Research Article
BibTex RIS Cite

Mathematical Concepts in Children's Books

Year 2021, , 427 - 451, 15.11.2021
https://doi.org/10.29250/sead.992453

Abstract

The aim of this study is to determine the mathematical concepts in children's books. The examined books were selected by looking at the preference rates of the books in the library located in the city center according to their class levels. A set of ten books from the 2nd grade, 3rd grade and 4th grade levels were determined by the criterion sampling method. The book chosen for the 2nd grade is a series called Ünlülerle Bir Gün-1. The book chosen for the 4th grade is the series named Kurtuluşun Kahramanları. Because one series of the 3rd grade book set consists of five books, the second and fourth series were examined. The books chosen for the 3rd grade are Türkiye’yi Geziyorum 2 and Türkiye’yi Geziyorum 4 which are belong to Levent series. Since no data could be obtained about the most preferred books at the 1st grade level, 10 books with 5 or more editions were selected and a total of 40 books were examined. The books chosen for the first grade consist of the books in the sets named Çağlar'ın Maceraları, Elif’in Maceraları and İnci'nin Maceraları. Descriptive analysis was used to examine the collected data. Themes were first created within the framework of 3 basic learning areas in the Ministry of National Education's Mathematics Teaching Program. The 3 main learning areas consist of numbers and operations, geometry and measurement themes. Then sub-themes were created. The sub-themes consist of spatial relationships, comparison, sorting, matching, counting, addition, subtraction, multiplication, division, fraction, length measurement, liquid measurement, weight, area measurement, time and money. As a result of the research, it was determined that the concepts in the measurement category were included the most. It was determined that the measurement category was followed by the concepts of the numbers and operations category. Finally, it has been determined that the concepts in the geometry category are less frequently used among these concepts.

References

  • Altunbay, M., Soylu, Ş. (2020). Çocuk edebiyatının disiplinler arası öğrenmeye etkisi: Hikaye ile matematik öğrenimi ve bir kitap incelemesi. Uluslararası Türkoloji Araştırmaları ve İncelemeleri Dergisi, 5(1), 17-24.
  • Arslan Başdağ, D., Dağlıoğlu, H. (2020). Resimli öykü kitaplarının temel matematik becerileri açısından incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(2), 233-253. doi: 10.17860/mersinefd.528015
  • Aslan, O. (2019). Z kuşağı çocuklarının matematik öğretiminde “çocuk edebiyatı“. Türkiye Bilimsel Araştırmalar Dergisi, IV(I), 33-48. Bayat, N., Çetinkaya, G. (2018). Ortaokul öğrencilerinin okuma alışkanlıkları ve tercihleri. İlköğretim Online, 17(2), 984-1001. doi 10.17051/ilkonline.2018.419349
  • Baykul, Y. (2002). İlköğretimde matematik öğretimi (6-8.Sınıflar için). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Can, D. (2020). Temel eğitim alanında yapılan matematik eğitimi konulu lisansüstü tezlerin araştırma eğilimleri. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 11(2), 410-427.
  • Dede, Y., Argün, Z. (2004). Matematiksel düşüncenin başlangıç noktası: matematiksel kavramlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, Sayı 39, Yaz 2004, 388-355.
  • Duatepe Paksu, A. (2010). Üslü ve köklü sayılar konularındaki öğrenme güçlükleri, E. Bingölbali ve M. F. Özmantar (Ed.), İlköğretimde Karşılaşılan Matematiksel Zorluklar ve Çözüm Önerileri, Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Duban, N. (2010). Sınıf öğretmeni adaylarının fen ve teknoloji okur-yazarı bireylere ve bu bireylerin yetiştirilmesine ilişkin görüşleri. Kuramsal EğitimBilim Dergisi, 3(2), 162-174.
  • Işık, A., Çiltaş, A., Bekdemir, M. (2008). Matematik eğitiminin gerekliliği ve önemi. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı 17, 174-184.
  • Karasar, N. (2019). Bilimsel Araştırma Yöntemi: Kavramlar İlkeler Temeller. Ankara: Nobel
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB). (2018). Matematik dersi öğretim programı. Ankara: MEB Basımevi.
  • Olkun, S., Toluk Uçar, Z. (2014). İlköğretimde etkinlik temelli matematik öğretimi. Ankara: Eğiten Kitap.
  • Olkun, S., Çelik, E., Sönmez, M. T., Can, D. (2014). İlköğretim birinci sınıf Türk öğrencilerinde sayma ilkelerinin gelişimi. Başkent Üniversitesi Eğitim Dergisi, 1(2), 115- 125.
  • Öçal, T., Öçal, M. F. ve Şimşek, M. (2015). Investigating mathematical concepts and skills in story books appropriate for pre-schoolers. Current Research in Education, 1(2), 58-69.
  • Özdemir, A. Ş., Göktepe Yıldız, S., (2012). Matematik tarihi etkinlikleriyle matematik derslerinin ilişkilendirilmesi . X. Ulusal Fen ve Matematik Eğitimi Kongresi, Niğde, Türkiye.
  • Tanna, M. (2016). Goats, giants, and . . . science?: Teaching engineering concepts through fairy tales. Children & Libraries, 14(4), 21-22.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.
  • Yılmaz Genç, M. M., Akıncı Çoşkun, A. ve Pala, S. (2017). A study of mathematical content provided ın ıllustrated children’s books. Eurasion Journal of Educational Research, 69, 159-175.

