Research Article
BibTex RIS Cite

Üniversite Öğrencilerinin Egzersizde Motivasyonel Düzenleme ve Sosyal Fizik Kaygı Düzeylerinin İncelenmesi

Year 2020, Volume: 4 Issue: 2, 106 - 114, 30.08.2020

Abstract

Bu çalışmanın amacını spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin egzersizde motivasyonel düzenlemen ve sosyal fizik kaygı düzeylerinin incelenmesi oluşturmaktadır. Araştırmaya spor bilimleri fakültesinde eğitim gören 55’i kadın, 144’ü erkek olmak üzere toplamda 199 antrenörlük eğitimi, spor yöneticiliği, beden eğitimi ve spor öğretmenliği bölümü öğrencileri katılmıştır. Verilerin toplanması amacıyla Egzersiz yapan bireylerin Öz-Belirleme Kuramı kapsamında güdüsel yönelimlerini belirlemek için Egzersizde Davranışsal Düzenlemeler Ölçeği-2 kullanılmıştır. Sosyal fizik kaygı düzeylerinin belirlenmesi için ise Sosyal Fizik Kaygı Envanteri kullanılmıştır. İki değişkenli gruplar için Mann-Whitney U ve ikiden fazla değişkenli gruplar için Kruskall Wallis testleri uygulanmıştır. Sosyal Fizik Kaygı düzeyleri boy, kilo ve vücut şekli değişkenleri açısından anlamlı farklılık ortaya koyarken, Egzersizde Motivasyonel Düzenleme düzeyleri cinsiyet, kilo, medeni durum ve vücut şekli değişkenleri bakımından anlamlı farklılık ortaya koymuştur(p<0.05). Sonuç olarak, öğrencilerin demografik değişkenlerinin sosyal fizik kaygı ve egzersizde davranışsal düzenlemelerde etkili olduğu tespit edilmiştir.

