Öz
Amaç: Uzmanlık eğitimi almak isteyen diş hekimlerinin, Diş Hekimliği Uzmanlık Eğitimi Giriş Sınavı’na (DUS) girmeleri gerekmektedir. Çıkmış soruların konu dağılımları hakkında bilgi edinmek, sınava hazırlanan adaylar için faydalı olmaktadır. Literatür incelendiğinde bu konuda herhangi bir araştırmaya rastlanılmamıştır. Bu çalışma, son 10 yıldaki DUS Restoratif Diş Tedavisi sorularının retrospektif olarak incelenmesini amaçlamaktadır.
Gereç ve Yöntemler: Çalışma için gerekli etik kurul izni alınmıştır. Çalışmaya, son 10 yılda sorulmuş olan 130 adet DUS Restoratif Diş Tedavisi sorusu dahil edilmiştir. Konu başlıkları Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi’nin (ÖSYM) referans kitap olarak gösterdiği kaynaklar doğrultusunda hazırlanmıştır. Soruların konulara ve yıllara göre dağılımları incelenmiştir. Ayrıca, soruların dağılımları yüzde olarak hesaplanmıştır.
Bulgular: Elde edilen veriler doğrultusunda; en fazla diş çürükleri (n:16) konusundan, en az ise dişlerin gelişim bozuklukları (n:2) ve restoratif diş hekimliğinde hasta muayenesi (n:2) konularından soru sorulduğu belirlenmiştir. Diş çürükleri konusunda en fazla soru (n:4) 2013 yılı ilkbahar döneminde sorulmuştur. Ayrıca bazı konulardan da hiç soru sorulmadığı tespit edilmiştir.
Sonuç: Elde edilen sonuçlar, yıllara göre konu dağılımlarında düzensizliklerin olduğunu ortaya koymaktadır. Bazı konulardan en az iki sene de bir soru sorulduğu, bazı konulardan ise hiç soru sorulmadığı saptanmıştır. Çalışma sonuçlarının, sınava hazırlık sürecinde yararlı olacağını düşünmekteyiz.
Anahtar Kelimeler: Diş hekimliğinde uzmanlık sınavı, Konu dağılımı, Restoratif diş tedavisi.
Abstract
Background: Dentists who want to receive specialization training are required to take the Dentistry Specialization Training Entrance Exam (DUS). It is useful for candidates preparing for the exam to learn about the subject distribution of the questions asked. When the literature was examined, no research was found on this subject. This study aims to retrospectively examine the questions of DUS Restorative Dentistry in the last 10 years.
Methods: Ethics committee approval was obtained for the study. 130 DUS Restorative Dentistry questions asked in the last 10 years were included in the study. The subject headings have been prepared in line with the sources cited by Assessment, Selection and Placement Center (ÖSYM) as reference books. The distribution of the questions according to the subjects and years was examined. In addition, the distribution of the questions was calculated as a percentage.
Results: In line with the data obtained; It was determined that the most questions were asked about dental caries (n:16), the least about developmental disorders of teeth (n:2) and patient examination in restorative dentistry (n:2). The highest number of questions (n:4) about dental caries were asked in the spring of 2013. In addition, it was determined that no questions were asked about some subjects.
Conclusion: The results obtained reveal that there are irregularities in the distribution of subjects by years. It has been determined that some subjects are asked at least once every two years, and some subjects are not asked at all. We think that the results of the study will be useful in the preparation process for the exam.
Keywords: Specialization exam in dentistry, subject distribution, restorative dental treatment.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Dentistry |
Journal Section | Research |
Authors | |
Publication Date | December 25, 2023 |
Submission Date | November 15, 2022 |
Published in Issue | Year 2023 |
Selcuk Dental Journal Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.