by paying attention to the scope of unit subjects, class differences of students, peace value and the literature in the sections related to values in 6th and 7th class social studies teacher guidebooks. It was found that “academic honesty” and “scientificness” values within the scope of the subject are taught in a way to complete each other by paying attention to class and subject difference and suggestions were offered in this regard.
Keywords: Values, Values education, Social studies, Teacher guidebook
Sosyal bilgiler dersinin öğrenciler için sağladığı en önemli kazanımlardan biri de toplumların varlık ve devamının sebebi olarak kabul edilen değerlerdir. Değerler eğitiminde öğretmenlerin ve onların başlıca ders materyalleri olan öğretmen kılavuz kitaplarının rolü büyüktür. Bu çalışmada ilköğretim sosyal bilgiler öğretmen kılavuz kitaplarında değerler eğitiminin nasıl ele alındığının incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada doküman incelemesi yapılmıştır. Uzman görüşü alınarak tespit edilen kaynaklar betimsel analiz yoluyla alanyazınıyla karşılaştırılmalı olarak incelenmiştir. 5., 6. 7. sınıf sosyal bilgiler öğretmen kılavuz kitaplarındaki değerlerle ilgili bölümlerde alanyazınını, ünite konularının kapsamını, öğrencilerin sınıf farklılığını ve barış değerini dikkate alarak önemli düzenlemeler yapılması gerektiği sonucuna ulaşılmıştır. Konu kapsamındaki “akademik dürüstlük” ve “bilimsellik” değerlerinin sınıf ve konu içeriği farkı gözetilerek birbirini tamamlar şekilde verildiği ve de bu yönüyle diğer parçalara örnek olacak durumda olduğu tespit edilmiş, bu doğrultuda öneriler getirilmiştir.
Anahtar kelimler: Değerler, Değerler eğitimi, Sosyal bilgiler, Öğretmen kılavuz kitabı
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 5, 2015 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 1 Issue: 2 |