Diş hekimliği eğitiminde; yenilenen mezuniyet öncesi
standartlarla birlikte, müfredat reformları fakültelerin esas teması haline
gelmiştir. Müfredat değişiklikleri disiplinlerarası öğretim, entegrasyon,
probleme dayalı öğrenim ve eleştirel düşünme uygulamalarını içermiştir. Bununla
birlikte, değerlendirmelerimiz müfredat amaç ve hedeflerimizle uyuşmadığı
taktirde, eğitmen olarak tüm çabalarımızın başarısızlıkla sonuçlanması
kaçınılmazdır. Diş hekimliği eğitiminde çağı yakalayabilmek için,
öğrencilerimizin pek çok yönden minimum yeterlik seviyesine ulaşmasını
sağlamamız gerekir. Değerlendirmelerin yapılmasını istediğimiz alanlar; temel
bilgi, davranışlar, beceriler ve yeterliklerdir. Her alanda doğru değerlendirme
şeklinin seçimi; öğrencilerimizin başarısı için kritik önem taşır. Bu derleme
çalışmasında; vaka sunumu, direkt gözlemleme, günlük puanlamalar,
geribildirimler, akran değerlendirmesi, klinik yapılandırma sınavları gibi pek
çok değerlendirme şekli beceri, yeterlik ve peformansların değerlendirilmesi
için incelenmiş ve sonuçları tartışılmıştır.
Curriculum
reform has been a central theme for many dental schools through the revised
predoctoral standards; and many curricular changes involve interdisciplinary
teaching, integration, and problem-based and critical thinking exercises.
However, it is also necessary to align our assessments to match our curriculum
objectives in order to reach our education outcomes. To be able to stay update
in dental education, we have to ensure that our students reach at least minimal
levels of competence on many different fronts. Knowledge base, attitudes,
values, and skills are all a part of what we are asked to assess on a daily basis.
Choosing the right type of assessment in each area is critical to our students’
success. Various evaluation methods such as case presentation, direct observation,
daily clinical grades, feedbacks, peer evaluation and clinically structured
examinations for the assessment of skills, competencies and performances are
being discussed in this review study.
Keywords:
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Dentistry |
Journal Section | Review |
Authors | |
Publication Date | December 2, 2019 |
Submission Date | May 9, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 6 Issue: 5 |
Selcuk Dental Journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).