Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Öğrencilerin Organ Bağışı Hakkındaki Düşüncelerinin Belirlendiği Fenomenolojik Bir Çalışma

Yıl 2022, , 228 - 239, 31.08.2022
https://doi.org/10.22312/sdusbed.1005407

Öz

Amaç: Bu çalışma öğrencilerin organ bağışına ilişkin düşüncelerinin, izletilen organ bağışı temalı film ve videolardan etkilenip etkilenmediğini incelenmek amacıyla planlanmıştır.

Materyal-metot: Çalışma tanımlayıcı tipte olup, nitel ve nicel araştırma teknikleri birlikte kullanılmıştır. Üç aşamalı olarak planlanmıştır. Çalışmaya dahil edilen toplam 21 hemşirelik öğrencisi 2 gruba bölünmüş ve her iki gruba da farklı 2 film ve aynı kamu spotları izletilmiştir. Öğrencilere organ nakliyle ilgili 2 film ve organ nakline özendirici 3 video (kamu spotu/reklam) izletilmiştir. Öğrencilerin organ bağışına ilişkin ve film/video sonrası düşünce değişikliklerini sorgulayan yarı yapılandırılmış soru formunda 19 soru bulunmaktadır. Çalışma sürecinde elde edilen veriler araştırmacılar tarafından manuel olarak transkript edilmiş, benzer veriler temalar çerçevesinde kodlanmıştır.

Bulgular: Çalışmaya katılmaya gönüllü olan öğrencilerin yaş ortalaması 21,38±1,46 olup 15 (%71,4)’i kadındır. Her iki grubun da filmi/videoları izledikten sonraki görüşleri/söylemleri doğrultusunda 4 ana tema ve her ana temanın altında farklı alt temalar belirlenmiştir. Bu ana temalar “1.filmle ilgili çıkarımlar (sağlık politikaları, empati, sosyal medya, maddi yetersizlik algısı alt temaları)”, “2.filmle ilgili çıkarımlar (cesaretlendirme alt teması)”, “videolar/kamu spotları ile ilgili çıkarımlar (dini destek, organ bağışının başkaları için önemi, videoları teşvik edici-bilgilendirici bulma alt temaları)” ve “öğrenci önerileri”dir.

Sonuç: Öğrencilerin çoğunluğu izledikleri filmleri ve videoları etkileyici bulmuştur. Videoların kısa olmasının organ bağışında daha etkili olabileceğini ifade etmişlerdir. Film/videolar, öğrencilerin organ bağışına ilişkin olumlu yöndeki görüşlerini pekiştirmiştir. Öğrenci görüşleri doğrultusunda oluşturulan temalarda “dini destek” alt teması ön plana çıkmıştır.

