Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Level of knowledge about oral and dental health interventions in critical care and home health services units of nursing students

Yıl 2018, , 21 - 25, 25.12.2018
https://doi.org/10.22312/sdusbed.446185

Öz

Objevtives:
In this study; the aim was to measure the level of knowledge about oral and
dental health interventions in critical care and home health services units of
nursing students.

Material-Methods: The research group constituted of 219
students who were being educated in the Nursing Department of the Faculty of
Health Sciences. Research data were collected by questionnaires containing
questions on sociodemographic characteristics and oral and dental health
issues. Data were evaluated using, percentile calculations, average and
frequency measures.

Results: It was determined that % 66,7 of the
students were female, % 33,3 were male and % 77,2 were not educated about oral
and dental health. It was identified that % 65,8 of the nursing students
thought that there was not enough information about oral and dental health
practices in undergraduate education.







Conclusion: It appears that the students who
participated in the study do not have enough knowledge of oral dental health.
As a result, it is recommended that oral and dental health education be given
importance in nursing undergraduate education.

Kaynakça

  • 1. Chan JCY, Chin SHL. Oral health knowledge and psychological determinants of oral health behavior of nursing students. J Health Psychol 2015; 22(1): 79-88.
  • 2. Köse S, Güven D, Mert E, Eraslan E, Esen S. 12-13 yaş grubu çocuklarda oral hijyen eğitiminin etkinliği. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi 2010; 13(4): 44-52.
  • 3. Kwan SYL, Petersen PE, Pine CM, Borutta A. Health-promotion schools: an opportunity for oral health promotion. Bull World Health Organ 2005; 83(9): 667-85.
  • 4. Turkoglu O, Dulgergil CT. Hemşirelik eğitiminde yer alan toplum-ağız-diş-sağlığı dersinin, öğrencilerin ağız-diş sağlığı farkındalığına etkisinin değerlendirilmesi. Turkiye Klinikleri J Dental Sci 2015; 21(3): 221-8.
  • 5. Kılınç G, Günay T. Dokuz Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesi son sınıf öğrencilerinin ağız diş sağlığı konusunda bilgi düzeyleri. DEÜ Tıp Fakültesi Dergisi 2010; 24(3): 131-7.
  • 6. Beh LS, Loo LH. Job Stress and Coping Mechanisms among Nursing Staff in Public Health Services. Int J Acad Res Bus Soc Sci 2012; 2(7): 131–176.
  • 7. Bhattarai R, Khanal S, Rao GN, Shrestha S. Oral health-related knowledge, attitude and practice among nursing students of Kathmandu-a pilot study. JCMS Nepal 2016; 12(4): 160-8.
  • 8. Zaybak A, Fadıloğlu Ç. Üniversite öğrencilerinin sağlığı geliştirme davranışı ve bu davranışı etkileyen etmenlerim belirlenmesi. Ege Ün. Hemşirelik YO Dergisi 2004; 20(1): 77-95.
  • 9. Ayaz S, Tezcan S, Akıncı F. Hemşirelik yüksekokulu öğrencilerin sağlığı geliştirme davranışları. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2005; 9(2): 26-34.
  • 10. Doğan B. Differences in oral health behavior and attitudes between dental and nursing students. MÜSBED 2013; 3(1): 34-40.
  • 11. Rwakatema DS, Ananduni KN, Katiti VW, Msuya M, Chugulu J, Kapanda G. Oral health in nursing students at Kilimanjar Christian Medical Centre teaching hospital in Moshi, Tanzania. BMC Oral Health 2015; 15(23): 1-8.
  • 12. Abidia Randa F. Oral care in the intensive care unit: a review. J Contemp Dent Pract 2007; 8(1): 76-82.
  • 13. Özveren H, Gülnar E, Özden D. Hemşirelik Öğrencilerinin Ağız Diş Sağlığı Algılarının Belirlenmesi, Kırıkkale Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi 2017; 19(3): 158-166.
  • 14. Nazlıel HÇ. Yaşlıda ağız ve diş sağlığı. Turkish Journal of Geriatrics 1999; 2: 14-21.
  • 15. Nishiyama Y. Changes of general and oral health status of elderly patients receiving home-visit dental services. Kōkūbyō Gakkai Zasshi J Stomatol Soc Japan 2005; 72: 172-182.
  • 16. Morishita M, Takaesu Y, Miyatake K, Shinsho F, Fujioka M. Oral health care status of homebound elderly in Japan J Oral Rehabil 2001; 28: 717-720.
  • 17. Walid EI, Nasir F, Nadioo S. Oral health knowledge, attitudes and behaviour among nursing staff in Lesotho. SADJ 2004; 59(7): 288-92.
  • 18. Çalışkan D, Yaşar F, Tunçbilek A. Oral and dental health knowledge levels of Ankara University Faculty of Medicine 9th-10th Semester Students. Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi Mecmuası 2002; 55(2): 137-42.
  • 19. Yaşar F, Çalışkan D, Yıldız A. Ankara University Faculty of Medicine, Oral Health of Students in Grade 5 and daily oral care habits. Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi Mecmuası 2007; 60(1): 13-9.
  • 20. Kaya N. Yoğun Bakım Ünitesinden Hastanın Taburcu Edilmesinin Planlanma ve Uygulaması. Yoğun Bakım Hemşireliği Dergisi 2003; 7: 109-115.
  • 21. Kahveci F. Yoğun Bakım Hastalarında Ateş-Hipotermi. Türk Yoğun Bakım Derneği Dergisi 2008; 6: 7-12.
  • 22. Kneckt MC, Syrjälä AH, Knuuttila MLE. Locus of control beliefs predicting oral and diabetes health behavior and health status. Acta Odontol. Scand 1999; 57(3): 127-31.
  • 23. Swansburg RC, Swansburg R. Introduction to management and leadership for nurse managers. In: Performance appraisal. 3rd ed. Boston, Jones and Bartlett Publishers, 2006; p. 599-602.

