Background
The educational process in all universities has been strongly affected by the SARSCoV-2 (COVID-19) epidemic. In line with the measures to prevent the spread of the virus, the ongoing courses at Çanakkale Onsekiz Mart University, Faculty of Dentistry were transferred from face-to-face education to the online distance education method in the spring term of 2020. The aim of this study is to evaluate the satisfaction of students about the emergency distance education method.
Material and Methods
1st, 2nd and 3rd grade students filled out an online questionnaire examining the used materials and communication tools, teacher-student interaction, environment design, attitudes towards e-course, the content of the course and the teaching process in January 2021, 2 semesters after the implementation of the distance education method. Data were evaluated with descriptive statistics. Chi-square and Fisher Exact tests were used for comparisons between classes and genders. The statistical significance limit was set as 0.05.
Results
A total of 189 students (116 female, 73 male students) participated in the survey. It was observed that 45.9 % of all students participating in the survey were not satisfied with distance education, and 65.07 % of them had less motivation to learn in distance education compared to traditional education. It was observed that the teacher-student interaction of the first grade students was lower than the 2nd and 3rd grade students (p<0.05).
Conclusion
It is thought that distance education methods should be developed in the light of the data of the study carried out on students.
Amaç
Dünya çapındaki tüm üniversitelerde eğitim süreci SARSCoV-2 (COVID-19) salgınından güçlü bir şekilde etkilenmiştir. Virüsün yayılımını önleme tedbirleri doğrultusunda Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Diş Hekimliği Fakültesi’nde de devam etmekte olan dersler yüz yüze eğitimden 2020 bahar döneminde acilen çevrimiçi ortamda sağlanan uzaktan eğitim metoduna aktarılmıştır. Bu çalışmanın amacı, öğrencilerin acil uzaktan eğitim metodu hakkındaki memnuniyetlerini değerlendirmektir.
Gereç ve Yöntemler
Uzaktan eğitim metodu uygulandıktan 2 dönem sonra Ocak 2021 tarihinde 1., 2. ve 3. sınıftaki öğrencilerden kullanılan materyaller ve iletişim araçlarını, öğretmen-öğrenci etkileşimini, ortam tasarımını, e-derse yönelik tutumlarını, dersin içeriği ve öğretim sürecini inceleyen çevrimiçi bir anket doldurmaları istendi. Veriler, tanımlayıcı istatistikler ile değerlendirildi. Sınıflar ve cinsiyetler arası karşılaştırmalar için Ki-kare ve Fisher Exact testleri kullanıldı. İstatistiksel anlamlılık sınırı 0,05 olarak belirlendi.
Bulgular
Ankete toplamda 189 öğrenci (116 kadın, 73 erkek öğrenci) katıldı. Ankete katılan tüm öğrencilerin % 45.9’unun uzaktan eğitimden memnun olmadıkları, % 65.07’sinin ise uzaktan eğitimdeki öğrenme motivasyonlarının geleneksel eğitime göre daha az olduğu gözlemlendi. Birinci sınıftaki öğrencilerin, öğretmen-öğrenci etkileşiminin 2. ve 3. sınıflara oranla daha düşük olduğu görüldü (p<0,05).
Sonuç
Ağırlıklı olarak teorik eğitimi ve klinik öncesi uygulama eğitimini uzaktan öğrenme ile alan öğrenciler üzerinde yürütülen çalışmanın verileri ışığında uzaktan eğitim metotlarının geliştirilmesi gerektiği düşünülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Dentistry |
Journal Section | Research |
Authors | |
Publication Date | April 27, 2022 |
Submission Date | June 13, 2021 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 9 Issue: 1 |
Selcuk Dental Journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).