The individual needs to have
some values in order to be happy in the society in which he lives. One of the
most important of these values is tolerance. Teaching the value of tolerance
and spreading it to society will become easier thanks to education. In this
sense, teachers and teacher candidates have important duties. It is important
in terms of value education that teacher candidates tend to be tolerant before
they start the profession and make their students feel it in a healthy manner
when they start the profession. In this context, the aim of the research is to
determine the tolerance levels of the teacher candidates and to examine them in
terms of various variables (gender, grade, the type of department they study,
geographical area in which they live). The research was structured according to
the descriptive survey model from quantitative research methods and was carried
out with 195 teacher candidates studying at the Faculty of Education of
Süleyman Demirel University. The data in the study was collected using the
Tendency to Tolerance Scale developed by Çalışkan and Sağlam. The scale
consisting of 18 items was prepared according to the 5-point likert scale. (“1”
is absolutely inappropriate, “2” is inappropriate, “3” is slightly appropriate,
“4” is appropriate, “5” is absolutely
appropriate). As a result of the research, the tolerance levels of teacher
candidates do not differ much depending on the geographical area in which they
live, grade level and the type of department they study.However, it has been
found that female teacher candidates tend to be more tolerant than men.We can
also say that the teacher candidates who participated in the study tended to be
tolerant at a level close to high, but not at a very high level.
Bireyin, içinde yaşadığı toplumda mutlu
olabilmesi için bazı değerlere sahip olması gerekmektedir. Bu değerlerin en
önemlilerinden biri de hoşgörüdür. Hoşgörü değerinin öğretilmesi ve
topluma yaygınlaştırılması eğitim sayesinde daha da kolay hale gelecektir. Bu
anlamda öğretmenlere ve öğretmen adaylarına önemli görevler düşmektedir.
Öğretmen adaylarının mesleğe henüz başlamadan hoşgörülü olma eğiliminde olması
ve göreve başladığında da bunu sağlıklı bir şekilde öğrenciye hissettirebilmesi
değer eğitimi açısından önem arz etmektedir. Bu bağlamda araştırmanın amacı,
öğretmen adaylarının hoşgörülü olma düzeylerinin belirlenmesi ve çeşitli değişkenler
(cinsiyet, sınıf düzeyi, okuduğu bölüm, yaşadığı coğrafi bölge) açısından
incelenmesidir. Araştırma, nicel araştırma yöntemlerinden betimsel
tarama modeline göre yapılandırılmış ve Süleyman Demirel Üniversitesi Eğitim
Fakültesinde öğrenim görmekte olan 195 öğretmen adayı ile gerçekleştirilmiştir.
Araştırmada veriler, Çalışkan ve Sağlam tarafından geliştirilen hoşgörü eğilim
ölçeği kullanılarak toplanmıştır. 18 maddeden oluşan ölçek beşli likert tipine
göre hazırlanmıştır. Ölçekte “1” Hiç uygun değil, “2” Uygun değil, “3” Biraz
uygun, “4” Uygun, “5” Tamamen uygun şeklinde numaralandırılmıştır. Araştırma
sonucunda, öğretmen adaylarının hoşgörülü olma düzeyleri yaşadıkları coğrafi
bölge, sınıf düzeyi ve okudukları bölüm türüne göre fazla bir farklılık
göstermemektedir. Ancak kadın öğretmen adaylarının erkeklere göre daha
hoşgörülü olma eğilimde oldukları tespit edilmiştir. Ayrıca, araştırmaya
katılan öğretmen adaylarının çok yüksek düzeyde olmasa da yükseğe yakın düzeyde
hoşgörülü olma eğiliminde olduklarını söyleyebiliriz.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | November 27, 2019 |
Acceptance Date | October 2, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 6 Issue: 2 |