Hemşirelik bölümü öğrencilerinin yoğun bakım ve evde sağlık hizmetleri birimlerinde yapılan ağız ve diş sağlığı girişimleri konusunda bilgi düzeyleri

Yıl 2018, , 21 - 25, 25.12.2018
https://doi.org/10.22312/sdusbed.446185

Öz

Amaç: Bu çalışmada; hemşirelik bölümü
öğrencilerinin yoğun bakım ve evde sağlık hizmetleri birimlerinde yapılan ağız
ve diş sağlığı girişimleri konusunda bilgi düzeylerini ölçmek amaçlanmıştır.



Materyal-metod:
Araştırmanın örneklemini bir üniversitenin Sağlık Bilimleri Fakültesi
Hemşirelik Bölümünde öğrenim gören 219 öğrenci oluşturmuştur. Araştırma
verileri; sosyodemografik özellikleri ve ağız ve diş sağlığı konuları hakkında
sorular içeren anketler kullanılarak toplanmıştır. Verilerin
değerlendirmesinde, yüzdelik hesapları, ortalama ve frekans ölçüleri
kullanılmıştır.



Bulgular: Öğrencilerin % 66,7’sinin kadın, %
33,3’ünün erkek olduğu ve % 77,2’sinin ağız ve diş sağlığı hakkında eğitim
almadığı saptanmıştır. Hemşirelik öğrencilerin % 65,8’i lisans eğitiminde ağız
ve diş sağlığı uygulamaları hakkında yeterli bilgi verilmediğini düşündükleri
belirlenmiştir.



Sonuç: Çalışmaya katılan öğrencilerin ağız
diş sağlığı konusunda yeterli bilgiye sahip olmadığı görülmektedir. Sonuç
olarak, hemşirelik lisans eğitimi müfredatlarında ağız ve diş sağlığı eğitimine
önem verilmesi önerilmektedir.  

