Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Antrenörlük Eğitimi Bölümü Öğrencilerinin Egzersiz Bağımlılığı Düzeylerinin Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi

Yıl 2023, , 294 - 304, 30.12.2023
https://doi.org/10.55238/seder.1390713

Öz

Amaç: Bu çalışma, Spor Bilimleri Fakültesinin Antrenörlük Eğitimi Bölümünde öğrenim gören öğrencilerin bazı değişkenler açısından egzersiz bağımlılığı düzeylerinin incelenmesini amaçlamaktadır.
Gereç ve Yöntem: Çalışmada, nicel analiz yöntemi olan tarama araştırma modeli kullanılmıştır. Bu araştırmanın örneklemini, antrenörlük eğitimi bölümünün birinci, ikinci, üçüncü ve dördüncü sınıflarında öğrenim gören kadın (n=98) ve erkek (n=64) öğrenciler oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak “Egzersiz Bağımlılığı Ölçeği-21” kullanılmıştır. Veri analizinde yüzde, frekans, ortalama ve standart sapma ile t-testi ve ANOVA testi uygulanmıştır.
Bulgular: Antrenörlük bölümü öğrencilerinin egzersiz bağımlılığı toplam puanının ve geri çekilme, tolerans, kontrol kaybı, diğer aktivitelerin azalması, zaman ve niyet etkisi alt boyutlarından elde ettikleri puan ortalamalarının cinsiyet, sınıf düzeyi ve egzersiz yapma sürelerine göre anlamlı düzeyde farklılık göstermediği belirlenmiştir. Sadece cinsiyet açısından egzersiz bağımlılığı devamlılık alt boyutunda anlamlı düzeyde farklılık tespit edilmiştir.
Sonuç: Çalışmamıza katılan antrenörlük bölümü öğrencilerinin egzersiz bağımlısı olmadıkları tespit edilmiştir. Ayrıca cinsiyet, sınıf düzeyi ve egzersiz durumuna göre egzersiz bağımlılığı düzey ve alt boyutlarının değişmediği görülmektedir.

