Review
BibTex RIS Cite

Taşımalı Eğitim Üzerine Yapılan Çalışmaların İncelenmesi

Year 2021, Volume: 1 Issue: 2, 1 - 16, 31.12.2021

Abstract

Bu araştırmanın amacı 2005-2020 yılları arasında Türkiye’de taşımalı eğitim üzerine yapılan araştırmaları meta sentez yöntemiyle değerlendirmek ve eğitim kurumlarında taşımalı eğitim konusuna mevcut çalışmalar üzerinden genel bir bakış açısı kazandırmaktır. Araştırma kapsamında Google Akademik arama motoru, Dergipark ve YÖK Ulusal Tez Merkezi veri tabanlarından faydalanılarak 47 çalışmaya ulaşılmıştır. Araştırma sonucunda ulaşılan lisansüstü tezler ve makaleler içerik analizine tabi tutulmuş ve incelenmiştir. İnceleme sonucunda ulaşılan veriler frekans ve tablolar yardımıyla yorumlanmıştır. Araştırma sonuçlarına göre; amaçlarına göre ele alınan çalışmaların çoğunluğunu taşımalı eğitim ile alakalı yönetici, öğretmen, öğrenci ve veli görüşleri oluşturmaktadır. Örneklem grubuna göre ele alınan çalışmaların en fazla öğrenci ve öğretmenlerle yapıldığı tespit edilmiştir. Nicel araştırma yönteminin daha çok tercih edildiği araştırmalarda veri toplama aracı olarak da en fazla ölçek/anket ile veri toplandığı görülmüştür. Yayınlandıkları yıllara göre en çok çalışmanın 2017-2020 yılları arasında yapıldığı, üniversiteler içerisinde en çok çalışmanın Gazi Üniversitesi’nde yapıldığı görülmüştür. İncelenen araştırmalar sonuçlarına göre ele alındığında ise taşımalı eğitim uygulamasıyla eğitimde fırsat eşitliği sağlanmış olup öğrencilerin, merkez okullardaki fiziki imkânlardan yararlanması sağlanmıştır. Öte yandan bu araştırmayla taşımalı eğitim uygulamasının birçok sorunu olduğu da tespit edilmiştir.

