Teachers’ qualifications are an
important aspect in the education of gifted individuals. The primary concern of the present study is
to determine the self-efficacy levels of the preservice teachers in relation to
gifted students in the fourth year of their undergraduate education in the
departments of Early Childhood Education, Elementary Education, Turkish Language,
and Science Teaching in the College of Education at Çanakkale Onsekiz Mart
University in the 2017-2018 academic year. This is a correlational study based
on the quantitative research model. Data were collected using a Demographic
Information Form, created by the researchers, and “Gifted Education
Self-Efficacy Scale for Teachers”, developed by Tortop (2014). Data were
analyzed using SPSS 21.0. Percentages, frequencies, and mean scores were
considered and Independent samples t-test and One-Way Analysis of Variance
(ANOVA) were employed for the analyses of the data. The results revealed a
significant department-based difference in the domains “Academic
Qualification", “Mentorship (Advisorship) Qualification”,
"Responsibility", “Personality Traits”, and "Creativity
Fostering Qualification”.
Öğretmen nitelikleri
üstün yetenekli bireylerin eğitiminde önemli bir unsurdur. Bu çalışmanın amacı,
2017-2018 öğretim yılında Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Eğitim Fakültesi
Sınıf Eğitimi, Türkçe Eğitimi, Fen Bilgisi Eğitimi ve Okul Öncesi Eğitimi
Anabilim Dalı 4. Sınıf öğretmen adaylarının üstün yetenekli öğrencilerin eğitimine
ilişkin öz yeterlilik düzeylerinin bazı değişkenler açısından tespit etmektir.
Araştırmada nicel araştırma modellerinden ilişkisel tarama modeli
kullanılmıştır. Araştırmada araştırmacılar tarafından hazırlanan Kişisel Bilgi
Formu ve Tortop (2014) tarafından geliştirilen “Öğretmenler İçin Üstün Yetenekli
Bireylerin Eğitimine İlişkin Öz Yeterlik Algısı Ölçeği” kullanılmıştır.
Araştırma verileri SPSS 21.0 programı ile analiz edilmiştir Araştırma
verilerinin analizinin yüzde, frekans, aritmetik ortalama, bağımsız örneklemler
için t-testi ve tek yönlü varyans analizi (ANOVA) kullanılmıştır. Araştırma
sonucunda öğretmen adaylarının üstün yetenekli öğrencilerin eğitimine ilişkin
öz yeterlilik ölçeğinin “Akademik Yeterlik”,“Mentörlük (Danışmanlık) Yeterlik”
“Sorumluluk”, “Uygun Kişilik Özellik Yeterlik” ve “Yaratıcılığı Teşvik Etme” boyutlarında
öğrenim görülen anabilim dalı değişkenine göre anlamlı farklılık gösterdiği
görülmüştür.
Anahtar Kelimeler: Üstün yetenekli öğrenci, Öğretmen adayı, Üstün yetenekliler eğitimine
ilişkin öz-yeterlik
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | July 15, 2019 |
Submission Date | March 27, 2019 |
Acceptance Date | April 12, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 4 Issue: 2 |