Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Öğretmen ve Öğretmen Adaylarının Diş Sürmesi Hakkındaki Bilgi Düzeylerinin Belirlenmesi

Yıl 2020, Cilt: 11 Sayı: 1, 19 - 23, 03.03.2020

Öz

Amaç:
Öğretmenlerin öğrencileri üzerindeki etkileri gözardı edilemez. Bu etki
çocukların ağız diş sağlığı düzeyini yükseltmek amacıyla kullanılabilir. Bu
çalışmada öğretmenlerin ve eğitim fakültesi öğrencilerinin diş sürmesi
konusundaki bilgi düzeylerinin ölçülmesi amaçlanmıştır. Gereç-Yöntem: 162 öğretmen ile 153 eğitim fakültesi öğrencisine,
bebeklerin ilk dişlerinin çıkma zamanı, çocukların ilk daimi dişlerinin sürme
zamanı ve dişlerini fırçalamaya başlama zamanları anket kullanılarak
sorulmuştur. Verilen cevaplar, öğretmenler için, branşlara, öğretmen olarak çalışma
süresine, cinsiyete ve çocuk sahibi olma durumlarına göre, eğitim fakültesi
öğrencileri için ise bölüm, kardeş sayısı, sınıf ve cinsiyete göre
değerlendirilmişlerdir. Bulgular:
Katılımcıların 268’i kadın, 49’u erkektir. Öğretmenler sınıf, özel eğitim ve
branş öğretmenleri olmak üzere 3’e ayrılmışlardır. Eğitim fakültesi öğrencileri
okul öncesi, çocuk gelişimi ve ilkokul öğretmenliği bölümlerindedirler.
Öğretmen katılımcıların  % 68,3’ü evli,
%31,7’si bekardır ve yarısının(n=83) çocuğu vardır. Öğrenci katılımcıların üçte
ikisinin kardeşi vardır. Öğretmen katılımcıların%85,4’ü; Öğrencilerinin
%81,6’sı ‘’bebeklerin ilk dişleri ne zaman çıkar?’’ sorusunu doğru
cevaplamıştır. Çocukların ilk sürekli dişlerinin sürme zamanı öğretmen
katılımcıların %75’i; öğrenci katılımcıların %51,7’si doğru yanıtlamıştır. Diş
fırçalamaya başlama zamanı sorusuna öğrenci katılımcıların  %9,2 si , öğretmen katılımcıların %9,1 doğru
cevap vermiştir. Sonuç: Eğitim
fakültesi müfredatlarına girecek şekilde ağız-diş sağlığı eğitim programı
oluşturulmalıdır. Öğretmenlerin belli aralıklarla ağız diş sağlığı konusunda
bilgilendirilmeleri ve bilgilerinin güncellenmesi gerekmektedir.

Destekleyen Kurum

Bu çalışma herhangi bir kurum tarafından desteklenmemiştir.

