The piano education is inherently based on an individual education system. Playing the piano is a skıll which have cognitive and affective dimensions that is mostly dominant psiko –motor dimension. Development of motor skills is supplied by well-organized exercices and practicing. Some students have problem while learning piano. They complain about not getting efficiently result and not able to learn even though they work hard. The main problem is result from that students don’t know how they work correctly. Some students need shown how they have to work to learn playing piano. Before incorrect working habits become established, they have to be guided how they will learn by their teachers. The most important learning is learning to learn. On this account, the learning strategies are one of the most important subjects in the education field. This article was carried out to determine the role and the importance of the learning strategies in piano education as well as the learning strategies that are practicable and may be usable in this field. The article based on the given objective possesses descriptive study charecteristics. National and foreign references which are related to this subject were searched, the role and the importance of the learning strategies for the piano learning process were determined and the ones among these strategies which were practicable at piano education was found out. Kerwords: Piano, Piano Education, Learning Strategies
Piyano eğitimi doğası gereği bireysel bir eğitim sistemine dayalıdır. Piyano çalma, daha çok devinişsel (psiko-motor) boyutun ağırlıkta olduğu hem bilişsel hem de duyuşsal boyutları olan bir beceridir. Motor beceri gelişimi düzenli çalışmalar, egzersizlerle sağlanır. Bazı öğrenciler öğrenirken sorunlar yaşarlar. Çalıştıkları halde öğrenememekten, çalışmalarından verimli sonuç alamamaktan şikayet ederler. Sorun, öğrencilerin nasıl öğreneceklerini bilmemelerinden kaynaklanmaktadır. Bazı öğrencilerin piyano çalmayı öğrenmek için nasıl çalışacaklarının gösterilmesine gereksinimleri vardır. Yanlış çalışma alışkanlıkları yerleşmeden, öğretmenleri tarafından nasıl öğreneceklerine dair rehberlik edilmelidir. En önemli öğrenme, öğrenmeyi öğrenmektir. Bu nedenle, öğrenme stratejileri eğitim alanında en önemli konular arasında yer almaktadır. Bu makale, piyano eğitiminde öğrenme stratejilerinin yeri ve önemi ile bu alanda kullanılabilir olan öğrenme stratejilerini saptamak amacıyla yapılmıştır. Araştırma, güdülen amaca bağlı olarak, betimsel bir çalışma niteliği taşımaktadır. Konuyla ilgili yurtiçi ve yurtdışı kaynaklar taranmış, öğrenme stratejileri incelenmiş, bunların piyano öğrenme sürecindeki yeri ve önemi belirlenmiş ve bunlar arasından piyano eğitiminde kullanılabilir olanlar saptanmıştır. Anahtar kelimeler: Piyano, Piyano Eğitimi, Öğrenme Stratejileri
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | February 1, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 2 Issue: 2 |