References

  • Alemdağ, S. (2013). The investigation of participation physical activity, social appearance anxiety and social self-efficacy at the teacher candidate. Doctorate Thesis. Karadeniz Technical University. Institute Of Education Sciences,
  • Buckworth, J., Dıshman, R.K. (2007). Exercise adherence. In G. Tenenbaum and R. C. Eklund (Eds.), Handbook of Sport Psychology, Hoboken, NJ: John Wiley & Sons, Inc. 3rd ed.; 5009-5536.
  • Çağlar, M., Dinçyürek, S., Arsan, N. (2012). Üniversite öğrencilerinin sosyal kaygılarının analizi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 43:106-116.
  • Çepikkurt, F., & Coşkun, F. (2010). Üniversiteli dansçıların sosyal fizik kaygı ve beden imgesinden hoşnut olma düzeyleri. Pamukkale Spor Bilimleri Dergisi, 1:17-120.
  • Dalkıran, O., Aslan, C.S. (2016). Investıgatıon Of The Reasons Of Sport Motıvatıon In Collegıate Athletes. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(17):424-432.
  • Davison, T.E., & McCabe, M.P. (2005). Relationship between men’s and women’s body image and their psychological, social and sexual functioning. Sex Roles, 5: 463-475.
  • Doğan, T. (2009). Bilişsel ve kendini değerlendirme süreçlerinin sosyal anksiyete açısından incelenmesi. Doktora Tezi, Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 58-59.
  • Edmunds, J., Ntoumanis, N., & Duda, J.L. (2008). Testing a self-determination theory-based teaching style intervention in the exercise domain. European Journal of Social Psychology, 38(2): 375-388.
  • Gümüş, E. (2017). Egzersizde motivasyonel düzenlemelerin ve sosyal fizik kaygı düzeyinin, yaşam kalitesi bağlamında incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi,Afyon Kocatepe Üniversitesi Beden Eğitimi Ve Spor Anabilim dalı.
  • Hagger, M.S., & Stevenson, A. (2010). Social physique anxiety and physical self-esteem: Gender an dage effects. Psychology&Health, 25 (1): 89 –110.
  • Harmandar, İ.H. (2004). Beden eğitimi ve sporda özel öğretim yöntemleri. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Harris, D.V. (1987). The psychological health of the athlete. New York: Sport Psychology .
  • Hart, E., Leary, M.R, Rejeskı, J.W. (1989). The measurement of social physique anxiety. Journal Of Sport and Exercise Psychology, 11: 94–104.
  • Işıkol, Ö.F. (2013). İlköğretim II. kademe öğrencilerinin sosyal görünüş saygıları ile benlik saygıları arasındaki ilişkinin incelenmesi (Üsküdar İlçesi örneği). Yüksek Lisans Tezi, Yedi Tepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 122-138.
  • Kılıç, M. (2015). Selçuk üniversitesi sağlık bilimleri enstitüsü üniversite öğrencilerinin sosyal görünüş kaygıları ile benlik saygıları ve yalnızlık düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Hizmet Anabilim Dalı.
  • Lindwall, M., Lindgren, E.C. (2005). The effects of an exercise intervention program on physical self perceptions and social physique anxiety in nonphysically active adolescent Swedish girls. Psychology of Sport and Exercise, 6:643-658.
  • Markland, D., Tobin, V. (2004). A modification of the behavioral regulation in exercise questionnaire to include an assessment of amotivation. Journal of Sport and Exercise Psychology, 26(2):191- 196.
  • Mullan, E., Markland, D., & Ingledew, D.K. (1997). A graded conceptualisation of self-determination in the regulation of exercise behaviour: Development of a measure using confirmatory factor analytic procedures. Personality and Individual Differences, 23(5):745-752.
  • Russell, W.D. (2002). Comprasion of self esteem, body satisfaction, and social physique anxiety across males of different exercise frequency and racial backround. Journal of Sport Behavior, 298-313.
  • Tekeli, Ş.C. (2017). Comparison of social appearance anxiety and academic self-efficacy levels of students studying in different departments of physical education and sports teaching and other faculty. Master Thesis. Bartın University, Institute Of Education Sciences.
  • Toros, F.Z. (2001). Elit sporcuların güdüsel yönelimleri: voleybolcular üzerine bir araştırma, Yüksek Lisans Tezi, Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Tunç, A.Ç. (2015). Sporun üniversite öğrencilerinin sosyal kaygı ve öznel iyi oluş düzeylerine etkisi, Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi.
  • Ümmet, D. (2007). Üniversite öğrencilerinde sosyal kaygının cinsiyet rolleri ve aile ortamı bağlamında incelenmesi, Yüksek Lisans Tezi Marmara Üniversitesi.
  • Weeks, J.W., Heimberg, R.G., Rodebaugh, T.L. (2008). The Fear of Positive Evaluation Scale: Assessing a proposed cognitive component of social anxiety. Journal of Anxiety Disorders, 22:44–55.
  • Yaman, Ç., Tesneli, Ö., Kosu, S., Yalvarıcı, N., Tel, M., ve Gelen, N. (2008). Elit seviyedeki değişik spor branşlarının fiziksel benlik algısı üzerine etkisi. Uluslar Arası İnsan Bilimleri Dergisi, 5-2.
  • Yousefi, B., Hassani, Z., Shokri, O. (2009). Reliability and factor validity of the 7-Item social physique anxiety scale (SPAS-7) among University Students in Iran. World Journal of Sport Sciences, 2:201.
Year 2020, Volume: 4 Issue: 2, 106 - 114, 30.08.2020

