Research Article
BibTex RIS Cite

Bulanık Eşli Karşılaştırma Yöntemiyle Gençlerin Alkolsüz İçecek Tüketim Tercihlerinin Belirlemesi

Year 2018, Volume: 13 Issue: 1, 9 - 16, 12.10.2018

Abstract

Bu araştırmanın amacı, gençlerin gündelik yaşamında
farklı alkolsüz içecek türlerini tüketme alışkanlılarını belirlemektir.
Araştırmada gençlerin alkolsüz içecek tüketim alışkanlıkları yüz yüze anket
çalışmaları ile incelenmiştir. Türkiye’nin üçüncü metropol şehri olan İzmir’de
yürütülen araştırma kapsamında 267 kişi ile görüşülmüştür. Katılımcıların
tüketim tercihlerinin belirlenmesinde bulanık eşli karşılaştırma yöntemi
kullanılmıştır. Ayrıca çok boyutlu ölçekleme analizi ile gençlerin tüketim
algıları iki boyutlu olarak haritalandırılmıştır. Elde edilen ağırlıklara göre;
en çok tercih edilen ürün gazlı içecekler olmuştur. Bu tercihi sırasıyla siyah
çay, kahve, meyve suyu ve bitki çayı takip etmiştir. En az tercih edilen ürün
ise süttür. Cinsiyete göre tüketim alışkanlıkları arasında farklılıklar
bulunmaktadır. Algısal olarak gazlı içecekler ve meyve suları algılarının
birbirine rakip olduğu belirtilebilir. Ayrıca algısal olarak kahve, çay ve
bitki çayı arasında konumlanan bir üründür.

References

  • Anonim, 2003, Istanbul chamber of commerce https://www.ito.org.tr/Dokuman/Sektor/1-36.pdf [erişim tarihi: 23.11.2017].
  • Anonim, 2012, Meyve Suyu Sektör Raporu. http://www.meyed.org.tr/tr/bilgi-merkezi/sektorel-veriler/meyve-suyu-sektor-raporu-2012 [erişim tarihi: 23.11.2015].
  • Anonim, 2014a, Turkish Statistical Institute, https://biruni.tuik.gov.tr/medas/?kn=63&locale=tr [erişim tarihi: 25.5.2015].
  • Anonim, 2014b. Republic of Turkey Social Surity Institution, 2014. http://www.sgk.gov.tr [erişim tarihi: 13.5.2015].
  • Anonim, 2014c. Federations of Food & Drink Industry Associations of Turkey, http://tgdf.org.tr/sektor-envanterleri/ [erişim tarihi: 23.5.2015].
  • Anonim, 2014d, Turkish Milk Board, http://www.ulusalsutkonseyi.org.tr/ana/raporlar_kat.asp?ukid=5 [erişim tarihi: 10.5.2015].
  • Anonim, 2016, Turkish Statistical Institute, www.tuik.gov.tr/PreIstatistikTablo.do?istab_id=945 [erişim tarihi: 20.5.2016].
  • Anonim, 2017, Turkish Statistical Institute, http://www.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do?id=24644 [erişim tarihi: 15.12.2017].
  • Anonymous, 2013, World Population Ageing, http://www.un.org/en/development/desa/population/publications/pdf/ageing/WorldPopulationAgeing2013.pdf [erişim tarihi: 20.5.2015].
  • Anonymous, 2014e, http://www.statista.com/statistics/277135/leading-countries-by-coffee-consumption/ [erişim tarihi: 13.4.2015].
  • Anonymous, 2015, Word Bank, http://datatopics.worldbank.org/consumption/product/Coffee,-Tea-and-Cocoa [erişim tarihi: 20.5.2016].
  • Badar, H., Anoma, A and Ray, C. 2015. Capturing consumer preferences for value chain improvements in the mango industry of Pakistan. International Food and Agribusiness Management Review, 2003, 18(3): 131-148.
  • Gunden C. and Terrence, T. 2012. Assessing consumer attitudes towards fresh fruit and vegetable attributes. Journal of Food Agriculture and Environment, 2012, 10(2): 85-88.
  • Jensen, B., Melanie, N., Steven, A., Andrea, S.S., Lynne, M., Peter, K., Kathleen, L. and Boyd, S. 2012. Consumption patterns of sweet drinks in a population of Australian children and adolescents (2003–2008). BMC Public Health, 2012, 12(1): 771-779.
  • Lee, P.Y. Karen, L. Miranda, M. and Indrawati, O. 2015. An attribute prioritization-based segmentation of the Chinese consumer market for fruit juice. Food Quality and Preference, 2015, 46:1-8.
  • Newbold, P. 1995. Statistics for Business and Economics, Prentice Hall Int., USA.
  • Ratnayke, N. and Lilani, E. 2012. Soft drink consumption in Sri Lankan adolescents. Public health nutrition, 2012, 15(08): 1333-1337.
  • Skrelia, E. and Drini, I, 2012. Analyzing consumers’ preferences for apple attributes in Tirana, Albania. International Food and Agribusiness Management Review, 2012, 15(4): 137-156.
  • Son, J.S., Jae, H.H. and Kwang-Ok, K. 2010. Effects of interval length between tasting sessions and sweetener level on long-term acceptability of novel green tea drinks. Food Quality and Preference, 2010, 21(8): 956-966.
  • Vickers, Z. And Elizabeth, H. 1998. A comparison of taste test ratings, repeated consumption, and postconsumption ratings of different strengths of iced tea. Journal of Sensory Studies, 1998, 13: 199-212.
  • Zadeh, L.A. 1983. The role of fuzzy logic in the management of uncertainty in expert systems. Fuzzy sets and systems, 1983, 11(1-3): 199-227.
  • Zhao, L. and Beverly, T. 2007. Perception and acceptance of selected high-intensity sweeteners and blends in model soft drinks by propylthiouracil (PROP) non-tasters and super-tasters. Food Quality and Preference, 2007, 18(3): 531-540.
Year 2018, Volume: 13 Issue: 1, 9 - 16, 12.10.2018

