Speech is a learning area developed with listening. Children learn to listen first and then talk. It is the infrastructure of speech reading and writing skills. Therefore, in most countries, special emphasis is placed on teaching speech. For this purpose, language teaching programs are carefully prepared, the scientific process and basics of speech are taken into account. According to today's language teaching approaches and theories, speaking takes place in three stages. These are mental preparation, mind regulation and transposition. These stages should be emphasized in order to improve students' speaking skills. However, unprepared speech is mentioned in some sources and Turkish education programs in our country. In this study, various sources of speech and speech gains in primary and secondary school Turkish education programs are examined. As a result of the analysis, it was determined that the speech achievements given in 2017, 2018 and 2019 Turkish Teaching Programs are not in line with language teaching approaches and theories. It was observed that the gains were very few in number, and mental preparation and procedures were not included. It is inevitable that students who are raised with this program will have serious problems in speaking. This situation affects both the future of the students and the quality of Turkish education negatively. In our country, it is recommended to prepare a Turkish curriculum suitable for current language teaching approaches and to focus on the mental dimensions of speech.
Konuşma, dinlemeyle birlikte geliştirilen bir öğrenme alanıdır. Çocuklar önce dinlemeyi sonra konuşmayı öğrenirler. Konuşma okuma ve yazma becerilerinin alt yapısını oluşturmaktadır. Bu nedenle çoğu ülkede konuşma öğretimine ayrı bir önem ağırlık verilmektedir. Bu amaçla dil öğretimi programları özenle hazırlanmakta, konuşmanın bilimsel süreç ve temelleri dikkate alınmaktadır. Günümüz dil öğretim yaklaşım ve teorilerine göre konuşma üç aşamada gerçekleşmektedir. Bunlar zihinsel hazırlık, zihinde düzenleme ve sözlere aktarmadır. Öğrencilerin konuşma becerilerini geliştirmek için bu aşamalara ağırlık verilmesi gerekmektedir. Oysa ülkemizdeki bazı kaynaklarda ve Türkçe öğretim programlarında hazırlıksız konuşmadan bahsedilmektedir. Bu çalışmada konuşma konusunda çeşitli kaynaklar ile ilk ve ortaokul Türkçe öğretim programlarındaki konuşma kazanımları incelenmiştir. İnceleme sonucunda 2017,2018 ve 2019 Türkçe Öğretim Programlarında verilen konuşma kazanımlarının dil öğretim yaklaşım ve teorilerine uygun olmadığı saptanmıştır. Kazanımların sayıca çok az olduğu, zihinsel hazırlık ve işlemlere yer verilmediği görülmüştür. Bu programla yetişen öğrencilerin konuşmada ciddi sorunlar yaşaması kaçınılmazdır. Bu durum hem öğrencilerin geleceğini hem de Türkçe öğretiminin niteliğini olumsuz etkilemektedir. Ülkemizde güncel dil öğretim yaklaşımlarına uygun Türkçe öğretim programının hazırlanması, konuşmanın zihinsel boyutlarına ağırlık verilmesi önerilmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | July 15, 2020 |
Submission Date | May 25, 2020 |
Acceptance Date | June 24, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 5 Issue: 2 |