Research Article
BibTex RIS Cite

Hemşirelik Öğrencilerinin Kültürlerarası Duyarlılık ve Etnik Merkezcilik Düzeyleri

Year 2019, Volume: 10 Issue: 3, 230 - 236, 20.09.2019
https://doi.org/10.22312/sdusbed.502408

Abstract



Amaç: Bu araştırma hemşirelik öğrencilerinin kültürlerarası
duyarlılık ve etnik merkezcilik düzeylerini, etkileyen faktörleri belirlemek
amacıyla planlandı.



Materyal-Metot: Tanımlayıcı tipteki araştırma bir üniversitenin
hemşirelik bölümünde gerçekleştirildi. Araştırmada Kişisel Bilgi Formu,
Kültürlerarası Duyarlılık Ölçeği (KDÖ) ve Etnik Merkezcilik Ölçeği  (EMÖ) kullanıldı. Araştırma Ocak-Mart 2018
tarihlerinde araştırmaya katılmayı kabul eden 460 hemşirelik öğrencisi ile
yürütüldü.



Bulgular: Araştırmaya katılan öğrencilerin yaş ortalaması
20.56±1.62 olup, öğrencilerin %86.3’ü kadın idi. Öğrencilerin %72.4’ü
hemşireliği isteyerek seçtiğini, %51.5’i başka kültürlerle bir arada olmayı
istediğini, %54.1’i başka kültürlerde arkadaşı olduğunu belirtti. Öğrencilerin
KDÖ puan ortalaması 76.67±7.27 ve EMÖ puan ortalaması ise 55.40±6,68 idi.
Öğrencilerin cinsiyet, başka kültürlerle bir arada olmayı isteme ve başka
kültürlerden arkadaşı olma ile KDÖ ve EMÖ arasında anlamlı fark bulundu. Ayrıca
öğrencilerin KDÖ ve EMÖ puanları arasında negatif yönde anlamlı ilişki
belirlendi.



Sonuç: Öğrencilerin
kültürlerarası duyarlılık düzeylerinin ortalamanın üzerinde ve etnik
merkezcilik düzeylerinin ise ortalamanın altında olduğu saptandı. KDÖ puan
ortalaması kadın öğrencilerde, başka kültürlerle bir arada olmayı isteyen,
başka kültürlerden arkadaşı olan öğrencilerde daha yüksek idi. EMÖ puan
ortalaması ise erkek öğrencilerde, başka kültürlerle bir arada olmayı istemeyen,
başka kültürlerden arkadaşı olmayan öğrencilerde daha yüksek idi. Öğrencilerin
kültürlerarası duyarlılıkları arttıkça etnik merkezcilik düzeylerinin azaldığı
belirlendi. Sağlık ekibinin bir üyesi olacak hemşirelik öğrencilerinin henüz
öğrencilik dönemlerinde kültürler arası duyarlılık düzeylerinin desteklenmesi
önemlidir. Bu amaçla hemşirelik müfredat programına öğrencilerin kültürler
arası duyarlılıklarını geliştirecek ders içeriklerinin eklenmesi, öğrencilerin
farklı kültürel özelliklere sahip bireylerle bir araya getirilerek karşılıklı
etkileşimin arttırılması ve farklı kültürlerdeki hastalarla çalışmayı
sağlayacak projelerin planlanması önerilmektedir.




