Bu araştırmanın amacı 8. sınıf öğrencilerinin matematik konularını öğrenmede YouTube platformundan yararlanma nedenlerini belirlemektir. Bu amaç doğrultusunda 2022-2023 güz döneminde Gaziantep ilinin Nizip ilçesinde bulunan 6 farklı ortaokulda öğrenim görmekte olan toplam 81 sekizinci sınıf öğrencisinin görüşleri araştırmacı tarafından geliştirilen içerisinde kişisel bilgi formunun da yer aldığı görüşme formu aracılığıyla alınmıştır. Nitel araştırma modellerinden durum çalışması modelinde desenlenen araştırmada verilerin analizinde içerik analizi ve betimsel analiz yöntemleri kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda öğrencilerin matematik konularını öğrenmede sınıf ortamından daha rahat bir öğrenme ortamı oluşturması, konu tekrarı yapma, konu eksiklerini giderme ve dersleri tekrar izleme fırsatı sağlaması, zaman ve mekân açısından esnek olması, farklı anlatım tarzlarının yer alması gibi nedenlerden dolayı YouTube platformundan yararlandıkları belirlenmiştir.
The purpose of this research is to determine the reasons why 8th grade students use the YouTube platform in learning mathematics subjects. For this purpose, the opinions of a total of 81 eighth grade students studying in 6 different secondary schools in the Nizip district of Gaziantep province in the 2022-2023 fall semester were collected through an interview form, including a personal information form, developed by the researcher. In the research designed in the case study model, one of the qualitative research models, content analysis and descriptive analysis methods were used to analyze the data. As a result of the research, it was determined that students benefit from the YouTube platform for reasons such as creating a more comfortable learning environment than the classroom environment in learning mathematics subjects, providing the opportunity to repeat the subject, correcting the deficiencies in the subject and watching the lessons again, being flexible in terms of time and place, and having different narrative styles.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Instructional Technologies |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2024 |
Submission Date | November 16, 2023 |
Acceptance Date | April 20, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 11 Issue: 1 |