Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Engelli Sporcu Antrenörlerinin Bilinçli Farkındalık Seviyelerinin İncelenmesi

Yıl 2022, , 57 - 62, 25.04.2022
https://doi.org/10.55238/seder.1070480

Öz

Bu çalışmanın amacı engelli sporcuların antrenörlerinin çeşitli değişkenlere göre bilinçli farkındalık düzeylerinin incelenmesidir. Bu doğrultuda çalışmaya Kilis, Gaziantep ve Elazığ illerinden gönüllü olarak 89’u erkek, 49’u kadın olmak üzere toplamda 138 engelli sporcu antrenörü ve spor eğitmeni katılmıştır. Çalışma kapsamında verileri toplamak için Kişisel Bilgi Formu ile Bilinçli Farkındalık Ölçeği kullanılmıştır. Elde edilen veriler SPSS 22.0 programı kullanılarak analiz edilmiştir. Verilerin normal dağılım gösterdiği tespit edilmiştir ve iki kategorili demografik değişkenlere göre ölçek puanlarının karşılaştırılmasında Independent Samples T test kullanılırken, üçten fazla kategorili demografik değişkenlere göre ölçek puanlarının karşılaştırılmasında One Way ANOVA analizi kullanılmıştır. Çalışmada cinsiyet değişkenine ve iş değişkenine göre bilinçli farkındalık puanlarında anlamlı bir fark bulunmuştur (p<0,05). Antrenörlerin engel grubu değişkenine göre anlamlı bir fark bulunmadı (p>0,05). Engel grupları bazında anlamlı bir fark olmadığı, deneyim yılı, cinsiyet değişkenine göre bayanlar lehinde anlamlı bir sonuca ulaşılmıştır. Sonuç olarak; engelli sporcu antrenörlerinin bilinçli farkındalık seviyelerinin ortalamanın üzerinde olduğu tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Alidina, S. (2020). Bilinçli Farkındalık for Dummies (1. b.). (Z. Babayiğit, Çev.) Ankara: Nobel Yaşam.
  • Allan, V., Smith, B., Cote, J., Ginis, K. A., & Cheung, A. E. (2018). Narratives of participation among individuals with physical disabilities: A life-course analysis of athletes’ experiences and development in parasport. Psychology of Sport and Exercise, 37, 170-178.
  • Aydınlı, S. (2019). Bilinçli Farkındalık Düzeyinin Algılanan Stres ve Somatizasyon Bozukluğu Semptomları ile Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Brown, K. W., & Ryan, R. M. (2003). The Benefits of Being Present: Mindfulness and Its Role in Psychological Well-Being. Journal of Personality and Social Psychology, 84(4), 822–848. doi:DOI: 10.1037/0022-3514.84.4.822
  • Cote, J., & Gilbert, W. (2009). An Integrative Definition of Coaching Effectiveness and Expertise. International Journal of Sports Science & Coaching, 4(3), 307-323.
  • Cregan, K., Bloom, G. A., & Reid, G. (2007). Career Evolution and Knowledge of Elite Coaches of Swimmers With a Physical Disability. Research Quarterly for Exercise and Sport, 78(4), 339-350. doi:10.1080/02701367.2007.10599431
  • Demir, V. (2015). Görme Engellilerde Depresif Belirtilere Yönelik Bilinçli Farkındalik Temelli Bilişsel Terapi Programının Etkililiği. Nesne Psikoloji Dergisi, 3(6), 77-93.
  • Deniz, M., Erus, S., & Büyükcebeci, A. (2017). Bilinçli Farkındalık ile Psikolojik İyi Oluş İlişkisinde Duygusal Zekanın Aracılık Rolü. Turkish Psychological Counseling and Guidance Journal, 7(47), 17-31 . Retrieved from https://dergipark.org.tr adresinden alındı
  • Dünya Sağlık Örgütü. (2011). Dünya Engellilik Raporu. DSÖ, 2. Ankara: Anıl Group Matbaa.
  • İlhan, E. L., & Esentürk, O. K. (2014). Zihinsel Engelli Bireylerde Sporun Etkilerine Yönelik Farkındalık Ölçeği (ZEBSEYFÖ) Geliştirme Çalışması. CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi,9(1),19-36.Retrievedfrom https://dergipark.org.tr/tr/pub/cbubesbd/issue/32239/357828 adresinden alındı
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel yayınları.
  • Kesler, E. (2020). Elit Güreşçilerde Bilinçli Farkındalık, Sürekli Optimal Performans Duygu Durumu, Spora Katılım Motivasyonu ve Stres Düzeyinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Sakarya: Sakarya Uygulamalı Bilimler Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü.
  • Lara-Bercial, S., & Mallett, C. J. (2016). The Practices and Developmental Pathways of Professional and Olympic Serial. International Sport Coaching Journal, 3(3), 1-50. doi:10.1123/iscj.2016-0083
  • Özyeşil, Z., Arslan, C., Kesici, Ş., & Deniz, M. (2011). Bilinçli Farkındalık Ölçeği’ni Türkçeye Uyarlama Çalışması. Education and Science, 36(160), 225-235.
  • Yanıkkerem, E., & Esmeray, N. (2017). İşitme ve Konuşma Engelli Kadınların Yaşadığı Güçlükler. İnönü Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 6(2), 38-46.
  • Yılmam, B. (2019). Bilinçli farkındalık ve Öz-duyarlılığın öznel iyi oluş üzerindeki etkisi. Yüksek Lisans Tezi. istanbul: Üsküdar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.