Kaynakça

  • 1. Sever M. Kadınlık, annelik, gönüllü çocuksuzluk: Elisabeth Badinter’den Kadınlık mı Annelik mi?, Tina Miller’dan Annelik Duygusu: Mitler ve deneyimler ve Corinne Maier’den No Kid üzerinden bir karşılaştırmalı okuma çalışması Fe Dergi 2015;7(2):72-86.
  • 2. Kılıç T, Çakıcı AB. Sağlık ve Eğitim Sektöründeki Kadın Çalışanların Cam Tavan Algısının Karşılaştırmalı Olarak İncelenmesi. Hacettepe Sağlık İdaresi Derg, 2016; 19(3): 283-303.
  • 3. Gündüz Y. Öğretmen algılarına göre kadın öğretmenlerin kariyer engellerinin incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniv Derg 2010;10(1) :133-49.
  • 4. Karabekiroğlu S, Ünlü N. Toplum Bazlı Koruyucu Ağız Diş Sağlığı Programlarında Erken Dönem Koruyucu Uygulamaların Yeri ve Önemi EÜ Dişhek Fak Derg 2017; 38-2: 89-100.
  • 5. Maganur PC, Satish V, Marwah N, Vishwas TD, Dayanand MC. Knowledge, Attitudes, and Prac- tices of School Teachers toward Oral Health in Davangere, India. Int J Clin Pediatr Dent 2017;10(1):89-95.
  • 6. Fejerskov O. Changing paradigms in concepts on dental caries: consequences for oral health care. Caries Res 2004;38:182–191.
  • 7. Duangthip D, Chen JK, Gao SS, ManLo EC, Chu CH. Managing Early Childhood Caries with Atraumatic Restorative Treatment and Topical Silver and Fluoride Agents Int. J. Environ. Res. Public Health 2017, 14, 1204.
  • 8. FDI World Report 2015 the Challenge of Oral Disease, a call for global action, The oral health atlas second ed.
  • 9. Altun C, Güven G, Başak F, Akbulut E. Altı-onbir yaş çocukların ağız-diş sağlığı yönünden değerlendirilmesi Gulhane Tıp Derg.2005;47:114-8.
  • 10. Sezin-Ozer S., Şen-Tunç E. Erken çocukluk çağı çürükleri. Ataturk Univ. Diş Hek Fak Derg. 2009;19: 115-123.
  • 11. Bourgeois DM, Llodra JC. Global burden of dental condition among children in nine countries participating in an international oral health promotion programme, 2012–2013. Int Dent J 2014; 64 (Suppl. 2): 27–34.
  • 12. Doğan D, Dülgergil Ç,T., Yıldırım I, Çolak H, Hamidi MM, Ertuğrul E.ADO J Clinical Sciences 2011;5(2)2: 849-858.
  • 13. Colak H, Dülgergil CT, Dalli M, Hamidi MM. Early childhood caries update: A review of causes, diagnoses, and treatments. J Nat Sci Biol Med 2013;4(1):29-38.
  • 14. Onoribe U, RozierRG, Cantrell J,King RS. Effects of enamel fluorosis and dental caries on quality of life. J Dent Res 2014;93:972-9.
  • 15. Tinanoff N, Reisine S Update on early childhood caries since the surgeon general’s report. Acad Pediatr 2009;9(6):396- 403.
  • 16. Chen MS. Oral health of disadvantaged populations. In: Cohen LK, Gift CH, ed: Disease Prevention and Oral Health Promotion. Copenhagen: Munksgaard, 1995:152-212.
  • 17. Burt BA: Prevention policies in the light of the changed distribution of dental caries. Acta Odontol Scand 1998;56:179-86.
  • 18. American Academy Of Pediatric Dentistry. Guideline on management of the developing dentition and occlusion in pediatric dentistry. Pediatr Dent 2012;34:239-251.
  • 19. Elkarmi R, Shore E, O’Connell A. Knowledge and behavior of parents in relation to the oral and dental health of children aged 4-6 years. Eur Arch Paediatr Dent 2015;16:199-204.
  • 20. Mota A, Oswal KC, Sajnani DA, Sajnani AK. Oral Health Knowledge, Attitude, and Approaches of Pre-Primary and Primary School Teachers in Mumbai, India. Scientifica 2016, Article ID 5967427, 8 pages
  • 21. Aljanakh M, Siddiqui AA, MirzaAJ. Teachers’ knowledge about oral health and their interest in oral health education in Hail, Saudi Arabia . Int J Health Scien, Qassim University, 2016;10:1:87-93.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Didem Öner Özdaş 0000-0002-0112-1539

Burcu Koru Bu kişi benim

Sevgi Zorlu 0000-0003-3435-6833

Yayımlanma Tarihi 3 Mart 2020
Gönderilme Tarihi 13 Temmuz 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 11 Sayı: 1

Kaynak Göster

Vancouver Öner Özdaş D, Koru B, Zorlu S. Öğretmen ve Öğretmen Adaylarının Diş Sürmesi Hakkındaki Bilgi Düzeylerinin Belirlenmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2020;11(1):19-23.

Cc-by-nc-nd-icon-svg

Creative Commons Attribution 4.0 International License 

Atıf gereklidir, ticari olmayan amaçlarla kullanılabilir ve değişiklik yapılarak türev eser üretilemez.