Amaç: Bu
çalışmada, Türkiye’de organ bağışının mevcut durumu incelenmekte ve organ
bağışını artırmada stratejik iletişimin gerekliliğinin tartışılması
amaçlanmaktadır.
Materyal-Metot: Çalışma,
tanımlayıcı nitelikte bir araştırma olup, Ocak 2008- Aralık 2016 tarihleri
arasında organ nakli ile ilgili işlemlere yönelik genel bir çerçeve
sunmaktadır. Bu çerçeveden yola çıkarak, stratejik iletişimin organ bağışını
artırmada potansiyel etkileri derlenmiş ve değerlendirilmiştir.
Bulgular: Türkiye'de organ bağışı ve nakli ile ilgili
veri tabanı Sağlık Bakanlığı tarafından yönetilmektedir. Organ, Doku Nakli ve
Diyaliz Hizmetleri Daire Başkanlığı veri tabanından elde edilen bilgilere göre,
Ocak 2008- Aralık 2016 tarihleri arasında toplam 27146 organ nakli işlemi
gerçekleştirilmiştir. Toplam 27343 organ nakli işleminden 19944’ünün (%72,94)
canlı nakil ve 7399 işlemin (%27,06) kadavradan yapıldığı belirlenmiştir.
Türkiye’deki temel sorun alanlarından biri olan kadaverik organ nakli sayısının
yetersizliğini ortaya koyması açısından bu bulgu önemlidir. Cinsiyete göre
beyin ölümü gerçekleşen erkek kadavranın ailesinden %30,52 oranında ve kadın
kadavranın ailesinden ise %26,85 oranında organ bağışı için izin verilmiştir.
Sonuç: Organ
bağışını artırmada aileler ile kurulan iletişimin kalitesi önemlidir ve bağışta
bulunmayan ailelerin nedenlerine bakıldığında genellikle zayıf iletişim dikkat
çekmektedir. Mevcut paydaşlar arasından hangisinin/ hangilerinin sorun teşkil
edeceği, kimin oyuna ne kadar dâhil edileceği, kimin oyunun dışında kalacağı gibi
stratejik sorulara cevap arayan stratejik iletişimin, organ bağışında olumlu
bir tutum ve bilgi yaratma potansiyeline sahip olduğu düşünülmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Derlemeler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ağustos 2018 |
Gönderilme Tarihi | 15 Mart 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 |