This research is carried out to evaluate the music teacher candidates' individual working methods in piano education process. Research is descriptive, and relational survey model has been applied. The sample group of the study has been consisted of 15 students (from Necmettin Erbakan University - Faculty of Education - Fine Arts / Music Training Dept. 2nd grade - 4th term) who have accomplished past three terms without any fail. After determining the basic techniques and musical behaviors for piano education, an observation form has been created. This form has been used to evaluate the study methods and working steps of students in process of studying a new piano piece. The data received from observation form has been analysed by SPSS (v18) software. To measure frequency (f), percentage (%), average (x), differences of behaviors, Pearson X2 test has been applied. According to results in the process of individual study; the students are often performing right sitting position, analysing the piece before start reading it, seldomly performing the behaviors in reading and studying steps, and not performing the behaviors in interpretation step. The correlation analysis indicates that each steps of individual studying process in piano education have connection with each other in positive way and have great effectiveness on other steps. Keywords: Piano Education, Music Teacher Candidates, Working Methods.
Bu araştırma müzik öğretmeni adaylarının piyano eğitimi sürecindeki bireysel çalışma yöntemlerinin değerlendirilmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırma betimsel niteliktedir ve ilişkisel tarama modeli uygulanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Müzik Eğitimi Anabilim Dalı ikinci sınıf dördüncü dönem öğrencilerinden, piyano eğitimi dersini üç dönem tekrara kalmadan geçen 15 kişi oluşturmuştur. Araştırmanın amacı doğrultusunda öğrencilerin yeni bir piyano eserini bireysel olarak çalışma sürecinde izledikleri yol ve uyguladıkları çalışma yöntemlerinin değerlendirilmesi için başlangıç piyano eğitimi temel teknik ve müzikal davranışlar belirlenerek gözlem formu oluşturulmuştur. Gözlem formu ile elde edilen verilerin analizinde SPSS (v18.0) programı kullanılarak ağırlıklı ortalama, yüzde, frekans ve davranışlar arasındaki farklılığın ölçümü için pearson X2 (ki-kare) testi uygulanmış ve sonuçları yorumlanmıştır. Araştırma sonucuna göre bireysel çalışma sürecinde öğrencilerin piyanoda oturma pozisyonundaki mevcut davranışları sıklıkla uyguladıkları; deşifre öncesi parçanın incelenmesi, deşifre ve çalışma aşamasındaki davranışları nadiren uyguladıkları; yorumlama aşamasındaki davranışların ise uygulanmadığı ortaya çıkmıştır. Araştırmada korelasyon analizi sonucu, piyano eğitiminde bireysel çalışma sürecindeki her bir aşamanın birbirine pozitif yönde bağlantılı ve birbiri üzerinde ne kadar etkili olduğunu göstermektedir. Anahtar Kelimeler: Piyano Eğitimi, Aday Müzik Öğretmenleri, Çalışma Yöntemleri
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 |