Kaynakça

  • 1. Chan JCY, Chin SHL. Oral health knowledge and psychological determinants of oral health behavior of nursing students. J Health Psychol 2015; 22(1): 79-88.
  • 2. Köse S, Güven D, Mert E, Eraslan E, Esen S. 12-13 yaş grubu çocuklarda oral hijyen eğitiminin etkinliği. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi 2010; 13(4): 44-52.
  • 3. Kwan SYL, Petersen PE, Pine CM, Borutta A. Health-promotion schools: an opportunity for oral health promotion. Bull World Health Organ 2005; 83(9): 667-85.
  • 4. Turkoglu O, Dulgergil CT. Hemşirelik eğitiminde yer alan toplum-ağız-diş-sağlığı dersinin, öğrencilerin ağız-diş sağlığı farkındalığına etkisinin değerlendirilmesi. Turkiye Klinikleri J Dental Sci 2015; 21(3): 221-8.
  • 5. Kılınç G, Günay T. Dokuz Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesi son sınıf öğrencilerinin ağız diş sağlığı konusunda bilgi düzeyleri. DEÜ Tıp Fakültesi Dergisi 2010; 24(3): 131-7.
  • 6. Beh LS, Loo LH. Job Stress and Coping Mechanisms among Nursing Staff in Public Health Services. Int J Acad Res Bus Soc Sci 2012; 2(7): 131–176.
  • 7. Bhattarai R, Khanal S, Rao GN, Shrestha S. Oral health-related knowledge, attitude and practice among nursing students of Kathmandu-a pilot study. JCMS Nepal 2016; 12(4): 160-8.
  • 8. Zaybak A, Fadıloğlu Ç. Üniversite öğrencilerinin sağlığı geliştirme davranışı ve bu davranışı etkileyen etmenlerim belirlenmesi. Ege Ün. Hemşirelik YO Dergisi 2004; 20(1): 77-95.
  • 9. Ayaz S, Tezcan S, Akıncı F. Hemşirelik yüksekokulu öğrencilerin sağlığı geliştirme davranışları. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2005; 9(2): 26-34.
  • 10. Doğan B. Differences in oral health behavior and attitudes between dental and nursing students. MÜSBED 2013; 3(1): 34-40.
  • 11. Rwakatema DS, Ananduni KN, Katiti VW, Msuya M, Chugulu J, Kapanda G. Oral health in nursing students at Kilimanjar Christian Medical Centre teaching hospital in Moshi, Tanzania. BMC Oral Health 2015; 15(23): 1-8.
  • 12. Abidia Randa F. Oral care in the intensive care unit: a review. J Contemp Dent Pract 2007; 8(1): 76-82.
  • 13. Özveren H, Gülnar E, Özden D. Hemşirelik Öğrencilerinin Ağız Diş Sağlığı Algılarının Belirlenmesi, Kırıkkale Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi 2017; 19(3): 158-166.
  • 14. Nazlıel HÇ. Yaşlıda ağız ve diş sağlığı. Turkish Journal of Geriatrics 1999; 2: 14-21.
  • 15. Nishiyama Y. Changes of general and oral health status of elderly patients receiving home-visit dental services. Kōkūbyō Gakkai Zasshi J Stomatol Soc Japan 2005; 72: 172-182.
  • 16. Morishita M, Takaesu Y, Miyatake K, Shinsho F, Fujioka M. Oral health care status of homebound elderly in Japan J Oral Rehabil 2001; 28: 717-720.
  • 17. Walid EI, Nasir F, Nadioo S. Oral health knowledge, attitudes and behaviour among nursing staff in Lesotho. SADJ 2004; 59(7): 288-92.
  • 18. Çalışkan D, Yaşar F, Tunçbilek A. Oral and dental health knowledge levels of Ankara University Faculty of Medicine 9th-10th Semester Students. Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi Mecmuası 2002; 55(2): 137-42.
  • 19. Yaşar F, Çalışkan D, Yıldız A. Ankara University Faculty of Medicine, Oral Health of Students in Grade 5 and daily oral care habits. Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi Mecmuası 2007; 60(1): 13-9.
  • 20. Kaya N. Yoğun Bakım Ünitesinden Hastanın Taburcu Edilmesinin Planlanma ve Uygulaması. Yoğun Bakım Hemşireliği Dergisi 2003; 7: 109-115.
  • 21. Kahveci F. Yoğun Bakım Hastalarında Ateş-Hipotermi. Türk Yoğun Bakım Derneği Dergisi 2008; 6: 7-12.
  • 22. Kneckt MC, Syrjälä AH, Knuuttila MLE. Locus of control beliefs predicting oral and diabetes health behavior and health status. Acta Odontol. Scand 1999; 57(3): 127-31.
  • 23. Swansburg RC, Swansburg R. Introduction to management and leadership for nurse managers. In: Performance appraisal. 3rd ed. Boston, Jones and Bartlett Publishers, 2006; p. 599-602.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Ahmet Taylan Çebi 0000-0001-9083-7215

Gülhan Ünal Kocaman Bu kişi benim 0000-0002-8920-2391

Yayımlanma Tarihi 25 Aralık 2018
Gönderilme Tarihi 20 Temmuz 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018

Kaynak Göster

Vancouver Çebi AT, Ünal Kocaman G. Hemşirelik bölümü öğrencilerinin yoğun bakım ve evde sağlık hizmetleri birimlerinde yapılan ağız ve diş sağlığı girişimleri konusunda bilgi düzeyleri. Süleyman Demirel Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2018;9(4):21-5.

Cc-by-nc-nd-icon-svg

Creative Commons Attribution 4.0 International License 

Atıf gereklidir, ticari olmayan amaçlarla kullanılabilir ve değişiklik yapılarak türev eser üretilemez.