References

  • Aktaş, T. (2004). Taşımalı eğitim [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Ankara Üniversitesi Eğitim Yönetimi ve Planlaması Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Altunsaray, A. (1996). Taşımalı ilköğretim uygulamasının değerlendirilmesi [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Balıkesir Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Arı, A. (2000). İlköğretim uygulamalarının değerlendirilmesi. [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Arı, A. (2003). Taşımalı ilköğretim uygulaması: Uşak örneği. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(1), 101- 115.
  • Aydın, A., Erdağ, C., & Sarıer, Y. (2010). Eğitim yönetimi alanında yayınlanan makalelerin konu, yöntem ve sonuçlar açısından karşılaştırılması. Eurasian Journal of Educational Research, 39, 37-58.
  • Baş, M. (2001). Sekiz yıllık kesintisiz zorunlu eğitim uygulamasında taşıma merkezi kabul edilen ilköğretim okullarının sorunları [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi.
  • Başaran, İ. E. (2006). Türk eğitim sistemi ve okul yönetimi. Ekinoks Yayınları
  • Baxter, P., & Jack, S. (2008). Qualitative case study methodology: Study design and implementation for novice researchers. The Qualitative Report, 13(4), 544-559.
  • Bilek, E., & Kale, M. (2012). Taşıma merkezi okullarda görev yapan öğretmenlerin görüşlerine göre taşımalı eğitim uygulaması. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32(3), 609-632.
  • Bryman, A. (1992) "Quantitative and qualitative research: further reflections on their ıntegration", in J. Brannen (Eds.). Mixing Methods: Qualitative and Quantitative Research (s. 57-78), Avebury: Aldershot.
  • Chang, Y. H., Chang, C. Y., & Tseng, Y. H. (2010). Trends of science education research: an automatic content analysis. Journal of Science Education and Technology, 19(4), 315-331.
  • Cinoğlu, M, Öztürk, M., & Demir, H. (2014). Birecik’te taşımalı eğitim uygulamalarının incelenmesi. Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(11), 211-229.
  • Çabuk Kaya, N. (2006). Taşımalı eğitim programındaki ilköğretim öğrencilerinin durumları: Silopi köyleri örneğinde bir sosyal değerlendirme. Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi, 46(2), 105-116.
  • Firestone, W. A. (1987) "Meaning in Method: The Rhetoric of Quantitative and Qualitative Research", Educational Researcher, 16(7), 16-21.
  • Gall, D. M., Borg, R. W., & Gall, P. J. (1996) Educational research: An ıntroduction (6th ed.), New York: Longman
  • Göktaş, B., & Erdem, R. (2006). Sağlık yönetimi alanında yapılan tezlerin profili. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 1(1), 53-63.
  • Jimerson, L. (2007). Slow motion: Traveling by school bus in consolidated districts inWest Virginia. Rural School and Community Trust. http://www.eric.ed.gov/PDFS/ED499440.pdf
  • Kefeli, S. (2005). İlköğretim uygulamalarının değerlendirilmesi: normal, yatılı ve taşımalı ilköğretim okullarının karşılaştırılması: Mudurnu ilçesi örneği. [Yüksek Lisans Tezi]. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Kothari, C. R. (2004). Research Methodology: Methods And Techniques. New Age International.
  • Kuş, E. (2009). Nicel-nitel araştırma teknikleri. Anı Kitapevi.
  • Küçükoğlu, A., & Küçükoğlu, K. (2006). Taşımalı ilköğretim uygulaması üzerine bir araştırma. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 0(13), 11-18.
  • Livatyalı, H. (2003). Türk milli eğitim sisteminde okul müdürlerinin seçilmesi ve atanması. A.M. Sünbül (Ed.). Eğitime Yeni Bakışlar (s.397-408). Mikro Basın Yayım Dağıtım.
  • Marshall, C., & Rossman, G. B. (2014). Designing Qualitative Research. Sage.
  • McNabb, D. E. (2015). Research methods for political science: quantitative and qualitative methods. Routledge
  • Neuman, L. W. (2014). Social research methods: qualitative and quantitative approaches (Seventh Ed.). Essex: Pearson Education Limited.
  • Özkan, N. (1997). Taşımalı ilköğretim uygulamasında sayısal gelişmeler, güçlükler ve çözüm önerileri. [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Öztürk, N. (2001). Sınıf öğretmenlerinin istenmeyen öğrenci davranışlarına ilişkin görüşler, [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Ankara Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Öztürk, H., & Kaymak, T. (2014). İlkokul ve ortaokullarda öğrenim gören öğrencilerin velilerinin taşımalı eğitime ilişkin görüşleri. KSÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 11(2), 205-224.
  • Patton, Q. M. (1987). How to use qualitative methods in evaluation, Sage Publication
  • Polat, S., & Ay, O. (2016). Meta-sentez: Kavramsal bir çözümleme. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 4(1), 52-64.
  • Recepoğlu, E. (2009). Taşımalı ilköğretim uygulaması ve karşılaşılan sorunlar: Kastamonu ili örneği. Kastamonu Eğitim Dergisi, 17(2), 427-444.
  • Shenton, A. K. (2004). Strategies for ensuring trustworthiness in qualitative research projects. Education for İInformation, 22(2), 63-75.
  • Strauss, A., & Corbin, J. (2014). Basics of qualitative research techniques. Sage Publications
  • Tektaş, M., & Yurdabakan, İ. (2013). Taşımalı ilköğretim öğrencilerinin taşımalı eğitime ilişkin görüşleri. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15(3), 511-527.
  • Turan, S. Karadağ, E. Bektaş, F., & Yalçın, M. (2014). Türkiye’de eğitim yönetiminde bilgi üretimi: Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi 2003-2013 yayınlarının incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 20(1), 93-119.
  • Yangın, E. (1991). Taşımalı ilköğretim uygulaması. Milli Eğitim Dergisi, 107.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, K. (2020). Türkiye’de eğitim örgütlerinde yapılan tükenmişlik konulu makaleler ile ilgili bir meta değerlendirme. e- Kafkas Eğitim Araştırmaları Dergisi, 7, 119-136. doi:10.30900/ kafkasegt.730282

