In society, the importance of individuals who can critical think
solve problems, make healthy decisions and produce creative ideas is a known
fact. When the thinking skills processes are examined, it is noteworthy that a
situation related to the emergence of an idea, its creation, and the discovery
of something from a new perspective is common to all of them. Especially in
problem solving and decision making skills, finding the option that will solve
the problem and make the most appropriate decision depends on the functionality
of creative thinking skill. Creative thinking skills play an important role on
the basis of pioneering studies, inventions, ideas, in short, service to the
whole society in the fields of science, art, education, health etc.
In addition to
preparing students for higher education, basic education also takes
responsibility for preparing them for life and providing them with life skills.
The fact that the methods applied in basic education are directed towards
improving creative thinking and arranging the physical and emotional
environment of the classroom to support creative thinking will be effective in
gaining this skill. In this study, explanations and discussion about the
importance of creative thinking, stages and creative thinking skills are given.
Toplumda eleştirel düşünebilen, sorun çözebilen,
sağlıklı kararlar verebilen, yaratıcı fikirler ortaya koyabilen bireylerin önemi bilinen bir gerçektir. Düşünme becerileri süreçleri
incelendiğinde hepsinin ortak yanının bir fikrin ortaya çıkması, yaratılması,
yeni bir bakış açısı ile bir şeyin keşfedilmesi ile ilgili bir durumun oluşması
dikkati çekmektedir. Özellikle problem çözme ve karar verme
becerisinde sorunu çözecek ve en uygun kararı verecek seçeneği bulmak yaratıcı düşünme becerisinin işlevselliğine bağlıdır. Bilim, sanat, eğitim, sağlık vb alanlarda
yapılan öncü çalışmaların, icatların, fikirlerin, kısacası tüm topluma hizmet çalışmalarının temelinde yaratıcı düşünme becerisi önemli rol oynamaktadır.
Temel eğitim, öğrencileri bir üst eğitim kurumuna hazırlamanın yanında, onları hayata
hazırlama ve onlara yaşam becerileri kazandırma sorumluluğunu da
üstlenmektedir. Temel eğitimde uygulanan yöntem tekniklerin yaratıcı düşünmeyi geliştirmeye yönelik olması, sınıfın fiziki ve duygusal ortamını da yaratıcı düşünmeyi
destekleyecek şekilde düzenlemesi bu becerinin kazandırılmasında etkili
olacaktır. Bu çalışmada yaratıcı düşünmenin önemi, aşamaları ve yaratıcı düşünme becerisini kazandırmaya
yönelik açıklamalara ve tartışmaya yer verilmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | November 15, 2019 |
Submission Date | July 25, 2019 |
Acceptance Date | November 11, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 4 Issue: 3 |