Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Hemşirelik Öğrencilerinin Kanıta Dayalı Hemşireliğe İlişkin Tutum ve Davranışlarının Belirlenmesi

Yıl 2019, Cilt: 10 Sayı: 2, 141 - 146, 16.06.2019
https://doi.org/10.22312/sdusbed.474376

Öz

Amaç:
Bu
araştırma hemşirelik son sınıf öğrencilerinin kanıta dayalı hemşireliğe yönelik
bilgi ve tutumlarını belirlemek amacıyla yapılmıştır.



Gereç-Yöntem:
Tanımlayıcı
tipte olan bu araştırma bir üniversitenin hemşirelik bölümünün son sınıfında
okuyan 143 öğrenci ile yürütülmüştür. Verilerin toplanmasında öğrenci bilgi
formu ve kanıta dayalı hemşireliğe yönelik tutum ölçeği kullanılmıştır. Verilerin
değerlendirilmesinde yüzdeleme, frekans, t  testi kullanılmıştır.



Bulgular:
Araştırmaya
katılanların yaş ortalaması 22.01±0.95 tir. Öğrencilerin genel ağırlıklı not
ortalamaları ise 76.62±7.85' dir. Araştırmaya katılan öğrencilerin %80.4 ' ü
kadın, %72.7' si alana özgü dergi/yayın takip etmediğini %69.2' sinin
lisansüstü eğitim yapmayı düşündüğü görülmüştür. Kanıta dayalı hemşireliğe
yönelik tutum ölçeği toplam ortalama  puanı 61.65±9.30 olup ölçeğin cronbach alpha
katsayısı 0.92' dir.



Sonuç:
Öğrencilerin
kanıta dayalı hemşireliğe yönelik tutum ve niyetlerinin iyi düzeyde olduğu
görülmektedir. Kadın öğrencilerin erkeklere göre ölçek toplam puanı ve alt
boyutlarında daha yüksek puan aldığı görülmektedir (p<0.05). Lisansüstü
eğitim düşünenlerin düşünmeyenlere göre ölçek toplam ve alt boyut puanlarının
daha yüksek olduğu gözlemlenmiştir (p<0.05).

Kaynakça

  • Referans 1. Mazurek MB, Fineout-Overholt E. Evidence Based Practice in Nursing & Healthcare A GuideTo BestPractice Second Edition. London; Wolters Kluwer; 2011. p.4-5
  • Referans 2. Shah, Hriday M., and Kevin C. Chung. "Archie Cochrane and his vision for evidence-based medicine." Plastic and reconstructive surgery 124.3 (2009): 982.
  • Referans 3. Kathleen RS. The Impact of Evidence-Based Practice in Nursing and the Next Big Ideas. The Online Journal of İssues in Nursing 2013 May;18(2).
  • Referans 4. Care Quality Commission (CQC) (2010). Guidance about compliance: Essential standards of quality and safety, https://services.cqc.org.uk/sites/default/files/gac_-_dec_2011_update.pdf Erişim: 11.10.2018
  • Referans 5. Nursing and Midwifery Council (NMC) (2010). Standards for preregistration nursing education: Draft for consultation, https://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:a5ykHQ_mzQUJ:https://www.nmc.org.uk/globalassets/sitedocuments/standards/nmc-standards-for-pre-registration-nursing-education.pdf+&cd=1&hl=tr&ct=clnk&gl=tr Erişim: 11.10.2018
  • Referans 6. ŞENYUVA, Emine. "Hemşirelik eğitimi ve kanıta dayalı uygulamalar." Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi 24.1 (2016): 59-65.
  • Referans7. https://www.saglik.gov.tr/TR,10533/hemsirelik-yonetmeligi.html Erişim:12.10.2018
  • Referans 8. Türkiye Yükseköğretim Ulusal Yeterlilikler Çerçevesi - Bologna Süreci Uygulamaları (2010). https://bologna.yok.gov.tr Erişim: 11.10.2018
  • Referans 9. Cruz, Jonas Preposi, et al. "Evidence-Based Practice Beliefs and Implementation among the Nursing Bridge Program Students of a Saudi University." International journal of health sciences 10.3 (2016): 405.
  • Referans 10. Adams S. Use of evidence-based practice in school nursing: Survey of school nurses at a national conference. The Journal of School Nursing 2009;25:302-313
  • Referans 11. Wahoush, Olive, and Laura Banfield. "Information literacy during entry to practice: Information-seeking behaviors in student nurses and recent nurse graduates." Nurse Education Today34.2 (2014): 208-213.
  • Referans 12. KARADAŞ, Canan, and Leyla ÖZDEMİR. "Hemşirelik Öğrencilerinin Araştırmaya Yönelik Farkındalık ve Tutumlarının Değerlendirilmesi." Journal of Hacettepe University Faculty of Nursing 2.3 (2015)
  • Referans 13. ÖZER KÜÇÜK, Emine, et al. "Hemşirelik Öğrencilerinin Kanıta Dayalı Hemşirelik Uygulamalarına İlişkin Farkındalıklarının Belirlenmesi." Journal of Hacettepe University Faculty of Nursing4.2 (2017).
  • Referans 14. Ayhan Y, Kocaman G, Bektaş M. “Kanıta Dayalı Hemşireliğe Yönelik Tutum Ölçeği”nin Türkçe’ye Uyarlanması: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi 2015; 17(2-3): 21-35.
  • Referans 15. Jacobs, Susan Kaplan, Peri Rosenfeld, and Judith Haber. "Information literacy as the foundation for evidence-based practice in graduate nursing education: a curriculum-integrated approach." Journal of Professional Nursing 19.5 (2003): 320-328.
  • Referans 16. Ross J. Information literacy for evidence-based practice in perianesthesia nurses: readiness for evidence-based practice. Journal Perianesth Nurs 2010;25(2):64-70.
Yıl 2019, Cilt: 10 Sayı: 2, 141 - 146, 16.06.2019
https://doi.org/10.22312/sdusbed.474376