References

  • Kaynaklar1. Meydanlioglu A, Arikan F, Gozum S. Cultural sensitivity levels of university students receiving education in health disciplines. Advances in Health Sciences Education. 2015; 20(5): 1195-1204.2. Aktaş D, Ertuğ, N, Öztürk EInvestigation into Intercultural Sensitivity among nursing students at a university in Turkey. The New Educatıonal Review. 2015; 40(2): 48-57.3. Yilmaz M, Toksoy S, Direk ZD, Bezirgan S, Boylu M. Cultural sensitivity among clinical nurses: A descriptive study. Journal of Nursing Scholarship. 2017; 49(2): 153-161.4. Hughes KH, Hood LJ. Teaching methods and an outcome tool for measuring cultural sensitivity in undergraduate nursing students. Journal of Transcultural Nursing. 2007; 18(1): 57-62.5. Norton D, Marks-Maran D. Developing cultural sensitivity and awareness in nursing overseas. Nursing standard. 2014; 28(44): 39-436. Chen GM. The impact of intercultural sensitivity on ethnocentrism and intercultural communication apprehension. Intercultural Communication Studies. 2010; XXX (1): 1-10.7. Ulrey KL, Amason P. Intercultural communication between patients and health care providers: An exploration of intercultural communication effectiveness, cultural sensitivity, stress, and anxiety. Journal of Health Communication. 2001; 13(4): 449-463.8. Temel AB. Kültürlerarası (çok kültürlü) hemşirelik eğitimi. Journal of Anatolia Nursing and Health Sciences. 2008; 11(2): 92-101.9. Bagnardi M, Bryant L, Colin J. Banks multicultural model: A framework for integrating multiculturalism into nursing curricula. Journal of Professional Nursing. 2009; 25(4): 234-239.10. Chang HY, Yang YM, Kuo YL. Cultural sensitivity and related factors among community health nurses. Journal of Nursing Research. 2013; 21(1): 67-73.11. Çevik, H. Yabancı uyruklu hastalara bakım veren hemşirelerin empati düzeylerine göre kültürlerarası duyarlılıkları (Yüksek Lisans Tezi). Gaziantep, Gaziantep Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. 2018.12. Maier-Lorentz MM. Transcultural nursing: Its importance in nursing practice. Journal of Cultural Diversity. 2008; 15(1): 37-43.13. Demir S, Üstün E. Öğretmen adaylarının kültürlerarası duyarlılık ve etnik merkezcilik düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2017; 14(1): 182-204.14. Capell J, Dean E, Veenstra G. The relationship between cultural competence and ethnocentrism of health care professionals. Journal of Transcultural Nursing. 2008; 19(2): 121-125.15. Ahn JW. Structural equation modeling of cultural competence of nurses caring for foreign patients. Asian Nursing Research. 2017; 11(1): 65-73.16. Bulduk S, Tosun H, Ardıç E. Türkçe kültürler arası duyarlılık ölçeğinin hemşirelik öğrencilerinde ölçümsel özellikleri. Turkiye Klinikleri Journal of Medical Ethics-Law and History. 2011; 19(1): 25-31.17. Üstün E. Öğretmen adaylarının kültürlerarası duyarlılık ve etnik merkezcilik düzeylerini etkileyen etmenler. (Yüksek Lisans Tezi). İstanbul, Yıldız Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Bilimleri ABD, 2011.18. Kılıç SP, Sevinç S. The Relationship Between Cultural Sensitivity and Assertiveness in Nursing Students from Turkey. Journal of Transcultural Nursing. 2017; 1-8: 1043659617716518.19. Arli SK, Bakan AB. An investigation of the relationship between intercultural sensitivity and compassion in nurses. International Journal of Intercultural Relations 2018; 63: 38-42.20. Suk MH, Oh WO, Im, YJ, Cho HH. Mediating effect of school nurses' self efficacy between multicultural attitude and cultural sensitivity in Korean elementary schools. Asian Nursing Research. 2015; 9(3): 194-199.21. Repo H, Vahlberg T, Salminen L, Papadopoulos I, Leino-Kilpi H. The cultural competence of graduating nursing students. Journal of Transcultural Nursing. 2017; 28(1): 98-107.22. Öğüt N, Olkun EO. Üniversite Öğrencilerinin Kültürlerarası Duyarlılık Düzeyi: Selçuk Üniversitesi Örneği. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi. 2018; 11(2): 54-73.23. Jirwe M, Emami A, Gerrish K. Learning to nurse in a multicultural society–the experiences of nursing students in Sweden. J Nurs Care. 2015; 4(287): 2167-1168.24. Allen J. Improving cross-cultural care and antiracism in nursing education: A literature review. Nurse Education Today. 2010; 30(4): 314-320.25. Nieto C, Zoller Booth M. Cultural competence: Its influence on the teaching and learning of international students. Journal of Studies in International Education. 2010; 14(4): 406-425.26. Holm K, Nokelainen P, Tirri K. Relationship of gender and academic achievement to Finnish students’ intercultural sensitivity. High Ability Studies. 2009; 20(2): 187-200.27. Neuliep JW, Chaudoir M, McCroskey JC. A cross‐cultural comparison of ethnocentrism among Japanese and United States college students. Communication Research Reports. 2001; 18(2): 137-146.28. Goldstein SB, Kim RI. Predictors of US college students’ participation in study abroad programs: A longitudinal study. International Journal of Intercultural Relations. 2006; 30(4): 507-521.29. Tanrıverdi G. Hemşirelerde kültürel yeterliliği geliştirmeye yönelik yaklaşım ve öneriler. Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi. 2017; 25(3): 227-236.30. Choi JS, Kim JS. Effects of cultural education and cultural experiences on the cultural competence among undergraduate nursing students. Nurse Education in Practice. 2018; 29: 159-162.31. Banos RV. Intercultural sensitivity of teenagers: a study of educational necessities in Catalonia. Intercultural Communication Studies. 2006; 15(2): 16-22.32. Öğüt N. Kültürlerarası duyarlılık düzeyi ile etnikmerkezcilik, yaşam doyumu ve mutluluk düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Doktora Tezi). Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Konya. 2018.33. Bulduk S, Usta E, Dinçer Y. Kültürlerarası Duyarlılık ve Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesi: Bir Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Örneği. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi. 2017; 7(2): 73-77.34. Ruddock HC, Turner DS. Developing cultural sensitivity: nursing students’ experiences of a study abroad programme. Journal of Advanced Nursing. 2007; 59(4): 361-369.35. Şirin A, Öztürk R, Bezci G, Çakar G, Çoban A. Hemşirelik öğrencilerinin meslek seçimi ve mesleği uygulamaya yönelik görüşleri. Dirim Tıp Gazetesi. 2008; 83(1): 69-75.
Year 2019, Volume: 10 Issue: 3, 230 - 236, 20.09.2019
https://doi.org/10.22312/sdusbed.502408

