Many primary reading and writing teaching methods have been applied in our world since the 1900s. These are listed as letter, sound, syllable word and sentence method. At first, methods such as sounds, letters, syllables were used, then word-sentence methods with rich resources were applied, which were shelved after the 2000s, and today, sound-based methods have been used. Research shows that sound and sound-based methods are highly effective. For this reason, voice methods have been emphasized in most countries in recent years. In this research, it is aimed to determine the basic features of the sound methods applied in alphabetic languages in our world. For this purpose, 20 sound methods that have been applied since the 1900s have been identified. Of these, 14 methods were selected, their characteristics, scientific foundations, teaching processes and activities were determined, and they were compared with others in similar and different aspects. At the end of the research, it was revealed that sound methods have been continuously developed and renewed since the past and are widely used today. In these methods, which started with sound teaching, various activities such as letters, signs, mouth and facial movements, gestures, music, pictures, visuals, rhythm, games, geometric shapes, phonetic alphabet, story, and frequently used sounds were used to teach sounds. In order to attract the attention of the students and to ensure their active learning, interesting and active activities were given, and the primary reading and writing teaching process was tried to be facilitated. It is recommended that these applications be used in our country as well.
Dünyamızda 1900’lü yıllardan günümüze kadar çok sayıda ilkokuma yazma öğretim yöntemi uygulanmıştır. Bunlar harf, ses, hece kelime ve cümle yöntemi gibi sıralanmaktadır. Önceleri ses, harf, hece gibi yöntemler kullanılmış, daha sonra zengin kaynakları olan ve 2000’li yıllardan sonra rafa kaldırılan kelime-cümle yöntemleri uygulanmış, günümüzde ise sese dayalı yöntemlere geçilmiştir. Araştırmalar ses ve sese dayalı yöntemlerin üst düzeyde etkili olduğunu göstermektedir. Bu nedenle son yıllarda çoğu ülkede ses yöntemlerine ağırlık verilmektedir. Bu araştırmada dünyamızda alfabetik dillerde uygulanan ses yöntemleri ile temel özelliklerini belirleme amaçlanmıştır. Bu amaçla 1900’ lü yıllardan günümüze kadar uygulanan 20 ses yöntemi saptanmıştır. Bunlardan 14 yöntem seçilmiş, özellikleri, bilimsel temelleri, öğretim süreci ve etkinlikleri belirlenmiş, diğerleriyle benzer ve farklı yönlerden karşılaştırılmıştır. Araştırma sonunda ses yöntemlerinin geçmişten bu yana sürekli geliştirildiği ve yenilendiği, günümüzde yaygın kullanıldığı ortaya çıkmıştır. Ses öğretimiyle başlayan bu yöntemlerde sesleri öğretmek için harf, işaret, ağız ve yüz hareketleri, jestler, müzik, resim, görseller, ritim, oyun, geometrik şekiller, fonetik alfabe, hikâye, sık kullanılan sesler gibi çeşitli etkinliklerden yararlanılmıştır. Öğrencilerin dikkatlerini çekmek ve aktif öğrenmelerini sağlamak için ilginç ve hareketli etkinlikler verilmiş, ilkokuma yazma öğretim süreci kolaylaştırılmaya çalışılmıştır. Bu uygulamalardan ülkemizde de yararlanılması önerilmiştir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | July 15, 2021 |
Submission Date | June 29, 2021 |
Acceptance Date | July 15, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 |