In this research, it was aimed to determine the social media habits and athlete identity levels of teachers working in various primary, secondary and high schools in Malatya and to evaluate the relationship between them. 291 teachers voluntarily participated in the study. “Athlete Identity Scale” and “Social Media Addiction Scale” were used as data collection tools in the research. As a result of the analysis, the data showed normal distribution, and parametric tests such as independent samples t-test, one-way analysis of variance (anova) and pearson correlation analysis were used in data analysis. The analyzes of the data set were made with the SPSS statistical program, and the level of significance was taken at the level of (p<0.05). In the study, it was seen that the athletes' identities and social media addiction levels of the teachers were low. There was a significant difference in the identity of the athlete according to gender, educational status and licensed sports status. In addition, it was determined that there was no significant relationship between teachers' athlete identities and social media habit levels. As a result, it has been determined that there is no significant relationship between the athlete's identity level and social media addiction. This situation can be evaluated as social media habit does not affect the identity of the athlete.
Bu araştırma da Malatya da muhtelif ilkokul, ortaokul ve liselerinde görevli öğretmenlerin sosyal medya alışkanlığı ve sporcu kimliği düzeylerini belirlemek ve aralarında ilişkiyi değerlendirmek amaçlanmıştır. Araştırmaya 291 öğretmen gönüllü olarak katılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak “Sporcu Kimliği Ölçeği” ve “Sosyal Medya Bağımlılık Ölçeği” kullanılmıştır. Analiz sonucunda veriler normal dağılım göstermiş, veri analizinde bağımsız örneklemler t testi, tek yönlü varyans analizi (anova) ve pearson korelasyon analizi gibi parametrik testler kullanılmıştır. Veri setinin analizleri SPSS istatistik programı ile yapılmış, anlamlılık düzeyi (p<0.05) düzeyinde alınmıştır. Araştırmada öğretmenlerin sporcu kimlikleri ve sosyal medya bağımlılığı düzeylerinin düşük düzeyde olduğu görülmüştür. Cinsiyete, eğitim durumuna ve lisanslı spor yapma durumuna göre sporcu kimliğinde anlamlı fark görülmüştür. Ayrıca öğretmenlerin sporcu kimlikleri ve sosyal medya alışkanlık düzeyleri arasında anlamlı bir ilişki olmadığı belirlenmiştir. Sonuç olarak öğretmenlerin sporcu kimlik düzeylerinin düşük olduğu sporcu kimliği ve sosyal medya bağımlılığı arasında anlamlı bir ilişki bulunmadığı tespit edilmiştir. Bu durum sosyal medya alışkanlığının sporcu kimliğine etki etmediği şeklinde değerlendirilebilir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Spor Hekimliği |
Bölüm | Makale |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 6 Mayıs 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 20 Eylül 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 |
Journal of Sports Education © 2017 by Ibrahim Erdemir is licensed under CC BY 4.0