Abstract

References

  • Kaynaklar1. Meydanlioglu A, Arikan F, Gozum S. Cultural sensitivity levels of university students receiving education in health disciplines. Advances in Health Sciences Education. 2015; 20(5): 1195-1204.2. Aktaş D, Ertuğ, N, Öztürk EInvestigation into Intercultural Sensitivity among nursing students at a university in Turkey. The New Educatıonal Review. 2015; 40(2): 48-57.3. Yilmaz M, Toksoy S, Direk ZD, Bezirgan S, Boylu M. Cultural sensitivity among clinical nurses: A descriptive study. Journal of Nursing Scholarship. 2017; 49(2): 153-161.4. Hughes KH, Hood LJ. Teaching methods and an outcome tool for measuring cultural sensitivity in undergraduate nursing students. Journal of Transcultural Nursing. 2007; 18(1): 57-62.5. Norton D, Marks-Maran D. Developing cultural sensitivity and awareness in nursing overseas. Nursing standard. 2014; 28(44): 39-436. Chen GM. The impact of intercultural sensitivity on ethnocentrism and intercultural communication apprehension. Intercultural Communication Studies. 2010; XXX (1): 1-10.7. Ulrey KL, Amason P. Intercultural communication between patients and health care providers: An exploration of intercultural communication effectiveness, cultural sensitivity, stress, and anxiety. Journal of Health Communication. 2001; 13(4): 449-463.8. Temel AB. Kültürlerarası (çok kültürlü) hemşirelik eğitimi. Journal of Anatolia Nursing and Health Sciences. 2008; 11(2): 92-101.9. Bagnardi M, Bryant L, Colin J. Banks multicultural model: A framework for integrating multiculturalism into nursing curricula. Journal of Professional Nursing. 2009; 25(4): 234-239.10. Chang HY, Yang YM, Kuo YL. Cultural sensitivity and related factors among community health nurses. Journal of Nursing Research. 2013; 21(1): 67-73.11. Çevik, H. Yabancı uyruklu hastalara bakım veren hemşirelerin empati düzeylerine göre kültürlerarası duyarlılıkları (Yüksek Lisans Tezi). Gaziantep, Gaziantep Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. 2018.12. Maier-Lorentz MM. Transcultural nursing: Its importance in nursing practice. Journal of Cultural Diversity. 2008; 15(1): 37-43.13. Demir S, Üstün E. Öğretmen adaylarının kültürlerarası duyarlılık ve etnik merkezcilik düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2017; 14(1): 182-204.14. Capell J, Dean E, Veenstra G. The relationship between cultural competence and ethnocentrism of health care professionals. Journal of Transcultural Nursing. 2008; 19(2): 121-125.15. Ahn JW. Structural equation modeling of cultural competence of nurses caring for foreign patients. Asian Nursing Research. 2017; 11(1): 65-73.16. Bulduk S, Tosun H, Ardıç E. Türkçe kültürler arası duyarlılık ölçeğinin hemşirelik öğrencilerinde ölçümsel özellikleri. Turkiye Klinikleri Journal of Medical Ethics-Law and History. 2011; 19(1): 25-31.17. Üstün E. Öğretmen adaylarının kültürlerarası duyarlılık ve etnik merkezcilik düzeylerini etkileyen etmenler. (Yüksek Lisans Tezi). İstanbul, Yıldız Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Bilimleri ABD, 2011.18. Kılıç SP, Sevinç S. The Relationship Between Cultural Sensitivity and Assertiveness in Nursing Students from Turkey. Journal of Transcultural Nursing. 2017; 1-8: 1043659617716518.19. Arli SK, Bakan AB. An investigation of the relationship between intercultural sensitivity and compassion in nurses. International Journal of Intercultural Relations 2018; 63: 38-42.20. Suk MH, Oh WO, Im, YJ, Cho HH. Mediating effect of school nurses' self efficacy between multicultural attitude and cultural sensitivity in Korean elementary schools. Asian Nursing Research. 