Kaynakça

  • Ağırbaş, Ö., Koç, Y., Ağgön, E., Gün, A., Tatlısu, B. ve Çakmak Yıldızhan, Y. (2019). Lise öğrencilerinin egzersiz bağımlılık durumlarına göre fiziksel aktivite düzeylerinin incelenmesi (Erzincan örneği). Atatürk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 21(2), 81-88.
  • Akgöl, Ö. (2019). Egzersiz yapan yetişkinlerin egzersize olan bağımlılık düzeylerinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Manisa Celal Bayar Üniversitesi, Manisa.
  • Akkaya, C. (2021). Spor salonuna giden bireylerin spor yapma pratikleri üzerine bir değerlendirme. Journal of Humanities and Tourism Research, 11(4), 912-926.
  • Birgönül, Y. (2019). Tenis sporuna yönelik egzersiz bağımlılığı ve huzur ilişkisi. Yüksek Lisans Tezi. Balıkesir Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Balıkesir.
  • Cicioğlu, H. İ., Tekkurşun Demir, G., Bulğay, C. ve Çetin, E. (2019). Elit düzeyde sporcular ile spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin egzersiz bağımlılığı düzeyleri. Bağımlılık Dergisi, 20(1), 12-20.
  • Costa, S., Hausenblas, A.H., Oliva, P., Cuzzocrea, F. ve Larcan, R. (2013). The role of age, gender, mood states and exercise frequency on exercise dependence. Journal Behav Addictive, 2(4), 216-223.
  • Demir, G., Hazar, Z. ve Cicioğlu, H. İ. (2018). Egzersiz bağımlılığı ölçeği (EBÖ): Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kastamonu Education Journal, 26(3), 865-874.
  • Gün, A. (2018). Beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin egzersiz bağımlılık durumlarına göre fiziksel aktivite ve vücut kitle indekslerinin karşılaştırılması. Yüksek Lisans Tezi. Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Erzincan.
  • Hausenblas, H. A. ve Downs, D. S. (2002). Exercise dependence: A systematic review. Psychology of Sport and Exercise, 3(2), 89-123.
  • Kagan, D. M. (1987). Addictive personality factors. Journal of Sport Medicine, 121, 553-538.
  • Kalkavan, A., Terzi, E. ve Kayhan, R. F. (2021). Türkiye olimpik hazırlık merkezlerinde çalışma yapan sporcuların egzersiz bağımlılığı düzeylerinin araştırılması. Spor Eğitim Dergisi, 5(2), 25-35.
  • Kayhan, R. F., Kalkavan, A., & Terzi, E. (2021). Fitness salonlarında spor yapan bireylerin egzersiz bağımlılığı düzeyleri ve ilişkili değişkenler. Bağımlılık Dergisi, 22(3), 248-256.
  • Karademir, T. (2021). The effects of regular sports activities on exercise dependence. International Journal of Applied Exercise Physiology, 9(9), 190-197.
  • Karasar, N. (2000). Bilimsel araştırma yöntemleri: Kavramlar ilkeler teknikler. Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Nuzzo, J. L., Schindler, C. L. ve Ryan, W. J. (2013). Exercise dependence symptoms in a sample of exercise science students in the United States. International Journal Ment Health Addiction, 11, 611-618.
  • Polat, C. ve Şimşek K. Y. (2015). Spor merkezlerindeki bireylerin egzersiz bağımlılığı düzeylerinin incelenmesi: Eskişehir ili örneği. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(15), 354-369.
  • Sadeq, B. J. (2018). Investigation of the exercise dependence of athlets' kickboxing, taekwondo and muay Thai. Yükseklisans Tezi. Fırat Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Ana Bilim Dalı, Elazığ.
  • Seferoğlu, S. S. ve Yıldız, H. (2013). Dijital çağın çocukları: İlköğretim öğrencilerinin Facebook kullanımları ve internet bağımlılıkları üzerine bir araştırma. İletişim ve Diploması Dergisi, 2, 31-48.
  • Smith, D. ve Hale, B. (2005). Exercise-dependence in bodybuilders: Antecedents and reliability of measurement. Journal Sports Medicine Physical Fitness, 45, 401-408.
  • Sucular, E. (2020). Egzersiz yapan bireylerin yeme davranış bozukluklarının egzersiz bağımlılığı üzerine etkisi. Yüksek Lisans Tezi. Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor Eğitimi, Aydın.
  • Tarhan, N. ve Nurmedov, S. (2019). Bağımlılık-sanal veya gerçek. Timaş Yayınları, İstanbul.
  • Töre, Ö. ve Karabacak, S. (2022). An investigation of exercise addictions of students at a faculty of sports sciences in terms of some variables (Kocaeli University case). International Journal of Curriculum and Instruction, 14(1), 933-946.
  • Ural, A. ve Kılıç, İ. (2006). Bilimsel araştırma süreci ve SPSS ile veri analizi. Detay Yayıncılık, Ankara.
  • Uzun, F., Akcan, F., Pancar, Z. ve Sahin, H. M. (2021). A debate on exercise addiction levels of sport sciences students. Ambient Science, 08(Sp1), 49-52.
  • Van Landeghem, C., Jakobson, L. S. ve Keoug, M. T. (2019). Risk of exercise dependence in university students: A subtyping study utilizing latent profile analysis. Psychology of Sport & Exercise, 45(101575), 1-7.
  • Vardar E., Vardar, S.A., Toksöz, İ. ve Süt, N. (2012). Egzersiz bağımlılığı ve Psikopatolojik özelliklerinin değerlendirilmesi. Düşünen Adam Psikiyatri ve Nörolojik Bilimler Dergisi, 25, 51-57.
  • Vardar, E. (2012). Egzersiz bağımlılığı. Arşiv Kaynak Tarama Dergisi, 21(3), 163-173.
  • Yeltepe, H., ve İkizler, C. (2007). Egzersiz bağımlılığının tanımlanması ve egzersiz bağımlılığı ölçeği-21’in geçerlilik ve güvenilirlik çalışmasının yapılması. Bağımlılık Dergisi, 8, 29-35.
  • Yeltepe, H. (2005). Egzersiz bağımlılığının tanımlanması ve egzersiz bağımlılığı ölçeği-21’in geçerlilik ve güvenilirlik çalışmasının yapılması. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Yıldırım, Y. ve Yıldırım, İ. (2016). Egzersiz bağımlılığı depresyon ilişkisi. Proceedings book of the 2nd International Conference on the Changing World and Social Research, Spain, 123.
  • Zmijewski, C. F. ve Howard, M. O. (2003). Exercise dependence and attitudes toward eating among young adults. Eat Behavior, 4(2), 181-195.

