Objective: This research aims to determine the relationship between nurses' psychosocial care competencies and mental health literacy levels.
Material and Method: The research was designed in a descriptive design. Data was collected face-to-face between 15.03.2022-15.08.2022. The study sample consisted of 306 nurses working in universities and public hospitals. Participants completed the Descriptive Information Questionnaire, Psychosocial Care Competence Self-Assessment Scale, and Mental Health Literacy Scale. Of the 306 participants who participated in the study and whose average age was 38.25±7.256, 82.4% were women (n=252), and 17.6% were men (n=54).
Results: It was determined that the total score average of the nurses' Psychosocial Care Competence Self-Assessment Scale was 61.64±13.80 and the Mental Health Literacy Scale score average was 17.84±2.73. The correlation analysis determined a statistically significant, weak positive relationship between the nurses' Psychosocial Care Competency Self-Assessment Scale total score averages and the Mental Health Literacy Scale total score averages (r=0.295, p<0.001).
Conclusions: It is recommended that interventional studies be carried out to increase nurses' mental health literacy levels, and psychosocial care competencies, and courses on psychosocial care, mental health, and psychiatric diseases should be included in the nursing department curriculum.
Mental health literacy nursing psychosocial care psychosocial competence
Amaç: Bu araştırmada, hemşirelerin psikososyal bakım yeterlilikleri ile ruh sağlığı okuryazarlık düzeyleri arasındaki ilişkinin belirlenmesi amaçlanmaktadır.
Materyal-metod: Araştırma tanımlayıcı tasarımda tasarlanmıştır. Veriler 15.03.2022-15.08.2022 tarihleri arasında yüz yüze toplanmıştır. Araştırmanın örneklemini üniversite ve kamu hastanelerinde görev yapan 306 hemşire oluşturmuştur. Katılımcılar Tanımlayıcı Bilgi Anketini, Psikososyal Bakım Yetkinliği Öz Değerlendirme Ölçeği'ni ve Ruh Sağlığı Okuryazarlığı Ölçeği'ni doldurmuştur. Araştırmaya katılan ve yaş ortalaması 38,25±7,256 olan 306 katılımcının %82,4'ü kadın (n=252), %17,6'sı erkek (n=54) idi.
Bulgular: Hemşirelerin Psikososyal Bakım Yetkinliği Öz Değerlendirme Ölçeği toplam puan ortalamasının 61,64±13,80, Ruh Sağlığı Okuryazarlığı Ölçeği puan ortalamasının ise 17,84±2,73 olduğu belirlendi. Korelasyon analizi sonucunda hemşirelerin Psikososyal Bakım Yeterliliği Öz Değerlendirme Ölçeği toplam puan ortalamaları ile Ruh Sağlığı Okuryazarlığı Ölçeği toplam puan ortalamaları arasında istatistiksel olarak anlamlı, zayıf pozitif bir ilişki olduğu belirlendi (r=0,295, p<0,001).
Sonuç: Hemşirelerin ruh sağlığı okuryazarlık düzeylerinin ve psikososyal bakım yeterliliklerinin artırılmasına yönelik girişimsel çalışmaların yapılması, hemşirelik bölümü müfredatında psikososyal bakım, ruh sağlığı ve psikiyatrik hastalıklara ilişkin derslerin yer alması önerilmektedir.
Ruh sağlığı okuryazarlığı hemşirelik psikososyal bakım psikososyal yetkinlik
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Ruh Sağlığı Hemşireliği |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 15 Nisan 2024 |
Kabul Tarihi | 16 Temmuz 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 15 Sayı: 3 |