This study aimed to make a comparative analysis of the packed and unpacked milk
consumption behavior of the families living in Isparta Province of Turkey. Data were obtained from
the questionnaires administered to 200 families in face-to-face interviews. Interviewed families were
classified into three categories on the basis of their income level. According to the study results, mean
unpacked milk consumption per capita was 6.08 liter per year while the mean packed milk
consumption was 24.47 liter per year. Share of the food and milk expenditures were 28.71 and 7.87
%, respectively.
Chi-square analysis showed that family size, the number of children under the age of 14, household
income, educational background of the parents and mother’s age had significant effect on unpacked
milk consumption. Among these factors, only family size and mother’s age were found to be
significantly related to milk consumption. According to the examinations on the consumer prejudices
and thoughts about milk consumption, 17% of the consumers stated that consuming milk causes
weight gain, 65% stated that milk is the most nourishing animal product, 52% stated that
advertisements play a positive role in milk consumption, 53.5% stated that packed milk contains
preservative substances and 32.5% stated that open milk is healthy.
Bu çalışmada, Isparta İlinde ailelerin ambalajlı ve açık süt tüketim alışkanlıklarının karşılaştırmalı olarak incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada kullanılan veriler 200 aile ile yüz yüze görüşerek yapılan anketlerden elde edilmiştir. Görüşülen aileler gelirlerine göre üç gruba ayrılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, kişi başına tüketilen ortalama açık süt miktarı 6.08 lt/yıl, ambalajlı süt miktarı ise 24.47 lt/yıl olarak tespit edilmiştir. Gıda harcamalarının gelir içindeki payı %28.71 ve süt harcamalarının gıda harcamaları içindeki payı %7.87 olarak tespit edilmiştir. Yapılan Ki-kare analizi sonuçlarına aile genişliği, ailede 14 yaşından küçük çocuk sayısı, ailenin geliri, anne ve babanın eğitimi ve annenin yaşı ile açık süt tüketimi arasındaki ilişki istatistiksel olarak önemli bulunmuştur. Ambalajlı süt tüketiminde ise bu faktörlerden sadece aile genişliği ve annenin yaşı istatistiksel olarak önemli bulunmuştur. Tüketicilerin süt ile ilgili ön yargıları ve düşünceleri incelendiğinde tüketicilerin %17’sinin sütün şişmanlık yaptığını, %65’inin sütün hayvansal ürünler içerisinde en fazla besin maddesi içeren ürün olduğunu, %52’sinin reklâmlarının tüketicilerin süt tüketimlerinde olumlu bir etki yaptığını, %53.5’i ambalajlı sütlerin herhangi bir koruyucu madde içerdiğini ve %32.5’inin açık sütün sağlıklı olduğunu belirtmişlerdir.
Other ID | JA56ET48RG |
---|---|
Journal Section | Research |
Authors | |
Publication Date | September 1, 2011 |
Submission Date | September 1, 2011 |
Published in Issue | Year 2011 Volume: 6 Issue: 2 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.