Research Article
BibTex RIS Cite

YOĞUN BAKIM HASTASI TAKİP EDEN UZMANLIK ÖĞRENCİSİ HEKİMLERİN AKCİĞER GRAFİSİ DEĞERLENDİRME KONUSUNDAKİ BİLGİ DÜZEYLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ: KESİTSEL BİR ANALİZ

Year 2021, Volume: 28 Issue: 2, 315 - 321, 15.06.2021
https://doi.org/10.17343/sdutfd.927649

Abstract

Amaç
Direkt grafi kardiyopulmoner sistem değerlendirmesinde
özellikle yoğun bakım ünitelerinde kullanılan en
sık görüntüleme modalitesidir. Çoğu zaman acil karar
vermek gerektiği için tetkik raporunu beklemeden klinisyen
tarafından değerlendirilmesi gerekir. Çalışmamızda
amacımız mevcut eğitim sistemimizde akciğer
grafisi değerlendirmesine yönelik bilgi düzeyinin seviyesini
belirlemek ve bu konudaki eğitim programlarının
gerekliliğini ortaya koymaktır.
Gereç ve Yöntem
Çalışmamızda hastanemizde yoğun bakım ünitesinde
hizmet veren anestezi uzmanlık öğrencisi hekimlerin
ve rotasyona gelmiş anestezi dışı uzmanlık öğrencisi
hekimler olmak üzere toplam 42 hekime yönelik bu
hekimlerin akciğer grafisi değerlendirme kabiliyetini
ölçme konusunda doldurulmak üzere 3 adet soru-cevap
formu hazırlanmıştır. İlk formda genel bilgiler ve
posteroanterior akciğer grafisi değerlendirme konusundaki
aldığı eğitim, 2. formda 12 adet vakadan oluşan
ve her vaka için 7 sabit soru içeren sorulardan
oluşan vaka bazlı PA grafi değerlendirme ve teknik
değerlendirme durumunu, 3. formda ise genel PA ve
grafi bilgilerini değerlendirmek amaçlı toplam 10 soru
olmak üzere sorular hazırlanmıştır. Sonuçların istatistiksel
analizleri yapılmıştır.
Bulgular
Akciğer grafisini değerlendirme konusunda uzmanlık
öğrencisi hekimlerin %95,2’si (n=40) eğitim aldığını
belirtmiştir. Çalışmamızda uzmanlık öğrencisi hekimlerin
%80,1’i (n=34) akciğer grafisi eğitimini mezuniyet
öncesi almıştır. İki uzmanlık öğrencisi hekim
(%4,8) hiç eğitim almadığını ifade etmiştir. Uzmanlık
eğitimi tecrübe neticesinde akciğer grafisini doğru
değerlendirme beceri oranlarına baktığımızda; bilgi
seviyelerinin yoğun bakım tecrübesi fazla olanlarda
daha iyi olduğu gözlemlenmiş olup istatistiksel olarak
da anlamlı bulunmuştur(p<0,005).
Sonuç
Çalışmamızda, yoğun bakım ünitesinde çalışan uzmanlık
öğrencisi hekimlerin çoğu akciğer grafisi eğitimini
tıp fakültesinde mezuniyet öncesi aldığı; teorik
ve teknik yeterlilik düzeyine bakıldığında eğitime ihtiyaç
olduğu ortaya çıkmıştır. Bu konudaki teorik ve
pratik eğitimlerindeki eksikliklerinin tamamlanmasının
klinik uygulamalara ciddi oranda katkı sağlayacağını
düşünmekteyiz.

