Bu
araştırmanın amacı, Arap dili eğitimi lisansüstü öğrencilerinin Standart Arapça
ve Arapça diyalektlere ilişkin sahip oldukları algıları metaforlar yardımıyla
belirlemektir. Araştırmanın çalışma grubunu 27 yüksek lisans ve doktora
öğrencisi oluşturmuştur. Araştırmada veri toplamak amacıyla “metafor formu”
hazırlanmıştır. Metafor formunda katılımcılardan “Standart Arapça … gibidir; çünkü…” ve Arapça
diyalektler … gibidir; çünkü …” cümlelerini tamamlamaları istenmiştir.
Araştırmada, nitel araştırma yaklaşımlarından fenomoloji deseni kullanılmıştır.
Verilerin analizinde ise, içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Verilerin
değerlendirilmesiyle, katılımcıların standart Arapça için toplam 27 metafor
ürettikleri görülmüştür. Bu metaforlar 4 farklı kategoride toplanmıştır. Arapça
diyalektler için de toplam 27 metafor üretilmiştir. Bu metaforlar 3 farklı
kategoride toplanmıştır.
The aim of this study is to determine the
perceptions of post-graduate students in Arabic Language Education about
Standart Arabic and Arabic dialects by methapors. The study group consists of
27 masters and doctoral students. The metaphor form was created to determine
the perceptions of participants regarding “Standart Arabic” and “Arabic
dialects”. The research data were obtained by preservice participants'
completing the sentence “Standart Arabic is like …; because…” and “Arabic
dialects is like … ; because…”. The study was conducted through phenomenology
design which was found among qualitative research approach. The data were
analyzed by using content analysis. At the end of the analysis, it was observed
that participants used 27 metaphors about standart Arabic. These metaphors were
classified under 4 categories and it was observed that participants used 27
metaphors about Arabic dialects. These metaphors were classified under 3
categories.
Subjects | Studies on Education |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | July 15, 2017 |
Submission Date | June 13, 2017 |
Acceptance Date | July 13, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 |