Destekleyen Kurum

-

Proje Numarası

-

Teşekkür

-

Kaynakça

  • [1] Krupic F, Westin O, Hagelberg M, Sköldenberg O, Samuelsson K. The influence of age, gender and religion on willingness to be an organ donor: Experience of religious Muslims living in Sweden. Journal of religion and health, 2019;58(3):847-859.
  • [2] Janatolmakan M, Soroush A, Nouri R, Andayeshgar B, Khatony A. Knowledge, Attitude, and Performance of ICU, CCU, and Emergency Wards Nurses in Kermanshah, Iran, regarding Organ Donation. Critical Care Research and Practice, 2020.
  • [3] Aydın Z, Öztekin DS. Sağlık bilimleri fakültesi öğrencilerinin organ nakli ve bağışı konusundaki düşünceleri. Journal of Academic Research in Nursing (JAREN), online, 2019; 28.
  • [4] Kulakçı Altıntaş H. Hemşirelik bölümü öğrencilerinin organ nakli ve bağışı konusundaki bilgi, tutum ve davranışlarının belirlenmesi. Kastamonu Sağlık Akademisi, 2018;3(3):63-80.
  • [5] Bulut A. İlahiyat fakültesi öğrencilerinin organ bağışı hakkında bilgi, tutum ve davranışları. Kocaeli Tıp Dergisi, 2019; 8(1):202-209.
  • [6] O'Leary GM. Deceased donor organ donation: The critical care nurse's role. Nursing2018 Critical Care, 2018;13(4):27-32.
  • [7] Kavurmacı M, Karabulut N, Koç A. Üniversite öğrencilerinin organ bağışı hakkındaki bilgi ve görüşleri. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 2014;11(2):15-21.
  • [8] Neuman WL. Toplumsal Araştırma Yöntemleri: Nicel ve Nitel Yaklaşımlar I-II.Cilt (5.Basım). İstanbul: Yayın Odası; 2012.
  • [9] Yıldırım A, Şimşek H. Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (6. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık; 2008.
  • [10] Tekin H. Nitel araştırma yönteminin bir veri toplama tekniği olarak derinlemesine görüşme. İstanbul Üniversitesi Sosyoloji Dergisi.2006;3(13): 101-116.
  • [11] Tekindal M. Nitel Araştırmalarda Yazılım Kullanımı Adım Adım Rehber. Ankara: Nika Yayınevi; 2018.
  • [12] Burra P, De Bona M, Canova D, d'Aloiso MC, Germani G, Rumiati R, et al. Changing attitude to organ donation and transplantation in university students during the years of medical school in Italy. In Transplantation proceedings, Elsevier, 2005; (37)2: 547-550.
  • [13] Korkmaz S. Organ Bağışı Tutumları ve Dindarlık İlişkisi. Amasya İlahiyat Dergisi, 2020; (15): 493-516.
  • [14] Yaşar M, Oğur R, Uçar M, Göçgeldi E, Yaren H, Tekbaş ÖF, ve ark. Bir Sağlık Meslek Yüksekokulu son sınıf öğrencilerinin organ bağışı konusundaki tutumları ve tutumlarına etki eden faktörler. Genel Tıp Dergisi, 2008;18(1).
  • [15] Özmen D, Çetinkaya AÇ, Sarızeybek B, Zeybek A. Celal Bayar Üniversitesi Manisa Sağlık Yüksekokulu öğrencilerinin organ bağışına ilişkin bilgi ve görüşleri. Tıp Bilimleri Dergisi, 2008;28(3): 11-8.
  • [16] Gök Özer F, Yavuz Karamanoğlu A, Beydağ KD, Fidancıoğlu H, Akıncı E, Şanlı İ, ve ark. Sağlık yüksekokulunda öğrenim gören bir grup öğrencinin organ nakli/bağışına yönelik görüşleri ve bilgi düzeylerine eğitimin etkisi. TSK Koruyucu Hekimlik Bülteni, 2008;7(1): 39-46.
  • [17] Uyar M, Demir LS, Durduran Y, Evci R, Ardıç ZD, Şahin TK. Patient Knowledge, Attitudes, and Behaviors Associated with Organ Donation. Annals of transplantation, 2019;24: 407.
  • [18] Wei W, Hui T, Hang Y, Hang L, Zhang XD. Attitudes toward organ donation in China. Chinese medical journal, 2012; 125(1): 56-62.
  • [19] Krupic F. The impact of religion and provision of information on increasing knowledge and changing attitudes to organ donation: an intervention study. Journal of religion and health, 2019; 59:2082–2095.

A Phenomenological Study Determining Students' Opinions About Organ Donation

Yıl 2022, , 228 - 239, 31.08.2022
https://doi.org/10.22312/sdusbed.1005407

Öz

Objective: This study was planned to examine whether students' thoughts on organ donation are affected by the organ donation-themed films and videos.
Material-Method: The research is of descriptive type, qualitative and quantitative techniques were used together. A total of 21 nursing students were included in the study, which was planned in three stages, the students were divided into 2 groups and both groups watched 2 different movies and the same videos. Students were shown 2 films about organ transplantation and 3 videos encouraging organ transplantation. There are 19 questions in the semi-structured question form questioning the changes in the thoughts of the students about organ donation and after the film/video. The data obtained during the research process were manually transcribed by the researchers, and similar data were coded within the framework of the themes.
Results: The mean age of the students is 21.38±1.46 and 15 (71.4%) of them are women. In line with the views of both groups after watching the movie/videos, 4 main themes and different sub-themes under each main theme were determined. These main themes were “Implications about the 1st movie (health policies, empathy, social media, perception of financial inadequacy)”, “Implications about the 2nd movie (encouragement sub-theme)”, “Implications about the videos (religious support, support the importance of organ donation for others, finding videos encouraging-informative)”, and “student suggestions”.
Conclusion: Most of the students found the movies and videos they watched impressively. They stated that short videos could be more effective in organ donation. The films/videos reinforced the positive views of the students on organ donation. The "religious support" sub-theme came to the fore in the themes created in line with student opinions.

