One contemporary method that can be used to improve basic language skills is creative drama. Numerous studies pertain to the use of creative drama in education. Most of these studies focus on the effectiveness of the drama process. However, in creative drama, characterized by unique techniques and components, the teacher is acknowledged as a leader, and the leader must have certain qualities. As a leader, one of the primary duties of the teacher is to prepare an effective and accurate lesson plan. Therefore, this study aims to delineate various aspects of using creative drama as a method in teaching Turkish. In this context, initially, the necessity and importance of creative drama in Turkish language teaching is emphasized. Then, the characteristics of a creative drama leader as a Turkish language teacher and the creative drama techniques that can be used in Turkish language instruction are explained. In the final stage, emphasis is placed on the lesson planning process, which is highlighted as one of the most challenging areas for teachers in the relevant literature. In this section, three lesson plan examples are provided, which have been refined with expert opinions, specifically for teachers to use in their own classes or to gather ideas from when creating their own plans. In the context of the presented information, several suggestions are proposed to teachers and field experts for more effective use of the creative drama method.
Temel dil becerilerini geliştirmede kullanılabilecek çağdaş yöntemlerden biri yaratıcı dramadır. Eğitimde yaratıcı drama kullanımı ile ilgili çok fazla araştırma bulunmaktadır. Bu çalışmaların çoğunda drama sürecinin etkililiğine odaklanıldığı görülmektedir. Bununla birlikte kendine özgü teknikleri ve bileşenleri olan yaratıcı dramada öğretmen bir lider olarak görülür ve liderin de bazı niteliklere sahip olması gerekir. Öğretmenin lider olarak ilk görevlerinden biri etkili ve doğru bir ders planı hazırlamasıdır. Dolayısıyla mevcut çalışmada Türkçe öğretiminde bir yöntem olarak yaratıcı drama kullanımının çeşitli boyutlarıyla betimlenmesi amaçlanmıştır. Bu kapsamda öncelikle Türkçe öğretiminde yaratıcı dramanın gerekliliği ve önemi, ardından da bir yaratıcı drama lideri olarak Türkçe öğretmeninin özellikleri ve Türkçe öğretiminde kullanılabilecek yaratıcı drama teknikleri açıklanmıştır. En son aşamada ise ilgili alan yazınında yer alan çalışmalarda öğretmenlerin yaratıcı drama uygulamalarında zorlandıkları konulardan biri olduğu vurgulanan ders planı hazırlama sürecine yer verilmiştir. Bu kısımda özellikle öğretmenlere kendi derslerinde kullanabilecekleri veya kendi planlarını oluştururken fikir edinebilecekleri, uzman görüşleriyle son şekli verilen üç ders planı örneği sunulmuştur. Ortaya konan bilgiler bağlamında öğretmenlere ve alan uzmanlarına yaratıcı drama yöntemini daha etkili kullanabilmeleri ve bu alanda kendilerini geliştirebilmeleri için birtakım öneriler sunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Turkish Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 26, 2023 |
Acceptance Date | October 25, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 10 Issue: 2 |