Amaç: Araştırma hemşirelik öğrencileri
için terapötik iletişim becerilerinin belirlenmesine yönelik bir ölçme aracının
geliştirilmesi amacıyla metodolojik tasarımda gerçekleştirilmiştir.
Materyal-Method: Araştırma bir üniversitenin hemşirelik bölümünde öğrenim
gören ve klinik uygulama yapan ikinci, üçüncü ve dördüncü sınıf lisans öğrencileri
ile yürütülmüştür. Fakültede bu özelliklere sahip ve araştırmaya
katılmaya gönüllü olan toplam 367 hemşirelik
öğrencisinden veri toplanmıştır. İki
hafta ara sonra 367 kişiden 60’ına ölçek tekrar test analizi için ikinci kez
uygulanmıştır. Çalışma verileri SPSS Statistics 23 ve IBM SPSS Amos
21 programlarına aktarılarak analizler tamamlanmıştır. Veriler
değerlendirilirken sayısal değişkenler için tanımlayıcı istatistikler
(ortalama, standart sapma, minimum, maksimum) verilmiştir. Ölçeğin faktör
yapısının belirlenmesinde açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi yapılmıştır.
Bulgular:
Ölçeğin yapı geçerliliği için yapılan
faktör analizi ile ölçeğin üç faktörlü yapı sergilediğine ve toplam 16 maddeden
oluştuğuna karar verilmiştir. “Terapötik İletişim Becerileri” ölçeğinin Cronbach Alfa değeri 0.775, “NonTerapötik İletişim Becerileri” alt boyutunun
Cronbach Alfa değeri 0.826, “Terapötik İletişim Becerileri 1” alt
boyutunun Cronbach Alfa değeri 0.791 ve “Terapötik
İletişim Becerileri 2” Cronbach Alfa değeri 0.601 olarak bulunmuştur.
Sonuç: “Hemşirelik Öğrencileri İçin Terapötik İletişim Becerileri Ölçeği” 16
maddeden ve nonterapötik iletişim becerileri, terapötik iletişim becerileri,
aktif iletişim becerileri olmak üzere üç alt boyuttan oluşmaktadır. Oluşturulan
ölçeğin hemşirelik öğrencileri grubunda geçerli ve güvenilir bir ölçek olarak kullanılabileceği
belirlenmiştir.
Terapötik iletişim hemşirelik öğrencileri güvenilirlik geçerlilik
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 16 Haziran 2019 |
Gönderilme Tarihi | 26 Ekim 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 |