Reading comprehension is
deduction of meaning from the text and the structuring of it in the mind.
Strategies used in the reading process have an important place in the
development of reading comprehension skills. Strategies such as activating
preliminary information, determining the purpose of reading, forecasting,
taking notes, summarizing, subject/main idea distinction, questioning,
inferring, etc. are some of the strategies used by a good reader in the reading
process. One of these is the "prediction" strategy. Prediction is
making an estimation based on some evidence and data, on a possible future
situation. Prediction gives a reason to read; it is used to find out what is
right and what is wrong. Predictions serve as guiding points within the text.
Students put forth a purpose to read when they make predictions, and
expectations arise about what they will read. The predictions made prior to the
reading give the student the opportunity to develop a reading plan for him/her
and to discuss the topic. Before the teachers begin their reading studies, they
should enable students to share, write and explain their predictions about the
text through question-answers and through picture analysis and key words.
Okuduğunu anlama, okunan metinden anlamın
çıkarılması ve zihinde yapılandırılmasıdır. Okuduğunu anlama becerilerinin
geliştirilmesinde, okuma sürecinde kullanılan stratejiler önemli bir yere
sahiptir. Ön bilgilerin harekete geçirilmesi, okuma amacının belirlenmesi,
tahmin yürütme, not alma, sesli/sessiz okuma, özet çıkarma, konu/ana fikir
ayrımını yapma, sorgulama, çıkarım yapma vb. gibi stratejiler iyi bir okurun
okuma sürecinde kullandığı stratejilerden bazılarıdır. Bunlardan biri de
“tahmin etme” stratejisidir. Tahmin etme, bazı delil ve verilere dayanarak
ileride olabilecek bir durumla ilgili kestirimde bulunmaktır. Tahmin
yapabilmek, okumak için bir sebep verir; neyin doğru olup olmadığını bulmaya
yarar. Tahminler metin içinde yol gösterici rehber noktalar gibi hizmet verir. Öğrenciler
tahminde bulunduklarında okumak için bir amaç ortaya koyarlar ve ne
okuyacakları ile ilgili beklentiler ortaya çıkar. Okuma öncesinde yapılan
tahminler öğrenciye kendisi için bir okuma planı geliştirme ve konu hakkında
tartışabilme fırsatı vermektedir. Öğretmenlerin okuma çalışmalarına başlamadan
önce gerek soru-cevap yoluyla, gerek resim inceleme ve anahtar kelimeler
aracılığıyla öğrencinin metinle ilgili tahminlerini sınıfla paylaşması,
yazması, anlatmasına imkân vermesi gerekmektedir.
Subjects | Studies on Education |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | December 28, 2016 |
Submission Date | January 11, 2017 |
Acceptance Date | December 22, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 1 Issue: 1 |