Amaç: Bu araştırmanın amacı; (i) Kocaeli, Türkiye'de yaşayan ebeveynlerin travmatik diş yaralanmalarına (TDY) ilişkin farkındalıklarını değerlendirmek ve (ii) diş hekimi ziyareti sırasında temin edilen bilgi broşürünün ebeveynlerin TDY'lara ilişkin farkındalığını artırmadaki etkinliğini değerlendirmektir.
Gereç ve Yöntemler: Araştırma, rutin diş muayeneleri için çocuk diş hekimliği kliniğine başvuran 6-12 yaş arası 237 çocuğun ebeveynleri ile gerçekleştirildi. Ebeveynlerin TDY'lara ilişkin farkındalığı, gerçek travma vakalarının acil durum yönetimi hakkında bilgi içeren broşür ile eğitim verildikten önce ve 1 ay sonra anket formu kullanılarak değerlendirildi. 2 bölümden oluşan anket formunun birinci bölümünde; demografik bilgi ve diş travması ile ilgili önceki deneyimlerle ilgili bilgi toplarken, ikinci bölümde diş travması ile ilgili farkındalık düzeyini değerlendirmek için tasarlanmış 12 soru bulunmaktadır. Anketlerden elde edilen veriler istatistiksel olarak Kruskal Wallis H, Mann Whitney U, Wilcoxon, McNemar ve Ki-kare testleri kullanılarak analiz edildi.
Bulgular: Anketlerdeki ebeveyn puanları, eğitim öncesi oldukça düşük puanlardan (ortalama: 4.6) eğitimden sonra oldukça yüksek puanlara (ortalama: 9.1) önemli ölçüde yükselmiştir (P <.05). Ayrıca, her soru için doğru cevapların sayısı eğitimden sonra da önemli ölçüde artmıştır (P <.05).
Sonuç: Bu çalışmanın sonuçları, ebeveynlerin travmatik diş yaralanmaları konusunda yeterli farkındalığa sahip olmadıklarını, ancak diş ziyareti sırasında gerçek travma vakalarını içeren bir broşürle eğitilmelerinin, TDY'lar hakkındaki farkındalıklarını artırmada büyük etkisi olduğunu göstermiştir.
travmatik diş yaralanmaları çocuk bilgilendirme broşürleri ebeveynlerin rolü travma bilinci
Background: The purpose of the present study was to (i) evaluate how awareness parents living in Kocaeli, Turkey are regarding traumatic dental injuries (TDI); and to (ii) evaluate the effectiveness of an information leaflet provided during a dental visit in increasing parents’ awareness regarding TDIs.
Methods: The study was conducted with 237 parents of children aged 6-12 years who applied to the Pediatric Dentistry Clinic for routine dental examinations. Parents’ awareness regarding TDIs was assessed using a questionnaire both prior to and 1 month after providing education using a leaflet that included information on the emergency management of actual trauma cases. The questionnaire consisted of 2 parts: Part 1 collected demographic information and information regarding previous experiences of dental trauma, and Part 2 included 12 questions designed to evaluate the level of awareness regarding dental trauma. Data obtained from the questionnaires were statistically analyzed using Kruskal Wallis H, Mann Whitney U, Wilcoxon, McNemar and Chi-square tests.
Results: Parents scores on the questionnaires increased significantly (P<.05) from rather low scores (mean: 4.6) prior to education to rather high scores (mean: 9.1) after education. In addition, for each question, the number of correct answers also increased significantly after education (P<.05).
Conclusion: The results of this study showed parents had insufficient awareness regarding traumatic dental injuries, but educating them with a leaflet that included real trauma cases during a dental visit had a great impact in terms of improving their awareness about TDIs.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Dentistry |
Journal Section | Research |
Authors | |
Publication Date | August 24, 2022 |
Submission Date | June 9, 2021 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 9 Issue: 2 |
Selcuk Dental Journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).