Examination of Coaching Education Department Students’ Exercise Dependence Levels in Terms of Different Variables

Yıl 2023, , 294 - 304, 30.12.2023
https://doi.org/10.55238/seder.1390713

Öz

Aim: This study aims to examine the exercise dependence levels of students studying in the Coaching Education Department of the Faculty of Sports Sciences in terms of some variables.
Method: In the study, survey research model, which is a quantitative analysis method, was used. Female (n=98) and male (n=64) students studying in the first, second, third and fourth grades in the Coaching Education Department constitute the sample of this research “Exercise Dependence Scale-21” was used as data collection tools. Percentage, frequency, mean and standard deviation, t-test and ANOVA test were applied in data analysis.
Results: According to the findings obtained as a result of the research; it was determined that there was no significant difference in the mean scores obtained by the students of the coaching department from the entire exercise dependence scale and the sub-dimensions of the scale, which are withdrawal, tolerance, loss of control, decrease in other activities, time and intention effect, according to gender, class level and exercise duration. A significant difference was detected only in terms of gender in the exercise dependence continuity sub-dimension.
Conclusion: It was determined that the coaching department students who participated in our study were not addicted to exercise. In addition, it is seen that the level and sub-dimensions of exercise dependence do not change according to gender, class level and exercise status.

Kaynakça

  • Ağırbaş, Ö., Koç, Y., Ağgön, E., Gün, A., Tatlısu, B. ve Çakmak Yıldızhan, Y. (2019). Lise öğrencilerinin egzersiz bağımlılık durumlarına göre fiziksel aktivite düzeylerinin incelenmesi (Erzincan örneği). Atatürk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 21(2), 81-88.
  • Akgöl, Ö. (2019). Egzersiz yapan yetişkinlerin egzersize olan bağımlılık düzeylerinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Manisa Celal Bayar Üniversitesi, Manisa.
  • Akkaya, C. (2021). Spor salonuna giden bireylerin spor yapma pratikleri üzerine bir değerlendirme. Journal of Humanities and Tourism Research, 11(4), 912-926.
  • Birgönül, Y. (2019). Tenis sporuna yönelik egzersiz bağımlılığı ve huzur ilişkisi. Yüksek Lisans Tezi. Balıkesir Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Balıkesir.
  • Cicioğlu, H. İ., Tekkurşun Demir, G., Bulğay, C. ve Çetin, E. (2019). Elit düzeyde sporcular ile spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin egzersiz bağımlılığı düzeyleri. Bağımlılık Dergisi, 20(1), 12-20.
  • Costa, S., Hausenblas, A.H., Oliva, P., Cuzzocrea, F. ve Larcan, R. (2013). The role of age, gender, mood states and exercise frequency on exercise dependence. Journal Behav Addictive, 2(4), 216-223.
  • Demir, G., Hazar, Z. ve Cicioğlu, H. İ. (2018). Egzersiz bağımlılığı ölçeği (EBÖ): Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kastamonu Education Journal, 26(3), 865-874.
  • Gün, A. (2018). Beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin egzersiz bağımlılık durumlarına göre fiziksel aktivite ve vücut kitle indekslerinin karşılaştırılması. Yüksek Lisans Tezi. Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Erzincan.
  • Hausenblas, H. A. ve Downs, D. S. (2002). Exercise dependence: A systematic review. Psychology of Sport and Exercise, 3(2), 89-123.
  • Kagan, D. M. (1987). Addictive personality factors. Journal of Sport Medicine, 121, 553-538.
  • Kalkavan, A., Terzi, E. ve Kayhan, R. F. (2021). Türkiye olimpik hazırlık merkezlerinde çalışma yapan sporcuların egzersiz bağımlılığı düzeylerinin araştırılması. Spor Eğitim Dergisi, 5(2), 25-35.
  • Kayhan, R. F., Kalkavan, A., & Terzi, E. (2021). Fitness salonlarında spor yapan bireylerin egzersiz bağımlılığı düzeyleri ve ilişkili değişkenler. Bağımlılık Dergisi, 22(3), 248-256.