Investigation of Mindful Attention Awareness Levels of the Trainers Coaching Athletes with Disabilities

Yıl 2022, , 57 - 62, 25.04.2022
https://doi.org/10.55238/seder.1070480

Öz

This study aims to examine the mindful attention awareness levels of trainers coaching athletes with disabilities according to various variables. In line with this purpose, a total of 138 volunteer trainers and trainers coaching athletes with disabilities participated in the study from the provinces of Kilis, Gaziantep, and Elazig. Of the participating trainers, 89 (64.5%) were male, and 49 (35.5%) were female. Personal Information Form and Mindful Attention Awareness Scale developed by Brown and Ryan were used to collect data within the scope of the study. The obtained data were analyzed using the SPSS 22.0 statistical software package. The skewness and kurtosis values of the data were analyzed to determine whether it showed a normal distribution, and it was determined that the data showed normal distribution. While the Independent Samples T-Test was used to compare the scale scores of individuals in different disability groups according to demographic variables with two categories, One Way ANOVA analysis was used to compare scale scores according to demographic variables with more than three categories. In the study, a significant difference was found in mindful attention awareness scores according to the gender and variable professional experience (p<0.05). There was no significant difference according to the disability group variable of the trainers (p>0.05). There was no significant difference in terms of disability groups, a significant result was found in favor of females according to the gender variable, years of experience. As a result; It has been determined that the mindful attention awareness levels of disabled athlete trainers are above the average.

Kaynakça

  • Alidina, S. (2020). Bilinçli Farkındalık for Dummies (1. b.). (Z. Babayiğit, Çev.) Ankara: Nobel Yaşam.
  • Allan, V., Smith, B., Cote, J., Ginis, K. A., & Cheung, A. E. (2018). Narratives of participation among individuals with physical disabilities: A life-course analysis of athletes’ experiences and development in parasport. Psychology of Sport and Exercise, 37, 170-178.
  • Aydınlı, S. (2019). Bilinçli Farkındalık Düzeyinin Algılanan Stres ve Somatizasyon Bozukluğu Semptomları ile Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Brown, K. W., & Ryan, R. M. (2003). The Benefits of Being Present: Mindfulness and Its Role in Psychological Well-Being. Journal of Personality and Social Psychology, 84(4), 822–848. doi:DOI: 10.1037/0022-3514.84.4.822
  • Cote, J., & Gilbert, W. (2009). An Integrative Definition of Coaching Effectiveness and Expertise. International Journal of Sports Science & Coaching, 4(3), 307-323.
  • Cregan, K., Bloom, G. A., & Reid, G. (2007). Career Evolution and Knowledge of Elite Coaches of Swimmers With a Physical Disability. Research Quarterly for Exercise and Sport, 78(4), 339-350. doi:10.1080/02701367.2007.10599431
  • Demir, V. (2015). Görme Engellilerde Depresif Belirtilere Yönelik Bilinçli Farkındalik Temelli Bilişsel Terapi Programının Etkililiği. Nesne Psikoloji Dergisi, 3(6), 77-93.
  • Deniz, M., Erus, S., & Büyükcebeci, A. (2017). Bilinçli Farkındalık ile Psikolojik İyi Oluş İlişkisinde Duygusal Zekanın Aracılık Rolü. Turkish Psychological Counseling and Guidance Journal, 7(47), 17-31 . Retrieved from https://dergipark.org.tr adresinden alındı
  • Dünya Sağlık Örgütü. (2011). Dünya Engellilik Raporu. DSÖ, 2. Ankara: Anıl Group Matbaa.
  • İlhan, E. L., & Esentürk, O. K. (2014). Zihinsel Engelli Bireylerde Sporun Etkilerine Yönelik Farkındalık Ölçeği (ZEBSEYFÖ) Geliştirme Çalışması. CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi,9(1),19-36.Retrievedfrom https://dergipark.org.tr/tr/pub/cbubesbd/issue/32239/357828 adresinden alındı
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel yayınları.
  • Kesler, E. (2020). Elit Güreşçilerde Bilinçli Farkındalık, Sürekli Optimal Performans Duygu Durumu, Spora Katılım Motivasyonu ve Stres Düzeyinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Sakarya: Sakarya Uygulamalı Bilimler Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü.
  • Lara-Bercial, S., & Mallett, C. J. (2016). The Practices and Developmental Pathways of Professional and Olympic Serial. International Sport Coaching Journal, 3(3), 1-50. doi:10.1123/iscj.2016-0083
  • Özyeşil, Z., Arslan, C., Kesici, Ş., & Deniz, M. (2011). Bilinçli Farkındalık Ölçeği’ni Türkçeye Uyarlama Çalışması. Education and Science, 36(160), 225-235.
  • Yanıkkerem, E., & Esmeray, N. (2017). İşitme ve Konuşma Engelli Kadınların Yaşadığı Güçlükler. İnönü Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 6(2), 38-46.
  • Yılmam, B. (2019). Bilinçli farkındalık ve Öz-duyarlılığın öznel iyi oluş üzerindeki etkisi. Yüksek Lisans Tezi. istanbul: Üsküdar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Hekimliği
Bölüm Makale
Yazarlar

Yunus Gür 0000-0001-5594-7478

Muhammed Alataş Bu kişi benim 0000-0003-4544-7626

Yayımlanma Tarihi 25 Nisan 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Gür, Y., & Alataş, M. (2022). Engelli Sporcu Antrenörlerinin Bilinçli Farkındalık Seviyelerinin İncelenmesi. Spor Eğitim Dergisi, 6(1), 57-62. https://doi.org/10.55238/seder.1070480

Spor Eğitim Dergisi (SEDER), aşağıdaki indeks/veritabanlarında listelenmektedir: