Diş hekimliği
eğitiminin hedefi; mezunların güvenli, etkili ve bağımsız uygulamaları
yapabilme seviyesine ulaşmalarına yardımcı olmaktır. Bu düzeydeki yeterlik;
mezuniyet için gerekli minimum performans seviyesindeki akademik bilgi, klinik
beceri ve profesyonel davranışların kazanımını gerektirir. Diş hekimliği
eğitimindeki beceri kavramı; mesleki becerileri akla getirir. Bununla birlikte,
diş hekimliği gibi meslekler için öğrencilerin sadece klinik olarak yetkin olmakla
kalmayıp, topluma iyi hizmet verebilmek için iyi uyum becerilerine de sahip
olmaları beklenir. Performans kontrol listeleri ve ölçekler öğrencilerin
becerilerinin ölçülmesinde kullanılan araçlardır. Çok iyi bilindiği gibi,
“değerlendirme öğrenimi yönlendirir” ve öğrenimin şeklini ve içeriğini
programlar. Bu derleme çalışmasında, ölçme ve değerlendirme yöntemleri; kontrol
listeleri ve ölçeklerin hazırlığı, kullanımı ve doğru ölçme aracının tercihi
konusunda bilgi verilerek, diş hekimliği öğrencilerinin yeterlik ve
becerilerinin ölçülmesinde kullanılan güncel uygulamalar konusunda farkındalık
oluşturulmaktadır.
The
goal of dental education is to facilitate the development of an individual to a
level where they are capable of safe, effective and independent practice. This
degree of competency comprises academic knowledge, clinical skills and
professional attitudes and factors that define the minimum acceptable
performance level for a dentist at the time of graduation. Skills in dental
education are mainly described as professional psychomotor skills. However, students
in a professional undergraduate program such as dentistry are expected to not
only be clinically competent upon graduation but also to exhibit good soft
skills in order to serve the society at large. Performance checklists and
rubrics can help educators to define students’ skills in ways that are specific
to the work context and provide a way to record how well learners demonstrate
these skills and competencies. It is a general assumption that ‘assessment
drives learning’ through its format, content and programming. Preparing, using
and choosing the right rubric and/or checklist and also the assesment and
evaluation methods are discussed in this review study to help educators to
assess the competencies and the skills of their dental students.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Dentistry |
Journal Section | Review |
Authors | |
Publication Date | December 2, 2019 |
Submission Date | May 9, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 6 Issue: 5 |
Selcuk Dental Journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).