Investigation of the Studies on Bussed Education

Year 2021, Volume: 1 Issue: 2, 1 - 16, 31.12.2021

Abstract

The aim of this research is to evaluate the researches on bussed education in Turkey between the years 2005-2020 with the method of meta-synthesis and to give a general perspective on the subject of bussed education in educational institutions through existing studies. Within the scope of the research, 47 studies were reached by using the Google Academic search engine, Dergipark and CoHE National Thesis Center databases. The postgraduate theses and articles reached as a result of the research were subjected to content analysis and examined. The data obtained as a result of the examination were interpreted with the help of frequencies and tables. According to the results of the research; The majority of the studies included according to their objectives are the opinions of administrators, teachers, students and parents related to bussed education. It has been determined that the studies according to the sample group are mostly done with students and teachers. In studies in which the quantitative research method is preferred more, it has been observed that the most data collection tool is the scale/survey. According to the years they were published, it was seen that the most studies were carried out between 2017-2020, and the most studies among universities were conducted at Gazi University. When considered according to the results of the researches examined, equality of opportunity in education was ensured with the transported education application and it was ensured that the students benefit from the physical opportunities in the central schools. On the other hand, it has been determined that there are many problems in the transported education application with this research.

References

  • Aktaş, T. (2004). Taşımalı eğitim [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Ankara Üniversitesi Eğitim Yönetimi ve Planlaması Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Altunsaray, A. (1996). Taşımalı ilköğretim uygulamasının değerlendirilmesi [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Balıkesir Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Arı, A. (2000). İlköğretim uygulamalarının değerlendirilmesi. [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Arı, A. (2003). Taşımalı ilköğretim uygulaması: Uşak örneği. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(1), 101- 115.
  • Aydın, A., Erdağ, C., & Sarıer, Y. (2010). Eğitim yönetimi alanında yayınlanan makalelerin konu, yöntem ve sonuçlar açısından karşılaştırılması. Eurasian Journal of Educational Research, 39, 37-58.
  • Baş, M. (2001). Sekiz yıllık kesintisiz zorunlu eğitim uygulamasında taşıma merkezi kabul edilen ilköğretim okullarının sorunları [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi.
  • Başaran, İ. E. (2006). Türk eğitim sistemi ve okul yönetimi. Ekinoks Yayınları
  • Baxter, P., & Jack, S. (2008). Qualitative case study methodology: Study design and implementation for novice researchers. The Qualitative Report, 13(4), 544-559.
  • Bilek, E., & Kale, M. (2012). Taşıma merkezi okullarda görev yapan öğretmenlerin görüşlerine göre taşımalı eğitim uygulaması. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32(3), 609-632.
  • Bryman, A. (1992) "Quantitative and qualitative research: further reflections on their ıntegration", in J. Brannen (Eds.). Mixing Methods: Qualitative and Quantitative Research (s. 57-78), Avebury: Aldershot.
  • Chang, Y. H., Chang, C. Y., & Tseng, Y. H. (2010). Trends of science education research: an automatic content analysis. Journal of Science Education and Technology, 19(4), 315-331.
  • Cinoğlu, M, Öztürk, M., & Demir, H. (2014). Birecik’te taşımalı eğitim uygulamalarının incelenmesi. Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(11), 211-229.
  • Çabuk Kaya, N. (2006). Taşımalı eğitim programındaki ilköğretim öğrencilerinin durumları: Silopi köyleri örneğinde bir sosyal değerlendirme. Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi, 46(2), 105-116.
