Amaç:
Kadınlarda serviks
kanseri önemli bir sağlık sorunudur. Serviks kanseri tarama yöntemleri invazif
kanser insidansını ve mortalitesini azalttığı düşünülen az sayıdaki tarama
yönteminden biridir. Sağlık Bakanlığı son dört yıldır 30-65 yaş kadınlarda HPV
numune alma veya pap-smear ile tarama başlatmıştır.
Ulusal Çekirdek Eğitim
Programı 2014 (UÇEP 2014) her tıp fakültesi mezunun nitelikli bir hekim olması
için sahip olması gereken temel gerekliliklere/yeterliklere yönelik olan ve tıp
eğitimi süresince her bir öğrencinin alması gereken asgari eğitimin içeriğini
tanımlamaktadır (1). UÇEP 2014’te koruyucu sağlık hizmetleri başlıkları incelendiğinde
serviks kanseri taraması da yer almaktadır (1). Mezuniyet öncesi dönemde tıp
öğrencileri pap-smear tarama ile ilgili beceriyi öğrenmelerine rağmen HPV ile
ilgili numune alma konusunda herhangi bir beceri eğitimi almamakta ve
değerlendirme yapılmamaktadır.
Yöntem:
Çalışmada Sağlık
Bakanlığı’nın serviks kanseri tarama programında geliştirdiği HPV DNA numune
alma şeması ve pap-smear alma becerisi eğitim kılavuzu temel alınmıştır.
UÇEP’te yer alan ‘hasta ile iletişim, hastayı hazırlama, sterilizasyona uyum,
HPV DNA ve pap-smear numune alma, atık yönetimi ve numune saklanması, vajinal
muayene’ başlıkları göz önünde bulundurularak 40 maddeden taslak eğitim
rehberi oluşturulmuştur (1). Lawshe tekniği kullanılarak uzman görüşleri
doğrultusunda farklı meslek gruplarında (aile hekimliği uzmanı, diş hekimliği,
kanser tarama merkezi hekimi, ebe ve hemşire) pilot çalışması yapılarak nihai
eğitim rehberi oluşturulmuştur. Mesleksel beceri eğitim rehberi oluşturulduktan
sonra uzman görüşüne başvurularak değerlendirme rehberinde hasta ile iletişim,
hastayı hazırlama, sterilizasyona uyum, numune alma, atık yönetimi ve numune
saklanması başlıklarının bu becerinin sınanmasında kullanılması öngörülmüştür.
Bulgular:
Geliştirilen HPV DNA
numune alma beceri eğitim rehberi Lawshe tekniği kullanılarak KGO %100 ile uzman
görüşleri doğrultusunda 33 maddeden oluşturulmuştur. Eğitim rehberinin
ölçeklemesinde ‘geliştirilmesi gerekir,
henüz olgunlaşmamış, yeterli, iyi seviyede, ustalaşmış’ basamakları
kullanılmıştır. HPV DNA numune alma becerisini değerlendirme amacıyla 20
maddeden oluşan ve 5’li Likert ölçeği ile puanlanan bir değerlendirme rehberi
geliştirilmiştir.
Sonuç:
Ülkemizde tıp
fakültesinden mezun olan hekim, uzmanlık eğitimine başlamadığı sürece çoğunlukla
Sağlık Bakanlığı’na bağlı birinci basamak sağlık hizmetlerinde çalışmaktadır.
Bu nedenle çalışma koşulları ile uyumlu ve UÇEP 2014’te tanımlanan beceri
başlıklarının tıp fakültelerinde yeterliliği sağlayacak düzeyde öğretilmesi ve
geliştirilen değerlendirme rehberi eşliğinde sınanması esastır. Böylece beceri
uygulamaları konusunda yeterli hekimler çalışma hayatında da özgüvenli,
başarılı ve diğer sağlık personellerine de öncü olacaktır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Clinical Sciences |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2019 |
Submission Date | November 6, 2018 |
Acceptance Date | November 9, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 |
Süleyman Demirel Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi/Medical Journal of Süleyman Demirel University is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 International.