In this study, it is aimed to present
the opinions of academicians about science teacher license program which is one
of the teaching license programs updated in 2018-2019 period and to evaluate
the program by academicians. This study was carried out using a case study
pattern which is one of the qualitative research types. The study group
consisted of four academicians from the Faculty of Education. In order to
determine the academicians who contributed to the research, one of the sampling
selection methods, which is easy to reach, is preferred in qualitative
research. The
interview technique was used as semi-structured interview questions. In this
process, the data obtained by the interview technique was done by using the
content analysis method which is one of the qualitative data analysis
types. Results from analysis: Although
the updated program includes innovations according to the previous program, it
is stated that the field information, application and field courses are not
sufficient in terms of content and that the updates in general culture,
elective courses and educational sciences will contribute to the professional
development of teacher candidates. The main result is that this program should
be updated in line with the expectations of the academicians.
Teacher training Academic opinion science teaching Degree program Evaluation of the program
Çalışmada, 2018-2019 dönemi içerisinde
güncellenmiş olan öğretmenlik lisans programlarından biri olan fen bilgisi
öğretmenliği lisans programı hakkında akademisyenlerin görüşlerinin ortaya
konulması ve programın akademisyenler tarafından değerlendirilmesi
amaçlanmıştır. Yapılan bu çalışma, nitel araştırma türlerinden biri olan durum
çalışması deseni kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Araştırma kapsamında
görüşme yapılan çalışma grubu Eğitim Fakültesinde görevli dört akademisyenden
oluşmaktadır. Çalışamaya katkı sağlayan bu akademisyenlerin belirlenmesinde
nitel araştırmalarda örneklem seçimi türlerinden biri olan amaçlı örneklem
seçimi yöntemi içerisinde bulunan kolay ulaşılabilir örnekleme yöntemi tercih
edilmiştir. Çalışma sürecinde veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış
görüşme soruları kullanılarak görüşme tekniği kullanılmıştır. Bu süreçte
görüşme tekniği ile elde edilen veriler nitel veri analizi türlerinden biri
olan içerik analizi yöntemi kullanılarak yapılmıştır. Yapılmış olan analizler
sonucunda ortaya konulan sonuçlar: Güncellenmiş olan programın önce ki programa
göre yenilikler içermesine rağmen alan bilgisi, uygulama ve alan derslerinin
içeriği bakımından yeterli bulunmadığı görüşü ile genel kültür, seçmeli dersler
ve eğitim bilimleri alanında yapılan güncellemelerin öğretmen adaylarının
mesleki gelişimlerine katkı da bulunacağı görüşleri belirtilmiştir. Bu görüşler
değerlendirildiğinde ortaya çıkan temel sonuç ise bu programın tekrar
akademisyenlerin beklentileri doğrultusunda güncellenmesi gerektiğidir.
Öğretmen yetiştirme Lisans programı Akademisyen görüşü Fen bilgisi öğretmenliği Programın değerlendirilmesi
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2019 |
Acceptance Date | April 23, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 6 Issue: 1 |