Abstract

References

  • Alemdağ, S. (2013). The investigation of participation physical activity, social appearance anxiety and social self-efficacy at the teacher candidate. Doctorate Thesis. Karadeniz Technical University. Institute Of Education Sciences,
  • Buckworth, J., Dıshman, R.K. (2007). Exercise adherence. In G. Tenenbaum and R. C. Eklund (Eds.), Handbook of Sport Psychology, Hoboken, NJ: John Wiley & Sons, Inc. 3rd ed.; 5009-5536.
  • Çağlar, M., Dinçyürek, S., Arsan, N. (2012). Üniversite öğrencilerinin sosyal kaygılarının analizi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 43:106-116.
  • Çepikkurt, F., & Coşkun, F. (2010). Üniversiteli dansçıların sosyal fizik kaygı ve beden imgesinden hoşnut olma düzeyleri. Pamukkale Spor Bilimleri Dergisi, 1:17-120.
  • Dalkıran, O., Aslan, C.S. (2016). Investıgatıon Of The Reasons Of Sport Motıvatıon In Collegıate Athletes. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(17):424-432.
  • Davison, T.E., & McCabe, M.P. (2005). Relationship between men’s and women’s body image and their psychological, social and sexual functioning. Sex Roles, 5: 463-475.
  • Doğan, T. (2009). Bilişsel ve kendini değerlendirme süreçlerinin sosyal anksiyete açısından incelenmesi. Doktora Tezi, Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 58-59.
  • Edmunds, J., Ntoumanis, N., & Duda, J.L. (2008). Testing a self-determination theory-based teaching style intervention in the exercise domain. European Journal of Social Psychology, 38(2): 375-388.
  • Gümüş, E. (2017). Egzersizde motivasyonel düzenlemelerin ve sosyal fizik kaygı düzeyinin, yaşam kalitesi bağlamında incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi,Afyon Kocatepe Üniversitesi Beden Eğitimi Ve Spor Anabilim dalı.
  • Hagger, M.S., & Stevenson, A. (2010). Social physique anxiety and physical self-esteem: Gender an dage effects. Psychology&Health, 25 (1): 89 –110.
  • Harmandar, İ.H. (2004). Beden eğitimi ve sporda özel öğretim yöntemleri. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Harris, D.V. (1987). The psychological health of the athlete. New York: Sport Psychology .
  • Hart, E., Leary, M.R, Rejeskı, J.W. (1989). The measurement of social physique anxiety. Journal Of Sport and Exercise Psychology, 11: 94–104.
  • Işıkol, Ö.F. (2013). İlköğretim II. kademe öğrencilerinin sosyal görünüş saygıları ile benlik saygıları arasındaki ilişkinin incelenmesi (Üsküdar İlçesi örneği). Yüksek Lisans Tezi, Yedi Tepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 122-138.
  • Kılıç, M. (2015). Selçuk üniversitesi sağlık bilimleri enstitüsü üniversite öğrencilerinin sosyal görünüş kaygıları ile benlik saygıları ve yalnızlık düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Hizmet Anabilim Dalı.
  • Lindwall, M., Lindgren, E.C. (2005). The effects of an exercise intervention program on physical self perceptions and social physique anxiety in nonphysically active adolescent Swedish girls. Psychology of Sport and Exercise, 6:643-658.
  • Markland, D., Tobin, V. (2004). A modification of the behavioral regulation in exercise questionnaire to include an assessment of amotivation. Journal of Sport and Exercise Psychology, 26(2):191- 196.
  • Mullan, E., Markland, D., & Ingledew, D.K. (1997). A graded conceptualisation of self-determination in the regulation of exercise behaviour: Development of a measure using confirmatory factor analytic procedures. Personality and Individual Differences, 23(5):745-752.
  • Russell, W.D. (2002). Comprasion of self esteem, body satisfaction, and social physique anxiety across males of different exercise frequency and racial backround. Journal of Sport Behavior, 298-313.
  • Tekeli, Ş.C. (2017). Comparison of social appearance anxiety and academic self-efficacy levels of students studying in different departments of physical education and sports teaching and other faculty. Master Thesis. Bartın University, Institute Of Education Sciences.
  • Toros, F.Z. (2001). Elit sporcuların güdüsel yönelimleri: voleybolcular üzerine bir araştırma, Yüksek Lisans Tezi, Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Tunç, A.Ç. (2015). Sporun üniversite öğrencilerinin sosyal kaygı ve öznel iyi oluş düzeylerine etkisi, Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi.
  • Ümmet, D. (2007). Üniversite öğrencilerinde sosyal kaygının cinsiyet rolleri ve aile ortamı bağlamında incelenmesi, Yüksek Lisans Tezi Marmara Üniversitesi.
  • Weeks, J.W., Heimberg, R.G., Rodebaugh, T.L. (2008). The Fear of Positive Evaluation Scale: Assessing a proposed cognitive component of social anxiety. Journal of Anxiety Disorders, 22:44–55.
  • Yaman, Ç., Tesneli, Ö., Kosu, S., Yalvarıcı, N., Tel, M., ve Gelen, N. (2008). Elit seviyedeki değişik spor branşlarının fiziksel benlik algısı üzerine etkisi. Uluslar Arası İnsan Bilimleri Dergisi, 5-2.
  • Yousefi, B., Hassani, Z., Shokri, O. (2009). Reliability and factor validity of the 7-Item social physique anxiety scale (SPAS-7) among University Students in Iran. World Journal of Sport Sciences, 2:201.
There are 26 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Sports Medicine
Journal Section Article
Authors

Gül Çavuşoğlu

Ali Kerim Yılmaz

Publication Date August 30, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 4 Issue: 2

Cite

APA Çavuşoğlu, G., & Yılmaz, A. K. (2020). Üniversite Öğrencilerinin Egzersizde Motivasyonel Düzenleme ve Sosyal Fizik Kaygı Düzeylerinin İncelenmesi. Spor Eğitim Dergisi, 4(2), 106-114.

Journal of Sports Education © 2017 by Ibrahim Erdemir is licensed under CC BY 4.0