Öz

Kaynakça

  • Referans 1. Mazurek MB, Fineout-Overholt E. Evidence Based Practice in Nursing & Healthcare A GuideTo BestPractice Second Edition. London; Wolters Kluwer; 2011. p.4-5
  • Referans 2. Shah, Hriday M., and Kevin C. Chung. "Archie Cochrane and his vision for evidence-based medicine." Plastic and reconstructive surgery 124.3 (2009): 982.
  • Referans 3. Kathleen RS. The Impact of Evidence-Based Practice in Nursing and the Next Big Ideas. The Online Journal of İssues in Nursing 2013 May;18(2).
  • Referans 4. Care Quality Commission (CQC) (2010). Guidance about compliance: Essential standards of quality and safety, https://services.cqc.org.uk/sites/default/files/gac_-_dec_2011_update.pdf Erişim: 11.10.2018
  • Referans 5. Nursing and Midwifery Council (NMC) (2010). Standards for preregistration nursing education: Draft for consultation, https://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:a5ykHQ_mzQUJ:https://www.nmc.org.uk/globalassets/sitedocuments/standards/nmc-standards-for-pre-registration-nursing-education.pdf+&cd=1&hl=tr&ct=clnk&gl=tr Erişim: 11.10.2018
  • Referans 6. ŞENYUVA, Emine. "Hemşirelik eğitimi ve kanıta dayalı uygulamalar." Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi 24.1 (2016): 59-65.
  • Referans7. https://www.saglik.gov.tr/TR,10533/hemsirelik-yonetmeligi.html Erişim:12.10.2018
  • Referans 8. Türkiye Yükseköğretim Ulusal Yeterlilikler Çerçevesi - Bologna Süreci Uygulamaları (2010). https://bologna.yok.gov.tr Erişim: 11.10.2018
  • Referans 9. Cruz, Jonas Preposi, et al. "Evidence-Based Practice Beliefs and Implementation among the Nursing Bridge Program Students of a Saudi University." International journal of health sciences 10.3 (2016): 405.
  • Referans 10. Adams S. Use of evidence-based practice in school nursing: Survey of school nurses at a national conference. The Journal of School Nursing 2009;25:302-313
  • Referans 11. Wahoush, Olive, and Laura Banfield. "Information literacy during entry to practice: Information-seeking behaviors in student nurses and recent nurse graduates." Nurse Education Today34.2 (2014): 208-213.
  • Referans 12. KARADAŞ, Canan, and Leyla ÖZDEMİR. "Hemşirelik Öğrencilerinin Araştırmaya Yönelik Farkındalık ve Tutumlarının Değerlendirilmesi." Journal of Hacettepe University Faculty of Nursing 2.3 (2015)
  • Referans 13. ÖZER KÜÇÜK, Emine, et al. "Hemşirelik Öğrencilerinin Kanıta Dayalı Hemşirelik Uygulamalarına İlişkin Farkındalıklarının Belirlenmesi." Journal of Hacettepe University Faculty of Nursing4.2 (2017).
  • Referans 14. Ayhan Y, Kocaman G, Bektaş M. “Kanıta Dayalı Hemşireliğe Yönelik Tutum Ölçeği”nin Türkçe’ye Uyarlanması: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi 2015; 17(2-3): 21-35.
  • Referans 15. Jacobs, Susan Kaplan, Peri Rosenfeld, and Judith Haber. "Information literacy as the foundation for evidence-based practice in graduate nursing education: a curriculum-integrated approach." Journal of Professional Nursing 19.5 (2003): 320-328.
  • Referans 16. Ross J. Information literacy for evidence-based practice in perianesthesia nurses: readiness for evidence-based practice. Journal Perianesth Nurs 2010;25(2):64-70.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Hasan Evcimen 0000-0003-4352-101X

Neşe İşcan Ayyıldız 0000-0003-0976-8000

Yayımlanma Tarihi 16 Haziran 2019
Gönderilme Tarihi 24 Ekim 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 10 Sayı: 2

Kaynak Göster

Vancouver Evcimen H, İşcan Ayyıldız N. Hemşirelik Öğrencilerinin Kanıta Dayalı Hemşireliğe İlişkin Tutum ve Davranışlarının Belirlenmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2019;10(2):141-6.

SDÜ Sağlık Bilimleri Dergisi, makalenin gönderilmesi ve yayınlanması dahil olmak üzere hiçbir aşamada herhangi bir ücret talep etmemektedir. Dergimiz, bilimsel araştırmaları okuyucuya ücretsiz sunmanın bilginin küresel paylaşımını artıracağı ilkesini benimseyerek, içeriğine anında açık erişim sağlamaktadır.