Çocuk Kitaplarındaki Matematiksel Kavramlar

Year 2021, , 427 - 451, 15.11.2021
https://doi.org/10.29250/sead.992453

Abstract

Bu çalışmada çocuk kitaplarında yer alan matematiksel kavramları tespit etmek amaçlanmıştır. İncelenen kitaplar il merkezinde bulunan kütüphanede yer alan kitapların sınıf seviyelerine göre tercih oranlarına bakılarak seçilmiştir. 2, 3 ve 4. sınıf seviyesinden içinde onar kitabın yer aldığı bir set ölçüt örnekleme yöntemiyle belirlenmiştir. 2. sınıf için seçilen kitap Ünlülerle Bir Gün-1 isimli seridir. 4. sınıf için seçilen kitap Kurtuluşun Kahramanları isimli seridir. 3. sınıf kitap setinin bir serisi beş kitaptan oluştuğu için ikinci ve dördüncü serileri incelenmiştir. 3. sınıf için seçilen kitap Levent serisinin Türkiye’yi Geziyorum 2 ve Türkiye’yi Geziyorum 4 isimli serileridir. 1. sınıf seviyesinde en çok tercih edilen kitaplar ile ilgili bir veri elde edilemediği için basım sayısı 5 ve üzeri olan 10 kitap seçilerek toplamda 40 kitap incelenmiştir. 1. sınıf için seçilen kitaplar ise Çağlar’ın Maceraları, Elif’in Maceraları ve İnci’nin Maceraları isimli setlerdeki kitaplardan oluşmaktadır. Elde edilen veriler betimsel analiz yolu ile çözümlenmiştir. Temalar önce Milli Eğitim Bakanlığı Matematik Dersi Öğretim Programında yer alan üç temel öğrenme alanı çerçevesinde oluşturulmuştur. Üç temel öğrenme alanı sayılar ve işlemler, geometri ve ölçme temalarından oluşmaktadır. Daha sonra alt temalar oluşturulmuştur Alt temalar ise; sıralama, eşleştirme, sayma, toplama, çıkarma, çarpma, bölme, kesir, uzamsal ilişkiler, geometrik cisim ve şekiller, karşılaştırma, uzunluk ölçme, sıvı ölçme, tartma, alan ölçme, zaman ölçme ve para şeklinde oluşturulmuştur. Araştırma sonucunda çocuk kitaplarında en fazla ölçme kategorisine yönelik kavramlara yer verildiği bunu sayılar ve işlemler kategorisinin takip ettiği, en az ise geometri kategorisine yönelik kavramlara yer verildiği tespit edilmiştir.

References

  • Altunbay, M., Soylu, Ş. (2020). Çocuk edebiyatının disiplinler arası öğrenmeye etkisi: Hikaye ile matematik öğrenimi ve bir kitap incelemesi. Uluslararası Türkoloji Araştırmaları ve İncelemeleri Dergisi, 5(1), 17-24.
  • Arslan Başdağ, D., Dağlıoğlu, H. (2020). Resimli öykü kitaplarının temel matematik becerileri açısından incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(2), 233-253. doi: 10.17860/mersinefd.528015
  • Aslan, O. (2019). Z kuşağı çocuklarının matematik öğretiminde “çocuk edebiyatı“. Türkiye Bilimsel Araştırmalar Dergisi, IV(I), 33-48. Bayat, N., Çetinkaya, G. (2018). Ortaokul öğrencilerinin okuma alışkanlıkları ve tercihleri. İlköğretim Online, 17(2), 984-1001. doi 10.17051/ilkonline.2018.419349
  • Baykul, Y. (2002). İlköğretimde matematik öğretimi (6-8.Sınıflar için). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Can, D. (2020). Temel eğitim alanında yapılan matematik eğitimi konulu lisansüstü tezlerin araştırma eğilimleri. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 11(2), 410-427.
  • Dede, Y., Argün, Z. (2004). Matematiksel düşüncenin başlangıç noktası: matematiksel kavramlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, Sayı 39, Yaz 2004, 388-355.
  • Duatepe Paksu, A. (2010). Üslü ve köklü sayılar konularındaki öğrenme güçlükleri, E. Bingölbali ve M. F. Özmantar (Ed.), İlköğretimde Karşılaşılan Matematiksel Zorluklar ve Çözüm Önerileri, Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Duban, N. (2010). Sınıf öğretmeni adaylarının fen ve teknoloji okur-yazarı bireylere ve bu bireylerin yetiştirilmesine ilişkin görüşleri. Kuramsal EğitimBilim Dergisi, 3(2), 162-174.
  • Işık, A., Çiltaş, A., Bekdemir, M. (2008). Matematik eğitiminin gerekliliği ve önemi. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı 17, 174-184.
  • Karasar, N. (2019). Bilimsel Araştırma Yöntemi: Kavramlar İlkeler Temeller. Ankara: Nobel
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB). (2018). Matematik dersi öğretim programı. Ankara: MEB Basımevi.
  • Olkun, S., Toluk Uçar, Z. (2014). İlköğretimde etkinlik temelli matematik öğretimi. Ankara: Eğiten Kitap.
  • Olkun, S., Çelik, E., Sönmez, M. T., Can, D. (2014). İlköğretim birinci sınıf Türk öğrencilerinde sayma ilkelerinin gelişimi. Başkent Üniversitesi Eğitim Dergisi, 1(2), 115- 125.
  • Öçal, T., Öçal, M. F. ve Şimşek, M. (2015). Investigating mathematical concepts and skills in story books appropriate for pre-schoolers. Current Research in Education, 1(2), 58-69.
  • Özdemir, A. Ş., Göktepe Yıldız, S., (2012). Matematik tarihi etkinlikleriyle matematik derslerinin ilişkilendirilmesi . X. Ulusal Fen ve Matematik Eğitimi Kongresi, Niğde, Türkiye.
  • Tanna, M. (2016). Goats, giants, and . . . science?: Teaching engineering concepts through fairy tales. Children & Libraries, 14(4), 21-22.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.
  • Yılmaz Genç, M. M., Akıncı Çoşkun, A. ve Pala, S. (2017). A study of mathematical content provided ın ıllustrated children’s books. Eurasion Journal of Educational Research, 69, 159-175.
There are 18 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Studies on Education
Journal Section Makaleler
Authors

İrem Nursanem Okudur 0000-0002-5140-4422

Ayşe Derya Işık 0000-0002-9867-0904

Publication Date November 15, 2021
Submission Date September 7, 2021
Acceptance Date November 14, 2021
Published in Issue Year 2021

Cite

APA Okudur, İ. N., & Işık, A. D. (2021). Mathematical Concepts in Children’s Books. The Journal of Limitless Education and Research, 6(3), 427-451. https://doi.org/10.29250/sead.992453

29844

17775


Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-Non Commercial 4.0 International License.