Objective
This study aimed to determine the level of empathy
among undergraduate dentistry students in a dentistry
faculty, depending on the education year.
Material and Method
The universe of this descriptive study consisted
of all students studying at the Faculty of Dentistry
of Süleyman Demirel University in the 2022-2023
academic year, and the sample consisted of 558
students who agreed to participate in the study.
An information form containing socio-demographic
characteristics such as age, class, gender, educational
status of their parents, and income level was applied to
the students participating in the study. The Jefferson
Doctor's Empathy Scale Student Version (JSPE-S), a
seven-point Likert-style scale of 20 items, was used
to evaluate the students' empathy levels. Statistical
analysis was performed using the SPSS program
version 25. Independent samples t-test, one-way
analysis of variance test, and Tukey test were used
for data analysis (p<0.05).
Results
The total mean empathy scores for all dentistry
students were 87.46±14.88. While the mean empathy
score in women was 86.75±14.03, it was determined
as 88.80±16.33 in men, and this difference was not
statistically significant (p=0.123). The empathy score
of the students under the age of 20 was statistically
significantly lower than that of those over 20
(p=0.020). When the empathy scores of all grades
were compared, it was observed that first, second,
and third-grade students had similar empathy score
averages, while fourth and fifth-grade students had
higher empathy scores. Statistical analyzes showed
no significant difference between empathy scores
according to classes (p=0.052).
Conclusion
In light of the empathy findings of the study, it
was seen that the general empathy and empathy
sub-factor values might vary depending on many
parameters. Empathy is one of the main components
of maintaining a healthy relationship between the
dentist and the patient. Developing empathy skills
in the curriculum will positively affect the empathy
values of the students.
Amaç
Bu çalışmanın amacı bir diş hekimliği fakültesindeki
diş hekimliği lisans öğrencileri arasında eğitim yılına
göre değişen empati düzeylerini belirlemekti.
Gereç ve Yöntem
Tanımlayıcı nitelikteki bu çalışmanın evrenini Süleyman
Demirel Üniversitesi Diş Hekimliği fakültesinde
2022-2023 eğitim döneminde öğrenim gören tüm
öğrenciler, örneklemini ise çalışmaya katılmayı kabul
eden 558 öğrenci oluşturdu. Çalışmaya katılan
öğrencilere yaş, sınıf, cinsiyet, ebeveynlerinin eğitim
durumları ve gelir düzeyi gibi sosyo-demografik özellikleri
içeren bir bilgi formu uygulandı. Öğrencilerin
empati düzeylerini değerlendirmek amacıyla 20 maddeden
oluşan yedili likert tarzı bir ölçek olan Jefferson
Doktor Empati Ölçeği Öğrenci Versiyonu (JSPE-S)
kullanıldı. İstatistiksel analiz SPSS programı versiyon
25 kullanılarak yapıldı. Verilerin analizi için bağımsız
örneklem t-testi, tek yönlü varyans analizi testi ve Tukey
testi kullanıldı (p<0.05).
Bulgular
Tüm diş hekimliği öğrencileri için toplam ortalama
empati puanları 87.46±14.88 olarak hesaplandı. Kadınlarda
empati puanı ortalaması 86.75±14.03 iken;
erkeklerde 88.80±16.33 olarak belirlendi ve bu fark
istatistiksel olarak anlamlı değildi (p=0.123). Yirmi yaş
altı öğrencilerin empati puanı, 20 yaş üstü öğrencilerin
empati puanından istatistiksel olarak anlamlı düzeyde
daha düşüktü (p=0.020). Tüm sınıflara ait empati puanları
karşılaştırıldığında, birinci, ikinci, üçüncü sınıf
öğrencilerinin benzer empati puan ortalamaları aldığı
gözlenirken, dördüncü ve beşinci sınıf öğrencilerinin
empati puanlarının daha yüksek olduğu tespit edildi.
Analizler; sınıflara göre empati puanları arasında anlamlı
bir fark olmadığını gösterdi (p=0.052).
Sonuç
Çalışmanın empati bulguları ışığında genel empati
ve empati alt faktör değerlerinin birçok parametreye
bağlı değişiklik gösterebileceği görülmüştür. Diş hekimi
ve hasta arasındaki sağlıklı ilişkiyi sürdürmenin
temel bileşenlerinden olan empati konusunun eğitim
müfredatına dahil edilmesinin ve empati becerisi geliştirilmesine
yönelik stratejiler oluşturmanın öğrencilerin
empati değerleri üzerinde olumlu etki yaratacağı
düşünülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Dentistry |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 22, 2023 |
Submission Date | April 25, 2023 |
Acceptance Date | May 25, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 30 Issue: 2 |
Süleyman Demirel Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi/Medical Journal of Süleyman Demirel University is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 International.