References

  • 1. Weiner SN. Radilogy of nonradiologists. Is report documentation adequate? Am J Manag Care.2005;11(12):781-5
  • 2. Corne J, Kumaran M. Chest X-Ray Made Easy e-Book. 4th ed. Elsevier Health Science 2016
  • 3. Report of a joint IAEA/WHO ExpertCommittee. The medical uses of ionizing radiation and radioisotopes. WHO Technical Report Series; 492 Geneva: WHO, 1972.
  • 4. Potchen EJ, Cooper TG, Sierra AE, et al. Measuring performance in chest radiography. Radiology 2000;217:456–9
  • 5. Gökırmak, M., & Kaya, A. Yoğun Bakım Ünitelerinde Akciğer Radyolojisi. Yoğun Bakım Dergisi 2001;1(2):84-97
  • 6. Ferhat, C., Oktay, S.. Birinci Basamak Sağlık Hizmeti Veren Aile Hekimliği Asistanlarının Posteroanterior Akciğer Grafisi Değerlendirme Konusundaki Bilgi, Tutum ve Davranışlarının Belirlenmesi: Kesitsel Bir Çalışma. Ankara Medical Journal, 2019(3), 488-497.
  • 7. Kaufman B, Dhar P, O'Neill DK, Leitman B, Fermon CM, Wahlander SB, Sutin KM. Chest radiograph interpretation skills of anesthesiologists. J Cardiothorac Vasc Anesth. 2001 Dec;15(6): 680-3. doi: 10.1053/jcan.2001.28307. PMID: 11748512.
  • 8. Henschke CI, Yankelevitz DF, Wand A, Davis SD, Shiau M. Accuracy and efficacy of chest radiography in the intensive care unit. Radiol Clin North Am 1996;34:21-31.
  • 9. Henschke CI, Pasternak GS, Schroeder S, et al. Bedside chest radiography; diagnostic efficacy. Radiology 1983;149:23-6.
  • 10. Martini K, Ganter C, Maggiorini M, Winklehner A, Leupi-Skibinski KE, Frauenfelder T, Nguyen-Kim TD. Interpretation of bedside chest X-rays in the ICU: is the radiologist still needed? Clin Imaging. 2015 Nov-Dec;39(6): 1018-23. doi: 10.1016/j.clinimag.2015.07.024. Epub 2015 Jul 23. PMID: 26316460.
  • 11. Taves J, Skitch S, Valani R. Determining the clinical significance of errors in pediatric radiograph interpretation between emergency physicians and radiologists. CJEM 2018 May;20(3):420-4
  • 12. Heptonstall NB, Ali T, Mankad K. Integrating radiology and anatomy teaching in medical education in the UL—the evidence, current trends, and future scope. AcadRadiol. 2016;23(4):521–6.
  • 13. European Society of Radiology (ESR). Under graduate education in radiology. A White paper by the European Society of Radiology. Insights Imaging. 2011;2:363–74.
  • 14. Jeffrey DR, Goddard PR, Callaway MP, Greenwood R. Chest radiograph interpretation by medical students. ClinRadiol. 2003;58(6):478–81.
  • 15. Aydoğan S, Pala SÇ, Işıklı B. Mezuniyet öncesi ve sonrasında hekimlik mesleğine yönelik tutum. Ankara Med J, 2019; (1): 10‐20
  • 16. Kelly BS, Rainford LA, Darcy SP, Kavanagh EC, Toomey RJ. The Development of Expertise in Radiology: In Chest Radiograph Interpretation, "Expert" Search Pattern May Predate "Expert" Levels of Diagnostic Accuracy for Pneumothorax Identification. Radiology. 2016 Jul;280(1):252-60.
  • 17. Taştan K. Birinci basamakta posteroanterior akciğer grafisi okuma becerilerini arttırma kursu ve etkinliği. Uzmanlık Tezi, Trakya Üniversitesi Tıp Fakültesi Aile Hekimliği Anabilim Dalı, Edirne; 2006.
  • 18. Naeger DM, Webb EM, Zimmerman L, Elicker BM. Strategies for incorporating radiology into early medical school curricula. J Am Coll Radiol 2014;11(1):74–9
  • 19. Thistlethwaite JE, Davies D, Ekeocha S, et al. The effectiveness of case based learning in health professional education. A BEME systematic review: BEME guide no. 23. Med Teach 2012;34(6):421–44
  • 20. Thurley P, Dennick R. Problem-based learning and radiology. Clin Radiol 2008;63(6):623–8.
  • 21. Stephen Bradley, Stephen Bradley, Sarah Abraham, et al. Sensitivity of chest X-ray for lung cancer: systematic review. British Journal of General Practice 2018; 68:421-5
  • 22. Moifo B, Pefura-Yone EW, Nguefack-Tsague G, et al. Inter-Observer Variability in the Detection and Interpretation of Chest X-Ray Anomalies in Adults in an Endemic Tuberculosis Area. Journal of Medical Imaging 2015;5:143-9.
  • 23. Shaw NJ, Hendry M, Eden OB. Inter-observer variation in interpretation of chest X-rays. Scott Med J 1990;35(5):140-1.
  • 24. Gatt ME, Spectre G, Paltiel O, Hiller N, Stalnikowicz R. Chest radiographs in the emergency department: is the radiologist really necessary? Postgrad Med J 2003;79:214–7

THE EVALUATION OF THE KNOWLEDGE LEVEL AT CHEST X-RAY ASSESSMENT OF INTENSIVE CARE PATIENTS' RESIDENTS: A CROSS-SECTIONAL ANALYSIS

Year 2021, Volume: 28 Issue: 2, 315 - 321, 15.06.2021
https://doi.org/10.17343/sdutfd.927649

Abstract

Objective
Direct graphy is the most common imaging modality
used in the evaluation of the cardiopulmonary system,
especially in intensive care units. Since it is often
necessary to make an urgent decision, it should be
evaluated by the clinician without waiting for the report.
In our study, we aimed to determine the level of
knowledge about chest radiography evaluation in our
current education system and to reveal the necessity
of training programs for on this subject.
Materıals and Methods
In our study, 3 question-answer forms were prepared
to be filled in for the evaluation of chest radiographs
for 42 physicians, including anesthesia residents
and non-anesthesiologists who came to educational
rotation in the intensive care unit of our hospital. In
the first form, general information and training on posteroanterior
evaluation, in the second form, case-based
PA graphy evaluation and technical evaluation,
consisting of 12 cases and 7 fixed questions for each
case, and in the third form, 10 question has been prepared
for evaluate general PA and graphy information.
Statistical analysis of the results was made. Statistical
analysis of the results were performed.
Results
95.2% of residents (n = 40) stated that they had received
training in evaluating chest radiography. In our
study, 80.1% (n = 34) of the residents received training
on chest radiography before graduation. Two of
the residents (4.8%) stated that they did not receive
any training. When we look at the assistantship experience
period and the correct assessment skill rates of
chest radiography; It was observed that those with intensive
care experience had better knowledge levels
and were statistically significant (p <0.005).
Conclusion
In our study, it was revealed that most of the residents
working in the intensive care unit received their
chest radiography training before graduation from the
medical school, and the need for training was found
when both theoretical and technical competence levels
were considered. We think that the completion
of the deficiencies in theoretical and practical training
on this subject will contribute significantly to clinical
applications.

