Eğitim değerlendirmesi, eğitim sürecinin önemli ve
devamlılık arz eden dinamik bir yönünü oluşturur. Bu güne kadar geliştiren çok
sayıda değerlendirme yöntemi içerisinde hangisinin daha verimli ve etkili
olduğu ile ilgili süregelen bir tartışma mevcuttur. Bu çalışmada, mevcut eğitim
değerlendirme modelleri benimsedikleri temel yaklaşımlar ve değerlendirme
süreçleri açısından incelenmiştir. Kullanılan karşılaştırma esasına ve amaca
göre 1) Norma dayalı değerlendirme ve 2) Hedefe dayalı değerlendirme olmak üzere
iki farklı şekilde sınıflanabilen değerlendirme modellerinin, 1-Yansıtıcı,
2-Biçimlendirici ve 3-Düzey belirleyici olmak üzere 3 temel yaklaşım üzerinden
şekillenerek çeşitlilik gösterdiği söylenebilir. Sonuç olarak, bu çalışma kapsamında, incelenen tüm değerlendirme
modellerinin, eğitim değerlendirme süreci açısından oldukça kapsayıcı ve
yeterli olduğu düşünülmektedir. Değerlendirme modellerinden hangisinin tercih
edileceği ise değerlendirmeyi yapacak kişi/kurumların benimsedikleri eğitim
stratejilerine, bilgi ve becerilerine, amaçlarına ve olanaklarına göre
değişecektir.
Training evaluation
constitutes a continuously dynamic and quite important aspect of the training
process. These days, in many evaluation methods, there is ongoing debate about
which one is more efficient and effective. In this study, the existing training evaluation models
were examined in terms of the basic approaches and evaluation processes. It can
be said that evaluation models which can be classified according to the
comparison principle and purpose in two different ways as 1) Normative based
evaluation and 2) Target-oriented evaluation, are to be shaped through 3 basic
approaches of 1-Reflective, 2-Formative and 3-Summative. As a result, it is considered
that evaluation approaches and models within the scope of this study are quite
comprehensive and sufficient in terms of training evaluation process. Which of
the evaluation models will be preferred may vary according to the training
strategies, knowledge and skills, objectives and facility of the
ones/institution that will do the evaluation.
Subjects | Studies on Education |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | November 15, 2017 |
Submission Date | October 13, 2017 |
Acceptance Date | November 15, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 |