Amaç: Bu çalışma öğrencilerin organ bağışına ilişkin düşüncelerinin, izletilen organ bağışı temalı film ve videolardan etkilenip etkilenmediğini incelenmek amacıyla planlanmıştır.
Materyal-metot: Çalışma tanımlayıcı tipte olup, nitel ve nicel araştırma teknikleri birlikte kullanılmıştır. Üç aşamalı olarak planlanmıştır. Çalışmaya dahil edilen toplam 21 hemşirelik öğrencisi 2 gruba bölünmüş ve her iki gruba da farklı 2 film ve aynı kamu spotları izletilmiştir. Öğrencilere organ nakliyle ilgili 2 film ve organ nakline özendirici 3 video (kamu spotu/reklam) izletilmiştir. Öğrencilerin organ bağışına ilişkin ve film/video sonrası düşünce değişikliklerini sorgulayan yarı yapılandırılmış soru formunda 19 soru bulunmaktadır. Çalışma sürecinde elde edilen veriler araştırmacılar tarafından manuel olarak transkript edilmiş, benzer veriler temalar çerçevesinde kodlanmıştır.
Bulgular: Çalışmaya katılmaya gönüllü olan öğrencilerin yaş ortalaması 21,38±1,46 olup 15 (%71,4)’i kadındır. Her iki grubun da filmi/videoları izledikten sonraki görüşleri/söylemleri doğrultusunda 4 ana tema ve her ana temanın altında farklı alt temalar belirlenmiştir. Bu ana temalar “1.filmle ilgili çıkarımlar (sağlık politikaları, empati, sosyal medya, maddi yetersizlik algısı alt temaları)”, “2.filmle ilgili çıkarımlar (cesaretlendirme alt teması)”, “videolar/kamu spotları ile ilgili çıkarımlar (dini destek, organ bağışının başkaları için önemi, videoları teşvik edici-bilgilendirici bulma alt temaları)” ve “öğrenci önerileri”dir.
Sonuç: Öğrencilerin çoğunluğu izledikleri filmleri ve videoları etkileyici bulmuştur. Videoların kısa olmasının organ bağışında daha etkili olabileceğini ifade etmişlerdir. Film/videolar, öğrencilerin organ bağışına ilişkin olumlu yöndeki görüşlerini pekiştirmiştir. Öğrenci görüşleri doğrultusunda oluşturulan temalarda “dini destek” alt teması ön plana çıkmıştır.
Organ Nakli Nitel ve Fenomonolojik Çalışma Organ Bağışı Dini Destek
-
-
-
Objective: This study was planned to examine whether students' thoughts on organ donation are affected by the organ donation-themed films and videos.
Material-Method: The research is of descriptive type, qualitative and quantitative techniques were used together. A total of 21 nursing students were included in the study, which was planned in three stages, the students were divided into 2 groups and both groups watched 2 different movies and the same videos. Students were shown 2 films about organ transplantation and 3 videos encouraging organ transplantation. There are 19 questions in the semi-structured question form questioning the changes in the thoughts of the students about organ donation and after the film/video. The data obtained during the research process were manually transcribed by the researchers, and similar data were coded within the framework of the themes.
Results: The mean age of the students is 21.38±1.46 and 15 (71.4%) of them are women. In line with the views of both groups after watching the movie/videos, 4 main themes and different sub-themes under each main theme were determined. These main themes were “Implications about the 1st movie (health policies, empathy, social media, perception of financial inadequacy)”, “Implications about the 2nd movie (encouragement sub-theme)”, “Implications about the videos (religious support, support the importance of organ donation for others, finding videos encouraging-informative)”, and “student suggestions”.
Conclusion: Most of the students found the movies and videos they watched impressively. They stated that short videos could be more effective in organ donation. The films/videos reinforced the positive views of the students on organ donation. The "religious support" sub-theme came to the fore in the themes created in line with student opinions.
Organ Transplantation Qualitative and Phenomonological Study Organ Donation Religious Support
-
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Proje Numarası | - |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ağustos 2022 |
Gönderilme Tarihi | 6 Ekim 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 |