References

  • 1. Weiner SN. Radilogy of nonradiologists. Is report documentation adequate? Am J Manag Care.2005;11(12):781-5
  • 2. Corne J, Kumaran M. Chest X-Ray Made Easy e-Book. 4th ed. Elsevier Health Science 2016
  • 3. Report of a joint IAEA/WHO ExpertCommittee. The medical uses of ionizing radiation and radioisotopes. WHO Technical Report Series; 492 Geneva: WHO, 1972.
  • 4. Potchen EJ, Cooper TG, Sierra AE, et al. Measuring performance in chest radiography. Radiology 2000;217:456–9
  • 5. Gökırmak, M., & Kaya, A. Yoğun Bakım Ünitelerinde Akciğer Radyolojisi. Yoğun Bakım Dergisi 2001;1(2):84-97
  • 6. Ferhat, C., Oktay, S.. Birinci Basamak Sağlık Hizmeti Veren Aile Hekimliği Asistanlarının Posteroanterior Akciğer Grafisi Değerlendirme Konusundaki Bilgi, Tutum ve Davranışlarının Belirlenmesi: Kesitsel Bir Çalışma. Ankara Medical Journal, 2019(3), 488-497.
  • 7. Kaufman B, Dhar P, O'Neill DK, Leitman B, Fermon CM, Wahlander SB, Sutin KM. Chest radiograph interpretation skills of anesthesiologists. J Cardiothorac Vasc Anesth. 2001 Dec;15(6): 680-3. doi: 10.1053/jcan.2001.28307. PMID: 11748512.
  • 8. Henschke CI, Yankelevitz DF, Wand A, Davis SD, Shiau M. Accuracy and efficacy of chest radiography in the intensive care unit. Radiol Clin North Am 1996;34:21-31.
  • 9. Henschke CI, Pasternak GS, Schroeder S, et al. Bedside chest radiography; diagnostic efficacy. Radiology 1983;149:23-6.
  • 10. Martini K, Ganter C, Maggiorini M, Winklehner A, Leupi-Skibinski KE, Frauenfelder T, Nguyen-Kim TD. Interpretation of bedside chest X-rays in the ICU: is the radiologist still needed? Clin Imaging. 2015 Nov-Dec;39(6): 1018-23. doi: 10.1016/j.clinimag.2015.07.024. Epub 2015 Jul 23. PMID: 26316460.
  • 11. Taves J, Skitch S, Valani R. Determining the clinical significance of errors in pediatric radiograph interpretation between emergency physicians and radiologists. CJEM 2018 May;20(3):420-4
  • 12. Heptonstall NB, Ali T, Mankad K. Integrating radiology and anatomy teaching in medical education in the UL—the evidence, current trends, and future scope. AcadRadiol. 2016;23(4):521–6.
  • 13. European Society of Radiology (ESR). Under graduate education in radiology. A White paper by the European Society of Radiology. Insights Imaging. 2011;2:363–74.
  • 14. Jeffrey DR, Goddard PR, Callaway MP, Greenwood R. Chest radiograph interpretation by medical students. ClinRadiol. 2003;58(6):478–81.
  • 15. Aydoğan S, Pala SÇ, Işıklı B. Mezuniyet öncesi ve sonrasında hekimlik mesleğine yönelik tutum. Ankara Med J, 2019; (1): 10‐20
  • 16. Kelly BS, Rainford LA, Darcy SP, Kavanagh EC, Toomey RJ. The Development of Expertise in Radiology: In Chest Radiograph Interpretation, "Expert" Search Pattern May Predate "Expert" Levels of Diagnostic Accuracy for Pneumothorax Identification. Radiology. 2016 Jul;280(1):252-60.
  • 17. Taştan K. Birinci basamakta posteroanterior akciğer grafisi okuma becerilerini arttırma kursu ve etkinliği. Uzmanlık Tezi, Trakya Üniversitesi Tıp Fakültesi Aile Hekimliği Anabilim Dalı, Edirne; 2006.
  • 18. Naeger DM, Webb EM, Zimmerman L, Elicker BM. Strategies for incorporating radiology into early medical school curricula. J Am Coll Radiol 2014;11(1):74–9
  • 19. Thistlethwaite JE, Davies D, Ekeocha S, et al. The effectiveness of case based learning in health professional education. A BEME systematic review: BEME guide no. 23. Med Teach 2012;34(6):421–44
  • 20. Thurley P, Dennick R. Problem-based learning and radiology. Clin Radiol 2008;63(6):623–8.
  • 21. Stephen Bradley, Stephen Bradley, Sarah Abraham, et al. Sensitivity of chest X-ray for lung cancer: systematic review. British Journal of General Practice 2018; 68:421-5
  • 22. Moifo B, Pefura-Yone EW, Nguefack-Tsague G, et al. Inter-Observer Variability in the Detection and Interpretation of Chest X-Ray Anomalies in Adults in an Endemic Tuberculosis Area. Journal of Medical Imaging 2015;5:143-9.
  • 23. Shaw NJ, Hendry M, Eden OB. Inter-observer variation in interpretation of chest X-rays. Scott Med J 1990;35(5):140-1.
  • 24. Gatt ME, Spectre G, Paltiel O, Hiller N, Stalnikowicz R. Chest radiographs in the emergency department: is the radiologist really necessary? Postgrad Med J 2003;79:214–7
There are 24 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Surgery
Journal Section Research Articles
Authors

Nuri Havan 0000-0003-1462-5012

Mesut Özgökçe 0000-0002-3095-2446

Sercan Özkaçmaz 0000-0002-9245-0206

Fatma Durmaz 0000-0003-3089-7165

Hilmi Demirkıran 0000-0001-8116-3933

Mehmet Emin Layık 0000-0002-4055-3983

İlyas Dündar 0000-0002-1429-077X

Publication Date June 15, 2021
Submission Date April 25, 2021
Acceptance Date August 3, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 28 Issue: 2

Cite

Vancouver Havan N, Özgökçe M, Özkaçmaz S, Durmaz F, Demirkıran H, Layık ME, Dündar İ. YOĞUN BAKIM HASTASI TAKİP EDEN UZMANLIK ÖĞRENCİSİ HEKİMLERİN AKCİĞER GRAFİSİ DEĞERLENDİRME KONUSUNDAKİ BİLGİ DÜZEYLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ: KESİTSEL BİR ANALİZ. Med J SDU. 2021;28(2):315-21.

                                                                                               14791 


Süleyman Demirel Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi/Medical Journal of Süleyman Demirel University is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 International.