Proje Numarası

-

Kaynakça

  • [1] Krupic F, Westin O, Hagelberg M, Sköldenberg O, Samuelsson K. The influence of age, gender and religion on willingness to be an organ donor: Experience of religious Muslims living in Sweden. Journal of religion and health, 2019;58(3):847-859.
  • [2] Janatolmakan M, Soroush A, Nouri R, Andayeshgar B, Khatony A. Knowledge, Attitude, and Performance of ICU, CCU, and Emergency Wards Nurses in Kermanshah, Iran, regarding Organ Donation. Critical Care Research and Practice, 2020.
  • [3] Aydın Z, Öztekin DS. Sağlık bilimleri fakültesi öğrencilerinin organ nakli ve bağışı konusundaki düşünceleri. Journal of Academic Research in Nursing (JAREN), online, 2019; 28.
  • [4] Kulakçı Altıntaş H. Hemşirelik bölümü öğrencilerinin organ nakli ve bağışı konusundaki bilgi, tutum ve davranışlarının belirlenmesi. Kastamonu Sağlık Akademisi, 2018;3(3):63-80.
  • [5] Bulut A. İlahiyat fakültesi öğrencilerinin organ bağışı hakkında bilgi, tutum ve davranışları. Kocaeli Tıp Dergisi, 2019; 8(1):202-209.
  • [6] O'Leary GM. Deceased donor organ donation: The critical care nurse's role. Nursing2018 Critical Care, 2018;13(4):27-32.
  • [7] Kavurmacı M, Karabulut N, Koç A. Üniversite öğrencilerinin organ bağışı hakkındaki bilgi ve görüşleri. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 2014;11(2):15-21.
  • [8] Neuman WL. Toplumsal Araştırma Yöntemleri: Nicel ve Nitel Yaklaşımlar I-II.Cilt (5.Basım). İstanbul: Yayın Odası; 2012.
  • [9] Yıldırım A, Şimşek H. Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (6. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık; 2008.
  • [10] Tekin H. Nitel araştırma yönteminin bir veri toplama tekniği olarak derinlemesine görüşme. İstanbul Üniversitesi Sosyoloji Dergisi.2006;3(13): 101-116.
  • [11] Tekindal M. Nitel Araştırmalarda Yazılım Kullanımı Adım Adım Rehber. Ankara: Nika Yayınevi; 2018.
  • [12] Burra P, De Bona M, Canova D, d'Aloiso MC, Germani G, Rumiati R, et al. Changing attitude to organ donation and transplantation in university students during the years of medical school in Italy. In Transplantation proceedings, Elsevier, 2005; (37)2: 547-550.
  • [13] Korkmaz S. Organ Bağışı Tutumları ve Dindarlık İlişkisi. Amasya İlahiyat Dergisi, 2020; (15): 493-516.
  • [14] Yaşar M, Oğur R, Uçar M, Göçgeldi E, Yaren H, Tekbaş ÖF, ve ark. Bir Sağlık Meslek Yüksekokulu son sınıf öğrencilerinin organ bağışı konusundaki tutumları ve tutumlarına etki eden faktörler. Genel Tıp Dergisi, 2008;18(1).
  • [15] Özmen D, Çetinkaya AÇ, Sarızeybek B, Zeybek A. Celal Bayar Üniversitesi Manisa Sağlık Yüksekokulu öğrencilerinin organ bağışına ilişkin bilgi ve görüşleri. Tıp Bilimleri Dergisi, 2008;28(3): 11-8.
  • [16] Gök Özer F, Yavuz Karamanoğlu A, Beydağ KD, Fidancıoğlu H, Akıncı E, Şanlı İ, ve ark. Sağlık yüksekokulunda öğrenim gören bir grup öğrencinin organ nakli/bağışına yönelik görüşleri ve bilgi düzeylerine eğitimin etkisi. TSK Koruyucu Hekimlik Bülteni, 2008;7(1): 39-46.
  • [17] Uyar M, Demir LS, Durduran Y, Evci R, Ardıç ZD, Şahin TK. Patient Knowledge, Attitudes, and Behaviors Associated with Organ Donation. Annals of transplantation, 2019;24: 407.
  • [18] Wei W, Hui T, Hang Y, Hang L, Zhang XD. Attitudes toward organ donation in China. Chinese medical journal, 2012; 125(1): 56-62.
  • [19] Krupic F. The impact of religion and provision of information on increasing knowledge and changing attitudes to organ donation: an intervention study. Journal of religion and health, 2019; 59:2082–2095.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Gülay Oyur Çelik 0000-0001-6375-2988

Büşra Dalfidan 0000-0003-1636-3204

Proje Numarası -
Yayımlanma Tarihi 31 Ağustos 2022
Gönderilme Tarihi 6 Ekim 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

Vancouver Oyur Çelik G, Dalfidan B. Öğrencilerin Organ Bağışı Hakkındaki Düşüncelerinin Belirlendiği Fenomenolojik Bir Çalışma. Süleyman Demirel Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2022;13(2):228-39.

Cc-by-nc-nd-icon-svg

Creative Commons Attribution 4.0 International License 

Atıf gereklidir, ticari olmayan amaçlarla kullanılabilir ve değişiklik yapılarak türev eser üretilemez.