  • Firestone, W. A. (1987) "Meaning in Method: The Rhetoric of Quantitative and Qualitative Research", Educational Researcher, 16(7), 16-21.
  • Gall, D. M., Borg, R. W., & Gall, P. J. (1996) Educational research: An ıntroduction (6th ed.), New York: Longman
  • Göktaş, B., & Erdem, R. (2006). Sağlık yönetimi alanında yapılan tezlerin profili. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 1(1), 53-63.
  • Jimerson, L. (2007). Slow motion: Traveling by school bus in consolidated districts inWest Virginia. Rural School and Community Trust. http://www.eric.ed.gov/PDFS/ED499440.pdf
  • Kefeli, S. (2005). İlköğretim uygulamalarının değerlendirilmesi: normal, yatılı ve taşımalı ilköğretim okullarının karşılaştırılması: Mudurnu ilçesi örneği. [Yüksek Lisans Tezi]. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Kothari, C. R. (2004). Research Methodology: Methods And Techniques. New Age International.
  • Kuş, E. (2009). Nicel-nitel araştırma teknikleri. Anı Kitapevi.
  • Küçükoğlu, A., & Küçükoğlu, K. (2006). Taşımalı ilköğretim uygulaması üzerine bir araştırma. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 0(13), 11-18.
  • Livatyalı, H. (2003). Türk milli eğitim sisteminde okul müdürlerinin seçilmesi ve atanması. A.M. Sünbül (Ed.). Eğitime Yeni Bakışlar (s.397-408). Mikro Basın Yayım Dağıtım.
  • Marshall, C., & Rossman, G. B. (2014). Designing Qualitative Research. Sage.
  • McNabb, D. E. (2015). Research methods for political science: quantitative and qualitative methods. Routledge
  • Neuman, L. W. (2014). Social research methods: qualitative and quantitative approaches (Seventh Ed.). Essex: Pearson Education Limited.
  • Özkan, N. (1997). Taşımalı ilköğretim uygulamasında sayısal gelişmeler, güçlükler ve çözüm önerileri. [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Öztürk, N. (2001). Sınıf öğretmenlerinin istenmeyen öğrenci davranışlarına ilişkin görüşler, [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Ankara Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Öztürk, H., & Kaymak, T. (2014). İlkokul ve ortaokullarda öğrenim gören öğrencilerin velilerinin taşımalı eğitime ilişkin görüşleri. KSÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 11(2), 205-224.
  • Patton, Q. M. (1987). How to use qualitative methods in evaluation, Sage Publication
  • Polat, S., & Ay, O. (2016). Meta-sentez: Kavramsal bir çözümleme. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 4(1), 52-64.
  • Recepoğlu, E. (2009). Taşımalı ilköğretim uygulaması ve karşılaşılan sorunlar: Kastamonu ili örneği. Kastamonu Eğitim Dergisi, 17(2), 427-444.
  • Shenton, A. K. (2004). Strategies for ensuring trustworthiness in qualitative research projects. Education for İInformation, 22(2), 63-75.
  • Strauss, A., & Corbin, J. (2014). Basics of qualitative research techniques. Sage Publications
  • Tektaş, M., & Yurdabakan, İ. (2013). Taşımalı ilköğretim öğrencilerinin taşımalı eğitime ilişkin görüşleri. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15(3), 511-527.
  • Turan, S. Karadağ, E. Bektaş, F., & Yalçın, M. (2014). Türkiye’de eğitim yönetiminde bilgi üretimi: Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi 2003-2013 yayınlarının incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 20(1), 93-119.
  • Yangın, E. (1991). Taşımalı ilköğretim uygulaması. Milli Eğitim Dergisi, 107.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, K. (2020). Türkiye’de eğitim örgütlerinde yapılan tükenmişlik konulu makaleler ile ilgili bir meta değerlendirme. e- Kafkas Eğitim Araştırmaları Dergisi, 7, 119-136. doi:10.30900/ kafkasegt.730282
There are 38 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Reviews
Authors

Mahmut Çetinkaya This is me 0000-0002-9555-1686

Mehmet Üzümcü This is me 0000-0002-2663-4162

Publication Date December 31, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 1 Issue: 2

Cite

APA Çetinkaya, M., & Üzümcü, M. (2021). Taşımalı Eğitim Üzerine Yapılan Çalışmaların İncelenmesi. Siirt Eğitim Dergisi, 1(2), 1-16.