Abstract

References

  • Anonim, 2003, Istanbul chamber of commerce https://www.ito.org.tr/Dokuman/Sektor/1-36.pdf [erişim tarihi: 23.11.2017].
  • Anonim, 2012, Meyve Suyu Sektör Raporu. http://www.meyed.org.tr/tr/bilgi-merkezi/sektorel-veriler/meyve-suyu-sektor-raporu-2012 [erişim tarihi: 23.11.2015].
  • Anonim, 2014a, Turkish Statistical Institute, https://biruni.tuik.gov.tr/medas/?kn=63&locale=tr [erişim tarihi: 25.5.2015].
  • Anonim, 2014b. Republic of Turkey Social Surity Institution, 2014. http://www.sgk.gov.tr [erişim tarihi: 13.5.2015].
  • Anonim, 2014c. Federations of Food & Drink Industry Associations of Turkey, http://tgdf.org.tr/sektor-envanterleri/ [erişim tarihi: 23.5.2015].
  • Anonim, 2014d, Turkish Milk Board, http://www.ulusalsutkonseyi.org.tr/ana/raporlar_kat.asp?ukid=5 [erişim tarihi: 10.5.2015].
  • Anonim, 2016, Turkish Statistical Institute, www.tuik.gov.tr/PreIstatistikTablo.do?istab_id=945 [erişim tarihi: 20.5.2016].
  • Anonim, 2017, Turkish Statistical Institute, http://www.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do?id=24644 [erişim tarihi: 15.12.2017].
  • Anonymous, 2013, World Population Ageing, http://www.un.org/en/development/desa/population/publications/pdf/ageing/WorldPopulationAgeing2013.pdf [erişim tarihi: 20.5.2015].
  • Anonymous, 2014e, http://www.statista.com/statistics/277135/leading-countries-by-coffee-consumption/ [erişim tarihi: 13.4.2015].
  • Anonymous, 2015, Word Bank, http://datatopics.worldbank.org/consumption/product/Coffee,-Tea-and-Cocoa [erişim tarihi: 20.5.2016].
  • Badar, H., Anoma, A and Ray, C. 2015. Capturing consumer preferences for value chain improvements in the mango industry of Pakistan. International Food and Agribusiness Management Review, 2003, 18(3): 131-148.
  • Gunden C. and Terrence, T. 2012. Assessing consumer attitudes towards fresh fruit and vegetable attributes. Journal of Food Agriculture and Environment, 2012, 10(2): 85-88.
  • Jensen, B., Melanie, N., Steven, A., Andrea, S.S., Lynne, M., Peter, K., Kathleen, L. and Boyd, S. 2012. Consumption patterns of sweet drinks in a population of Australian children and adolescents (2003–2008). BMC Public Health, 2012, 12(1): 771-779.
  • Lee, P.Y. Karen, L. Miranda, M. and Indrawati, O. 2015. An attribute prioritization-based segmentation of the Chinese consumer market for fruit juice. Food Quality and Preference, 2015, 46:1-8.
  • Newbold, P. 1995. Statistics for Business and Economics, Prentice Hall Int., USA.
  • Ratnayke, N. and Lilani, E. 2012. Soft drink consumption in Sri Lankan adolescents. Public health nutrition, 2012, 15(08): 1333-1337.
  • Skrelia, E. and Drini, I, 2012. Analyzing consumers’ preferences for apple attributes in Tirana, Albania. International Food and Agribusiness Management Review, 2012, 15(4): 137-156.
  • Son, J.S., Jae, H.H. and Kwang-Ok, K. 2010. Effects of interval length between tasting sessions and sweetener level on long-term acceptability of novel green tea drinks. Food Quality and Preference, 2010, 21(8): 956-966.
  • Vickers, Z. And Elizabeth, H. 1998. A comparison of taste test ratings, repeated consumption, and postconsumption ratings of different strengths of iced tea. Journal of Sensory Studies, 1998, 13: 199-212.
  • Zadeh, L.A. 1983. The role of fuzzy logic in the management of uncertainty in expert systems. Fuzzy sets and systems, 1983, 11(1-3): 199-227.
  • Zhao, L. and Beverly, T. 2007. Perception and acceptance of selected high-intensity sweeteners and blends in model soft drinks by propylthiouracil (PROP) non-tasters and super-tasters. Food Quality and Preference, 2007, 18(3): 531-540.
There are 22 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Agricultural Engineering
Journal Section Research
Authors

Gökhan Çınar

Berkay Keskin This is me

Publication Date October 12, 2018
Submission Date May 15, 2017
Acceptance Date January 18, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 13 Issue: 1

Cite

APA Çınar, G., & Keskin, B. (2018). Bulanık Eşli Karşılaştırma Yöntemiyle Gençlerin Alkolsüz İçecek Tüketim Tercihlerinin Belirlemesi. Ziraat Fakültesi Dergisi, 13(1), 9-16.