  • Karademir, T. (2021). The effects of regular sports activities on exercise dependence. International Journal of Applied Exercise Physiology, 9(9), 190-197.
  • Karasar, N. (2000). Bilimsel araştırma yöntemleri: Kavramlar ilkeler teknikler. Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Nuzzo, J. L., Schindler, C. L. ve Ryan, W. J. (2013). Exercise dependence symptoms in a sample of exercise science students in the United States. International Journal Ment Health Addiction, 11, 611-618.
  • Polat, C. ve Şimşek K. Y. (2015). Spor merkezlerindeki bireylerin egzersiz bağımlılığı düzeylerinin incelenmesi: Eskişehir ili örneği. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(15), 354-369.
  • Sadeq, B. J. (2018). Investigation of the exercise dependence of athlets' kickboxing, taekwondo and muay Thai. Yükseklisans Tezi. Fırat Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Ana Bilim Dalı, Elazığ.
  • Seferoğlu, S. S. ve Yıldız, H. (2013). Dijital çağın çocukları: İlköğretim öğrencilerinin Facebook kullanımları ve internet bağımlılıkları üzerine bir araştırma. İletişim ve Diploması Dergisi, 2, 31-48.
  • Smith, D. ve Hale, B. (2005). Exercise-dependence in bodybuilders: Antecedents and reliability of measurement. Journal Sports Medicine Physical Fitness, 45, 401-408.
  • Sucular, E. (2020). Egzersiz yapan bireylerin yeme davranış bozukluklarının egzersiz bağımlılığı üzerine etkisi. Yüksek Lisans Tezi. Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor Eğitimi, Aydın.
  • Tarhan, N. ve Nurmedov, S. (2019). Bağımlılık-sanal veya gerçek. Timaş Yayınları, İstanbul.
  • Töre, Ö. ve Karabacak, S. (2022). An investigation of exercise addictions of students at a faculty of sports sciences in terms of some variables (Kocaeli University case). International Journal of Curriculum and Instruction, 14(1), 933-946.
  • Ural, A. ve Kılıç, İ. (2006). Bilimsel araştırma süreci ve SPSS ile veri analizi. Detay Yayıncılık, Ankara.
  • Uzun, F., Akcan, F., Pancar, Z. ve Sahin, H. M. (2021). A debate on exercise addiction levels of sport sciences students. Ambient Science, 08(Sp1), 49-52.
  • Van Landeghem, C., Jakobson, L. S. ve Keoug, M. T. (2019). Risk of exercise dependence in university students: A subtyping study utilizing latent profile analysis. Psychology of Sport & Exercise, 45(101575), 1-7.
  • Vardar E., Vardar, S.A., Toksöz, İ. ve Süt, N. (2012). Egzersiz bağımlılığı ve Psikopatolojik özelliklerinin değerlendirilmesi. Düşünen Adam Psikiyatri ve Nörolojik Bilimler Dergisi, 25, 51-57.
  • Vardar, E. (2012). Egzersiz bağımlılığı. Arşiv Kaynak Tarama Dergisi, 21(3), 163-173.
  • Yeltepe, H., ve İkizler, C. (2007). Egzersiz bağımlılığının tanımlanması ve egzersiz bağımlılığı ölçeği-21’in geçerlilik ve güvenilirlik çalışmasının yapılması. Bağımlılık Dergisi, 8, 29-35.
  • Yeltepe, H. (2005). Egzersiz bağımlılığının tanımlanması ve egzersiz bağımlılığı ölçeği-21’in geçerlilik ve güvenilirlik çalışmasının yapılması. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Yıldırım, Y. ve Yıldırım, İ. (2016). Egzersiz bağımlılığı depresyon ilişkisi. Proceedings book of the 2nd International Conference on the Changing World and Social Research, Spain, 123.
  • Zmijewski, C. F. ve Howard, M. O. (2003). Exercise dependence and attitudes toward eating among young adults. Eat Behavior, 4(2), 181-195.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Egzersiz ve Spor Bilimleri (Diğer)
Bölüm Makale
Yazarlar

Gülsün Güven 0000-0002-6418-9848

Dilek Yalız Solmaz 0000-0003-0497-215X

Erken Görünüm Tarihi 29 Aralık 2023
Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2023
Gönderilme Tarihi 14 Kasım 2023
Kabul Tarihi 29 Aralık 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023

Kaynak Göster

APA Güven, G., & Yalız Solmaz, D. (2023). Antrenörlük Eğitimi Bölümü Öğrencilerinin Egzersiz Bağımlılığı Düzeylerinin Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Spor Eğitim Dergisi, 7(3), 294-304. https://doi.org/10.55238/seder.1390713

Spor Eğitim Dergisi (SEDER), aşağıdaki indeks/veritabanlarında listelenmektedir: