Research Article
BibTex RIS Cite

Examining Media Literacy Levels of Teachers

Year 2019, Volume: 4 Issue: 3, 300 - 316, 15.11.2019
https://doi.org/10.29250/sead.626507

Abstract

The aim of this study is to determine the teachers'
media literacy levels and to investigate the relationship between variables
such as
gender, age, television watching time and internet usage time”. As an
existing situation was tried to be put forward, so a descriptive research
method was used. The sample of this research is composed of 346 teachers
working in secondary schools in the central district of Batman province in
2018-2019 academic year. The data of the study was obtained by using three
sub-dimensions
Media Literacy Level Determination Scale" developed by Karataş
(2008). Descriptive statistics, Kolmogorov Smirnov and Shapiro Wilk tests were
used to check the normality of distributions, T test, Anova test or Mann
Whitney U test, Kruskall-Wallis H test were used to analyze the difference
between independent variables. According to the results it was seen that the
teachers' media literacy levels were
Good”. In addition, it was
concluded that the teachers' media literacy levels did not show a significant
difference according to gender, age and television watching periods, but showed
a significant difference according to internet usage times.

References

  • Altun, A. (2005). Gelişen Teknolojiler ve Yeni Okuryazarlıklar. Ankara: AnıYayıncılık.
  • Ata, R. ve Yıldırım, K. (2016). Öğretmen Adaylarının Medya Okuryazarlığı Dersi Kapsamında İnternet ve Sosyal Medya Kullanımları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 17 (2), 581-652.
  • Aviram, A. ve Eshet Alkalai, Y. (2006). Towards A Theory of Digital Literacy: Three Scenarios For The Next Steps. http://www.eurodl.org/materials/contrib/2006/Aharon_Aviram.htm adresinden 26 Mart 2019 tarihinde erişilmiştir.
  • Aydemir, S. (2013). Ortaokul 8. Sınıf Öğrencilerinin Medya Okuryazarlık Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Banaz, E. (2017). Ortaöğretim Öğrencilerinin Medya Okuryazarlığı Düzeyleri (Giresun İli Örneği). (Yüksek Lisans Tezi). Giresun Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Giresun.
  • Bütün Kuş, B. (2005). Öğretmenlerin Bilgisayar Öz Yeterlik İnançları ve Bilgisayar Destekli Öğretime Yönelik Tutumları. (Yüksek Lisans Tezi). Hacettepe Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Horizon Report (2014) NMC Horizon Report. https://www.nmc.org/publication/nmc-horizon-report-2014-higher-education-edition/ adresinden 20 Mart 2019 tarihinde erişilmiştir.
  • Horizon Report (2015) NMC Horizon Report. [https://www.nmc.org/publication/nmc-horizon-report-2015-higher-education-edition/] adresinden 12 Nisan 2019 tarihinde erişilmiştir.
  • Karasar, N. (2013). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Karataş, A. (2008). Öğretmen Adaylarının Medya Okuryazarlık Düzeyleri. (Yüksek Lisans Tezi). Afyon Kocatepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyon.
  • Kıvrak, E. (2007). Avrupa Birliği ve Türkiye’de yaşam boyu öğrenme politikaları ve istihdam ilişkisinin değerlendirilmesi. (Yüksek Lisans Tezi). Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Kurt, A. A. (2012). Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü Öğrencilerinin Medya Okuryazarlık Düzeyleri. Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 2 (1), 104.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), (2014). Türkiye Hayat Boyu Öğrenme Strateji Belgesi. http://abdigm.meb.gov.tr/projeler/ois/013.pdf adresinden 7 Haziran 2019 tarihinde erişilmiştir.
  • Toprak, M. ve Erdoğan, A. (2012). Yaşamboyu Öğrenme: Kavram, Politika, Araçlar ve Uygulama. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 2(2), 69-91.

Öğretmenlerin Medya Okuryazarlık Düzeylerinin İncelenmesi

Year 2019, Volume: 4 Issue: 3, 300 - 316, 15.11.2019
https://doi.org/10.29250/sead.626507

Abstract

Bu araştırmanın amacı, öğretmenlerin medya
okuryazarlık düzeylerinin belirlenmesi ve
cinsiyet, yaş, televizyon
izleme süreleri, internet kullanım süreleri” gibi değişkenlerle olan
ilişkisinin incelenmesidir. Mevcut bir durum ortaya konulmaya
çalışıldığından
betimsel araştırma y
öntemlerinden tarama modeli kullanılmıştır. Bu araştırmanın örneklemini
2018-2019 eğitim-öğretim yılında Batman ili merkez il
çesinde, ortaöğretim
kurumlarında g
örev yapmakta olan, farklı branşlardaki 346 öğretmen oluşturmaktadır.
Araştırmanın verileri, Karataş (2008) tarafından geliştirilen üç alt boyutlu
Medya
Okuryazarlık Düzey Belirleme Öl
çeği” kullanılarak elde edilmiştir. Verilerin
çözümlenmesinde betimsel istatistikler, dağılımların normalliğine bakmak i
çin
Kolmogorov Smirnov ve Shapiro Wilk testleri, bağımsı
z
de
ğişkenler
arasındaki farklılık durumuna bakmak i
çin de T testi, Anova testi
veya Mann Whitney U testi, Kruskall-Wallis H testi kullanılmıştır. Araştırmaya
katılan öğretmenlerin medya okuryazarlık düzeylerinin
Sıklıkla” düzeyinde yani
“İyi” seviyede olduğu g
örülmüştür. Ayrıca öğretmenlerin medya okuryazarlık düzeylerinin
cinsiyet, yaş ve televizyon izleme sürelerine g
öre anlamlı bir farklılık göstermediği
fakat internet kullanım sürelerine g
öre anlamlı bir farlılık gösterdiği
sonucuna varılmıştır. 

References

  • Altun, A. (2005). Gelişen Teknolojiler ve Yeni Okuryazarlıklar. Ankara: AnıYayıncılık.
  • Ata, R. ve Yıldırım, K. (2016). Öğretmen Adaylarının Medya Okuryazarlığı Dersi Kapsamında İnternet ve Sosyal Medya Kullanımları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 17 (2), 581-652.
  • Aviram, A. ve Eshet Alkalai, Y. (2006). Towards A Theory of Digital Literacy: Three Scenarios For The Next Steps. http://www.eurodl.org/materials/contrib/2006/Aharon_Aviram.htm adresinden 26 Mart 2019 tarihinde erişilmiştir.
  • Aydemir, S. (2013). Ortaokul 8. Sınıf Öğrencilerinin Medya Okuryazarlık Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Banaz, E. (2017). Ortaöğretim Öğrencilerinin Medya Okuryazarlığı Düzeyleri (Giresun İli Örneği). (Yüksek Lisans Tezi). Giresun Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Giresun.
  • Bütün Kuş, B. (2005). Öğretmenlerin Bilgisayar Öz Yeterlik İnançları ve Bilgisayar Destekli Öğretime Yönelik Tutumları. (Yüksek Lisans Tezi). Hacettepe Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Horizon Report (2014) NMC Horizon Report. https://www.nmc.org/publication/nmc-horizon-report-2014-higher-education-edition/ adresinden 20 Mart 2019 tarihinde erişilmiştir.
  • Horizon Report (2015) NMC Horizon Report. [https://www.nmc.org/publication/nmc-horizon-report-2015-higher-education-edition/] adresinden 12 Nisan 2019 tarihinde erişilmiştir.
  • Karasar, N. (2013). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Karataş, A. (2008). Öğretmen Adaylarının Medya Okuryazarlık Düzeyleri. (Yüksek Lisans Tezi). Afyon Kocatepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyon.
  • Kıvrak, E. (2007). Avrupa Birliği ve Türkiye’de yaşam boyu öğrenme politikaları ve istihdam ilişkisinin değerlendirilmesi. (Yüksek Lisans Tezi). Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Kurt, A. A. (2012). Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü Öğrencilerinin Medya Okuryazarlık Düzeyleri. Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 2 (1), 104.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), (2014). Türkiye Hayat Boyu Öğrenme Strateji Belgesi. http://abdigm.meb.gov.tr/projeler/ois/013.pdf adresinden 7 Haziran 2019 tarihinde erişilmiştir.
  • Toprak, M. ve Erdoğan, A. (2012). Yaşamboyu Öğrenme: Kavram, Politika, Araçlar ve Uygulama. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 2(2), 69-91.
There are 14 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Makaleler
Authors

Emre Erkan Çakmak 0000-0003-0862-8794

Publication Date November 15, 2019
Submission Date September 30, 2019
Acceptance Date November 11, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 4 Issue: 3

Cite

APA Çakmak, E. E. (2019). Öğretmenlerin Medya Okuryazarlık Düzeylerinin İncelenmesi. The Journal of Limitless Education and Research, 4(3), 300-316. https://doi.org/10.29250/sead.626507

29844

17775


Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-Non Commercial 4.0 International License.