Bu araştırmanın amacı 2005-2020 yılları arasında Türkiye’de taşımalı eğitim üzerine yapılan araştırmaları meta sentez yöntemiyle değerlendirmek ve eğitim kurumlarında taşımalı eğitim konusuna mevcut çalışmalar üzerinden genel bir bakış açısı kazandırmaktır. Araştırma kapsamında Google Akademik arama motoru, Dergipark ve YÖK Ulusal Tez Merkezi veri tabanlarından faydalanılarak 47 çalışmaya ulaşılmıştır. Araştırma sonucunda ulaşılan lisansüstü tezler ve makaleler içerik analizine tabi tutulmuş ve incelenmiştir. İnceleme sonucunda ulaşılan veriler frekans ve tablolar yardımıyla yorumlanmıştır. Araştırma sonuçlarına göre; amaçlarına göre ele alınan çalışmaların çoğunluğunu taşımalı eğitim ile alakalı yönetici, öğretmen, öğrenci ve veli görüşleri oluşturmaktadır. Örneklem grubuna göre ele alınan çalışmaların en fazla öğrenci ve öğretmenlerle yapıldığı tespit edilmiştir. Nicel araştırma yönteminin daha çok tercih edildiği araştırmalarda veri toplama aracı olarak da en fazla ölçek/anket ile veri toplandığı görülmüştür. Yayınlandıkları yıllara göre en çok çalışmanın 2017-2020 yılları arasında yapıldığı, üniversiteler içerisinde en çok çalışmanın Gazi Üniversitesi’nde yapıldığı görülmüştür. İncelenen araştırmalar sonuçlarına göre ele alındığında ise taşımalı eğitim uygulamasıyla eğitimde fırsat eşitliği sağlanmış olup öğrencilerin, merkez okullardaki fiziki imkânlardan yararlanması sağlanmıştır. Öte yandan bu araştırmayla taşımalı eğitim uygulamasının birçok sorunu olduğu da tespit edilmiştir.
The aim of this research is to evaluate the researches on bussed education in Turkey between the years 2005-2020 with the method of meta-synthesis and to give a general perspective on the subject of bussed education in educational institutions through existing studies. Within the scope of the research, 47 studies were reached by using the Google Academic search engine, Dergipark and CoHE National Thesis Center databases. The postgraduate theses and articles reached as a result of the research were subjected to content analysis and examined. The data obtained as a result of the examination were interpreted with the help of frequencies and tables. According to the results of the research; The majority of the studies included according to their objectives are the opinions of administrators, teachers, students and parents related to bussed education. It has been determined that the studies according to the sample group are mostly done with students and teachers. In studies in which the quantitative research method is preferred more, it has been observed that the most data collection tool is the scale/survey. According to the years they were published, it was seen that the most studies were carried out between 2017-2020, and the most studies among universities were conducted at Gazi University. When considered according to the results of the researches examined, equality of opportunity in education was ensured with the transported education application and it was ensured that the students benefit from the physical opportunities in the central schools. On the other hand, it has been determined that there are many problems in the transported education application with this research.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Reviews |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 1 Issue: 2 |