2015; 9(3): 194-199.21. Repo H, Vahlberg T, Salminen L, Papadopoulos I, Leino-Kilpi H. The cultural competence of graduating nursing students. Journal of Transcultural Nursing. 2017; 28(1): 98-107.22. Öğüt N, Olkun EO. Üniversite Öğrencilerinin Kültürlerarası Duyarlılık Düzeyi: Selçuk Üniversitesi Örneği. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi. 2018; 11(2): 54-73.23. Jirwe M, Emami A, Gerrish K. Learning to nurse in a multicultural society–the experiences of nursing students in Sweden. J Nurs Care. 2015; 4(287): 2167-1168.24. Allen J. Improving cross-cultural care and antiracism in nursing education: A literature review. Nurse Education Today. 2010; 30(4): 314-320.25. Nieto C, Zoller Booth M. Cultural competence: Its influence on the teaching and learning of international students. Journal of Studies in International Education. 2010; 14(4): 406-425.26. Holm K, Nokelainen P, Tirri K. Relationship of gender and academic achievement to Finnish students’ intercultural sensitivity. High Ability Studies. 2009; 20(2): 187-200.27. Neuliep JW, Chaudoir M, McCroskey JC. A cross‐cultural comparison of ethnocentrism among Japanese and United States college students. Communication Research Reports. 2001; 18(2): 137-146.28. Goldstein SB, Kim RI. Predictors of US college students’ participation in study abroad programs: A longitudinal study. International Journal of Intercultural Relations. 2006; 30(4): 507-521.29. Tanrıverdi G. Hemşirelerde kültürel yeterliliği geliştirmeye yönelik yaklaşım ve öneriler. Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi. 2017; 25(3): 227-236.30. Choi JS, Kim JS. Effects of cultural education and cultural experiences on the cultural competence among undergraduate nursing students. Nurse Education in Practice. 2018; 29: 159-162.31. Banos RV. Intercultural sensitivity of teenagers: a study of educational necessities in Catalonia. Intercultural Communication Studies. 2006; 15(2): 16-22.32. Öğüt N. Kültürlerarası duyarlılık düzeyi ile etnikmerkezcilik, yaşam doyumu ve mutluluk düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Doktora Tezi). Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Konya. 2018.33. Bulduk S, Usta E, Dinçer Y. Kültürlerarası Duyarlılık ve Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesi: Bir Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Örneği. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi. 2017; 7(2): 73-77.34. Ruddock HC, Turner DS. Developing cultural sensitivity: nursing students’ experiences of a study abroad programme. Journal of Advanced Nursing. 2007; 59(4): 361-369.35. Şirin A, Öztürk R, Bezci G, Çakar G, Çoban A. Hemşirelik öğrencilerinin meslek seçimi ve mesleği uygulamaya yönelik görüşleri. Dirim Tıp Gazetesi. 2008; 83(1): 69-75.
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Health Care Administration
Journal Section Original Article
Authors

Şebnem Bilgiç 0000-0001-8741-8247

İdil Şahin This is me

Publication Date September 20, 2019
Submission Date December 25, 2018
Published in Issue Year 2019 Volume: 10 Issue: 3

Cite

Vancouver Bilgiç Ş, Şahin İ. Hemşirelik Öğrencilerinin Kültürlerarası Duyarlılık ve Etnik Merkezcilik Düzeyleri. Süleyman Demirel Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2019;10(3):230-6.

SDÜ Sağlık Bilimleri Dergisi, makalenin gönderilmesi ve yayınlanması dahil olmak üzere hiçbir aşamada herhangi bir ücret talep etmemektedir. Dergimiz, bilimsel araştırmaları okuyucuya ücretsiz sunmanın bilginin küresel paylaşımını artıracağı ilkesini benimseyerek, içeriğine anında açık erişim sağlamaktadır.